The Washington Times

aesthetics  →
being  →
complexity  →
database  →
enterprise  →
ethics  →
fiction  →
history  →
internet  →
knowledge  →
language  →
licensing  →
linux  →
logic  →
method  →
news  →
perception  →
philosophy  →
policy  →
purpose  →
religion  →
science  →
sociology  →
software  →
truth  →
unix  →
wiki  →
essay  →
feed  →
help  →
system  →
wiki  →
critical  →
discussion  →
forked  →
imported  →
original  →
The Washington Times
[ temporary import ]
please note:
- the content below is remote from Wikipedia
- it has been imported raw for GetWiki
{{about||the newspaper with a similar name published from 1894 to 1939|Washington Times (1894–1939)|the newspaper with a similar name published from 1939 to 1954|Washington Times-Herald}}{{Use American English|date = September 2019}}{{Use mdy dates|date=January 2019}}{{short description|American conservative broadsheet newspaper published in Washington, D.C.}}

| free = | dirinteractive = | circulation_ref =weblink| logo_size = | motto = Reliable Reporting. The Right Opinion. | logo_alt = | image_size = | image_alt = | owner = Operations Holdings (via The Washington Times, LLC)| generalmanager = David Dadismaweblink| metroeditor = | metrochief = | circulation_date = November 2013| readership = | publishing_country = United States| publishing_city = Washington, D.C.}}{{Conservatism in the United States}}The Washington Times is an American daily newspaper published in Washington, D.C., that covers general interest topics with a particular emphasis on national politics. Its broadsheet daily edition is distributed throughout the District of Columbia and in parts of Maryland and Virginia. A weekly tabloid edition aimed at a national audience is also published.WEB,weblink Subscribe, The Washington Times was founded on May 17, 1982, by Unification movement leader Sun Myung Moon and owned until 2010 by News World Communications, an international media conglomerate founded by Moon. It is currently owned by Operations Holdings, which is owned by the Unification movement.WEB,weblink The Washington Times reports first profitable month, The Big Story, en-US, February 7, 2016, WEB,weblink Operations Holdings INC – About Us,, March 19, 2018, Throughout its history, The Washington Times has been known for its conservative political stance. It has drawn controversy for publishing racist content, including commentary and conspiracy theories about United States president Barack Obama
  • NEWS, Betsy Woodruff,weblink Cruz's Cozy Ties To DC's Most Prominent, Paranoid Islamophobe, Daily Beast, December 15, 2015,
  • NEWS,weblink Meet Frank Gaffney, the anti-Muslim gadfly reportedly advising Donald Trump’s transition team, Bump, Philip, November 16, 2016, The Washington Post,
  • WEB, Eli Clifton,weblink Meet Donald Trump's Islamophobia Expert, Foreign Policy, December 8, 2015,
  • WEB, Robert Schlesinger,weblink The Nutty 'Obama Is a Muslim' Charge Is Back (Now With a Hitler Comparison!), U.S. News & World Report, June 9, 2009,
  • WEB,weblink Pundits Blame the Victims on Obama Muslim Myth, Huffington Post, August 24, 2010, Brendan Nyhan, NEWS,weblink The Washington Times takes a giant step—backwards, Blake, Mariah, February 11, 2013, Columbia Journalism Review, June 29, 2018, en, and support for neo-Confederatism. It has published material promoting Islamophobia.WEB,weblink Report says list of 'Islamophobic groups' reaches new high, June 20, 2016, Deseret News, December 25, 2018, It has published many columns which reject the scientific consensus on climate change,NEWS,weblink Playing Climate-Change Telephone, The New Yorker, May 22, 2018, en-US, NEWS,weblink Analysis of "Deceptive temperature record claims", August 28, 2015, Climate Feedback, May 22, 2018, en-US, WEB,weblink The attack on climate change scientists continues in Washington, Hiltzik, Michael, Los Angeles Times, December 4, 2015, as well as on ozone depletionBOOK,weblink Merchants of Doubt: How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming, Naomi Oreskes & Erik M. Conway, Bloomsbury, 130–135, 2010, 9781608192939, and on the harmful effects of second-hand smoke.NEWS,weblink Anthology of 1995’s Environmental Myths, Singer, Fred, 1995, The Washington Times,weblink" title="">weblink dead, 2018-12-29, BOOK,weblink The Inquisition of Climate Science, Powell, James Lawrence, 2011, Columbia University Press, 9780231527842, 57, 198,



The Washington Times was founded in 1982 by News World Communications, an international media conglomerate associated with the Unification movement which also owns newspapers in South Korea, Japan, and South America, as well as the news agency United Press International.NEWS,weblink Sun Myung Moon Paper Appears in Washington, The New York Times, May 18, 1982, Bo Hi Pak, the chief aide of church founder and leader Sun Myung Moon, was the founding president and the founding chairman of the board.Pak was founding president of The Washington Times Corporation (1982–1992), and founding chairman of the board. Bo Hi Pak, Appendix B: Brief Chronology of the Life of Dr. Bo Hi Pak, in Messiah: My Testimony to Rev. Sun Myung Moon, Vol I by Bo Hi Pak (2000), Lanham, MD: University Press of America. Moon asked Richard L. Rubenstein, a rabbi and college professor who had written on the Holocaust, to serve on the board of directors."Rabbi Joins the Board of Moonie Newspaper", The Palm Beach Post, May 21, 1978 The Washington Times{{'}} first editor and publisher was James R. Whelan.At the time of founding of The Washington Times, Washington had only one major newspaper, The Washington Post. Massimo Introvigne, in his 2000 book The Unification Church, said that the Post had been "the most anti-Unificationist paper in the United States."excerpt {{webarchive |url= |date=May 13, 2008 }} The Unification Church Studies in Contemporary Religion, Massimo Introvigne, 2000, Salt Lake City, Utah: Signature Books, {{ISBN|1-56085-145-7}} p. 25 In 2002, at an event held to celebrate The Washington Times{{'}} 20th anniversary, Moon said: "The Washington Times is responsible to let the American people know about God" and "The Washington Times will become the instrument in spreading the truth about God to the world."NEWS,weblink Moon Speech Raises Old Ghosts as the Times Turns 20, Ahrens, Frank, May 23, 2002, The Washington Post, August 16, 2009, The Washington Times was founded the year after the Washington Star, the previous "second paper" of D.C., went out of business. A large percentage of the staff came from the Washington Star. When The Washington Times began, it was unusual among American broadsheets in publishing a full color front page, along with full color front pages in all its sections and color elements throughout. It also used ink that it advertised as being less likely to come off on the reader's hands than the type used by the Post.BOOK, How We Got Here: The '70s, Frum, David, David Frum, 2000, Basic Books, New York City, 978-0-465-04195-4, 146,weblink registration, When The Washington Times began it had 125 reporters, 25 percent of them Unification Church members.The Nation's Capital Gets A New Daily Newspaper,The Washington Post, May 17, 1982Some former employees, including Whelan, have insisted that The Washington Times was always under Moon's control. Whelan, whose contract guaranteed editorial autonomy, left the paper when the owners refused to renew the contract."Ex-Publisher Says Moon Church Ran Newspaper", The New York Times, Susan Rasky, July 23, 1984. Retrieved June 20, 2014. Three years later, editorial page editor William P. Cheshire and four of his staff resigned, charging that, at the explicit direction of Sang Kook Han, a top official of the Unification movement, then-editor Arnaud de Borchgrave had stifled editorial criticism of political repression in South Korea."Five Resign from Washington Times," The Washington Post, April 15, 1987. In 1982, The Washington Times refused to publish film critic Scott Sublett's negative review of the movie Inchon, which was also sponsored by the Unification movement.NEWS, Romano, Lois, Review is Killed, The Washington Post, C1, September 18, 1982, After a brief editorship under Smith Hempstone, Arnaud de Borchgrave (formerly of the United Press International and Newsweek) was executive editor from 1985 to 1991.NEWS,weblink Washington Times Editor Resigns, But Will Stay On to Write Articles, 1991, The New York Times, Barbara Gamarekian, Borchgrave was credited for encouraging energetic reporting by staff, but was known to make unorthodox journalistic decisions. During his tenure, The Washington Times mounted a fund-raising drive for Contras rebels in Nicaragua and offered rewards for information leading to the arrest of Nazi war criminals.NEWS,weblink Arnaud de Borchgrave, Journalist Whose Life Was a Tale Itself, Dies at 88, Roberts, Sam, February 16, 2015, The New York Times, 0362-4331, March 11, 2016, Emily Langer, Arnaud de Borchgrave, swashbuckling Newsweek foreign correspondent, dies, The Washington Post (February 15, 2015).President Ronald Reagan is said to have read The Washington Times every day during his presidency.Behind the Times Fairness and Accuracy in Reporting August/September 1987 In 1997 he said, "The American people know the truth. You, my friends at The Washington Times, have told it to them. It wasn't always the popular thing to do. But you were a loud and powerful voice. Like me, you arrived in Washington at the beginning of the most momentous decade of the century. Together, we rolled up our sleeves and got to work. And—oh, yes—we won the Cold War."Dear Leader's Paper Moon The American Prospect September 19, 2005

Wesley Pruden editorship

Wesley Pruden was named executive editor of The Washington Times in 1991. He had been at The Washington Times since 1982, working as a correspondent and later as managing editor.NEWS,weblink Washington's Other Paper, 1995, Columbia Journalism Review,weblink" title="">weblink February 23, 2004, dead, During his editorship, the paper took a strongly conservative stance. Controversy ensued when Pruden was accused of pushing nativism.WEB,weblink The Washington Times takes a giant step—backwards, Columbia Journalism Review, March 11, 2016, (File:2008 07 The Washington Times newsroom 02.jpg|thumb|247x247px|The Washington Times newsroom)In 1992 North Korean president Kim Il Sung gave his first and only interview with the Western news media to Washington Times reporter Josette Sheeran (who later became Executive Director of the United Nations World Food Programme).A Desire to Feed the World and Inspire Self-Sufficiency, ''New York Times, August 11, 2007In 1992, The Washington Times had only one-eighth the circulation of the Post (100,000 compared to 800,000) and that two-thirds of its subscribers also subscribed to the Post.Washington Times Moves to Reinvent Itself, Alex S. Jones, The New York Times, January 27, 1992. In 1994, The Washington Times introduced a weekly national edition. It was published in a tabloid format and distributed nationwide.Conservative Daily Tries to Expand National Niche, The New York Times, June 27, 1994In 1992 Walter Goodman, writing in the New York Times, said that the administration of George H. W. Bush was encouraging the political influence of The Washington Times and other Unification movement activism in support of United States foreign policy.NEWS, Goodman, Walter, January 21, 1992, Review/Television; Sun Myung Moon Changes Robes, New York Times,weblink In 1997 the Washington Report on Middle East Affairs, which is critical of U.S. and Israeli policies, praised The Washington Times along with The Christian Science Monitor, owned by the Church of Christ, Scientist, and The Washington Times{{'}} sister publication The Middle East Times, for what it called their objective and informative coverage of Islam and the Middle East, while criticizing the generally pro-Israel editorial policy of The Washington Times. The Report suggested that these newspapers, being owned by religious institutions, were less influenced by pro-Israel pressure groups in the United States.As U.S. Media Ownership Shrinks, Who Covers Islam? {{webarchive |url= |date=April 21, 2005 }}, Washington Report on Middle East Affairs, December 1997In 2004, Washington Post columnist David Ignatius reported that Chung Hwan Kwak, a top leader of the Unification movement, wanted The Washington Times to "support international organizations such as the United Nations and to campaign for world peace and interfaith understanding." This, Ignatious wrote, created difficulties for Pruden and some of The Washington Times{{'}} columnists. Ignatius also mentioned the Unification movement's reconciliatory attitude towards North Korea, which at the time included joint business ventures, and Kwak's advocacy for greater understanding between the United States and the Islamic world as issues of contention. Ignatius predicted that conservatives in Congress and the George W. Bush administration would support Pruden's position over Kwak's.Tension of the Times The Washington Post June 18, 2004, "Insiders say the church's new line is that with the end of the Cold War, it's important to support international organizations such as the United Nations and to campaign for world peace and interfaith understanding. That stance would be awkward for The Washington Times{{'}}s hard-line editor in chief, Wesley Pruden, and its stable of neoconservative columnists."In 2006 Moon's second oldest son Hyun Jin Moon, president and CEO of The Washington Times{{'}} parent company News World Communications, was in the process of ousting managing editor Francis Coombs because of accusations of racist editorializing. Coombs had made a number of racist and sexist comments, for which he was in the process of being sued by his colleagues.JOURNAL,weblink Hell of a Times, The Nation, July 1, 2013, September 21, 2006,

Post-Pruden years

(File:2008 09 The Washington Times - Printing and Distribution Center.jpg|thumb|The printing and distribution center of The Washington Times)In January 2008, Pruden retired and John F. Solomon began as executive editor of The Washington Times. Solomon had previously worked for the Associated Press and The Washington Post, and had most recently been head of investigative reporting and mixed media development at the Post.State Native to lead DC newspaper {{webarchive |url= |date=February 11, 2009 }} Connecticut Post January 26, 2008Ex-Washington Post Reporter to Lead a Rival The New York Times February 11, 2008Erik Wemple, "Playing Center: John Solomon is pushing evenhandedness at The Washington Times {{Webarchive|url= |date=March 1, 2008 }}, Washington City Paper, February 29, 2008. Within a month, The Washington Times changed some of its style guide to conform more to what was becoming mainstream media usage. The Washington Times announced that it would no longer use words like "illegal aliens" and "homosexual," and in most cases opt for "more neutral terminology" like "illegal immigrants" and "gay," respectively. The Washington Times also decided to stop using "Hillary" when referring to Senator Hillary Clinton, and the word "marriage" in the expression "gay marriage" would no longer appear in quotes in the newspaper. These changes in policy drew criticism from some conservatives.WEB,weblink Washington Times updates style guide, conservatives up in arms, Salon, February 27, 2008, July 1, 2013, Prospect magazine attributed the Times{{'}} apparent political moderation to differences of opinion over the United Nations and North Korea, and said: "The Republican right may be losing its most devoted media ally."News and Curiosities, Prospect, September 2006(File:Washington Times dispenser.jpg|thumb|200px|Times dispenser)In November 2009 The New York Times reported that The Washington Times would no longer be receiving funds from the Unification movement and might have to cease publication or go to online publication only.With Tumult at the Top, Washington Times Faces Uncertainty, The New York Times, November 30, 2009. Later that year, The Washington Times fired 40 percent of its 370 employees and stopped its subscription service, instead distributing the paper free in some areas of Washington including branches of the government. A subscription website owned by the paper,, continued, as did The Washington Times{{'}} three-hour radio program, America's Morning News.Large Staff Cuts Announced at The Washington Times, The New York Times, December 2, 2009 The Washington Times announced that it would cease publication of its Sunday edition, along with other changes partly in order to end its reliance on subsidies from the Unification movement ownership.Washington Times Dropping Sunday Edition As Part of 'Refocused' Approach{{dead link|date=July 2016 |bot=InternetArchiveBot |fix-attempted=yes }}, Editor & Publisher, December 21, 2009 On December 31, 2009, it announced that it would no longer be a full-service newspaper, eliminating its metropolitan-news and sports sections.Washington Times cuts sports section, others{{Dead link|date=July 2018 |bot=InternetArchiveBot |fix-attempted=yes }}, Washington Examiner, December 31, 2009Eulogy for sports, The Washington Times, January 3, 2010In July 2010, the Unification movement issued a letter protesting the direction The Washington Times was taking and urging closer ties with it.Unification Church CEO, others respond to unsigned blog post about Washington Times {{webarchive |url= |date=July 24, 2010 }}, Poynter Online (website of the Poynter Institute), July 22, 2010 In August 2010, a deal was made to sell The Washington Times to a group more closely related to the movement. Editor in chief Sam Dealey said that this was a welcome development among The Washington Times{{'}} staff.Deal in Works for The Washington Times, The New York Times, August 25, 2010 In November 2010, Moon and a group of former editors purchased The Washington Times from News World Communications for $1. This ended a conflict within the Moon family that had been threatening to shut down The Washington Times completely.NEWS, Moon group buys back Washington Times, The Washington Post, November 3, 2010, C1, Ian, Shapira, In March 2011 The Washington Times announced that some former staffers would be rehired and that the paper would bring back its sports, metro, and life sections.Washington Times relaunching Monday, Politico, March 16, 2011 In June 2011, Ed Kelley, formerly of The Oklahoman, was hired as editor overseeing both news and opinion content.Washington Times names Ed Kelley as editor; will oversee news coverage and opinion content, The Washington Post, June 10, 2011In 2012, Douglas D. M. Joo stepped down as senior executive, president, and chairman of The Washington Times.WEB, Longtime Times executive Joo resigns, takes job in Korea,weblink The Washington Times, February 7, 2016, The Washington Times,weblink The Washington Times president Tom McDevitt took his place as chairman, and Larry Beasley was hired as the company's new president and chief executive officer.WEB, New Times CEO moves quickly to name leadership team, set path to profitability,weblink The Washington Times, February 7, 2016, The Washington Times,weblink In 2013, The Washington Times worked with Herring Networks to create the new conservative cable news channel One America News, which began broadcasting in mid‑2013.NEWS, The Washington Times extending reach with cable network, Jennifer, Harper,weblink The Washington Times, March 13, 2013, March 15, 2013, NEWS, One America News Network, New Conservative Cable Channel, Sets Launch, David, Freedlander,weblink Daily Beast, March 14, 2013, March 15, 2013, NEWS, Herring Plans to Launch New Conservative News Network, Keach, Hagey,weblink The Wall Street Journal, March 14, 2013, March 15, 2013, In July 2013, John F. Solomon returned as editor and also served as vice president of content and business development.WEB, Solomon returns to lead content, business strategies at The Washington Times,weblink The Washington Times, February 7, 2016, The Washington Times,weblink WEB,weblink » John Solomon returns to The Washington Times JIMROMENESKO.COM, April 7, 2016,weblink" title="">weblink April 23, 2016, dead, Around the same time, The Washington Times hired David Keene, the former president of the National Rifle Association and American Conservative Union chairman, to serve as its opinion editor.WEB,weblink David Keene, ex-NRA president, named Washington Times opinion editor, Byers, Dylan, POLITICO, en, December 26, 2018, Solomon's tenure was marked by a focus on profitability. Solomon left The Washington Times for Circa News in December 2015.WEB,weblink John Solomon leaves Washington Times, joins Circa re-launch, Wemple, Erik, December 7, 2015, The Washington Post,


In 1991, Moon said he had spent between $900 million and $1 billion on The Washington Times.WEB,weblink Reverend Sun Myung Moon Speaks on Our Mission During the Time of World Transition, Damian Anderson, December 23, 1991,, July 1, 2013, By 2002, Moon had spent between $1.7 billion and $2 billion according to different estimates.NEWS,weblink The Washington Post, Moon Speech Raises Old Ghosts as the Times Turns 20, Frank, Ahrens, May 23, 2002, May 25, 2010, The Washington Times had its first profitable month in September 2015, ending the streak of losses in the paper's first 33 years.WEB, Jennifer Harper,weblink Washington Times reaches profitability after 33 years, $1 billion in losses, The Washington Times,

Political stance, content and controversies

The Washington Times holds a conservative political stance.NEWS, Hall, Mimi, Bush, aides boost access of conservative media, USA Today, March 22, 2001,weblink NEWS, Glaberson, William, Conservative Daily Tries to Expand National Niche, The New York Times, June 27, 1994,weblink July 25, 2009, NEWS,weblink Seth Rich's brother sues right-wing activists, Washington Times over conspiracy theories, Darcy, Oliver, CNNMoney, May 22, 2018, BOOK,weblink Islam, Securitization, and US Foreign Policy {{!, Erdoan A. Shipoli {{!}} Palgrave Macmillan|last=|first=|year=|isbn=|location=|page=247|language=en}} The Columbia Journalism Review wrote in 1995, "The Washington Times is like no major city daily in America in the way that it wears its political heart on its sleeve. No major paper in America would dare be so partisan." The Washington Post reported in 2002, "The Times was established by Moon to combat communism and be a conservative alternative to what he perceived as the liberal leanings of The Washington Post. Since then, the paper has fought to prove its editorial independence, trying to demonstrate that it is neither a "Moonie paper" nor a booster of the political right but rather a fair and balanced reporter of the news."In 2007 Mother Jones said that The Washington Times had become "essential reading for political news junkies" soon after its founding, and described the paper as a "conservative newspaper with close ties to every Republican administration since Reagan."Bush Sr. To Celebrate Rev. Sun Myung Moon—Again Mother Jones April 29, 2007In a 2008 Harper's Magazine essay criticizing American conservatism, American historianWEB, Bill Moyers Journal. Bill Moyers interviews Thomas Frank, PBS,weblink February 6, 2016, Thomas Frank linked The Washington Times to the modern American conservative movement, saying, "There is even a daily newspaper—The Washington Times—published strictly for the movement's benefit, a propaganda sheet whose distortions are so obvious and so alien that it puts one in mind of those official party organs one encounters when traveling in authoritarian countries."WEB,weblink x, In 2009, The New York Times noted that The Washington Times had been "a crucial training ground for many rising conservative journalists and a must-read for those in the movement. A veritable who's who of conservatives—Tony Blankley, Frank J. Gaffney Jr., Larry Kudlow, John Podhoretz and Tony Snow—has churned out copy for its pages." The Columbia Journalism Review noted that reporters for The Washington Times had used it as a springboard to other mainstream news outlets.Washington 2002: The Other Paper {{webarchive|url=|date=April 19, 2006}}In 2002 Post veteran Ben Bradlee said, "I see them get some local stories that I think the Post doesn't have and should have had."WEB,weblink Washington 2002: Donald Graham's Washington Post, November 24, 2003,weblink" title="">weblink November 24, 2003, dead, March 19, 2018, In January 2011, conservative commentator Paul Weyrich said, "The Washington Post became very arrogant and they just decided that they would determine what was news and what wasn't news and they wouldn't cover a lot of things that went on. And The Washington Times has forced the Post to cover a lot of things that they wouldn't cover if the Times wasn't in existence." – Frontline: Reverend Moon {{webarchive|url=|date=January 7, 2011}}

White nationalism and neo-Confederatism under Pruden's editorship

Under Pruden's editorship (1992–2008), The Washington Times regularly printed excerpts from racist hard-right publications including VDARE and American Renaissance magazine, and Bill White, leader of the American National Socialist Workers' Party, in its Culture Briefs section. Robert Stacy McCain, a member of the neo-Confederate hate group League of the South, was hired by The Washington Times and promoted to edit the Culture Briefs section, which became, according to Max Blumenthal, "a bulletin board for the racialist far right." Blumenthal also wrote that the Times was "characterized by extreme racial animus and connections to nativist and neo-Confederate organizations... from its earliest days the Times has been a hothouse for hard-line racialists and neo-Confederates."NEWS,weblink Hell of a Times, The Nation, Blumenthal, Max, September 20, 2006, NEWS,weblink Palin's Noxious Ghostwriter, Blumenthal, Max, November 16, 2009, The Daily Beast, In a February 2013 article, the Columbia Journalism Review reported that under Pruden's editorship The Washington Times was "a forum for the racialist hard right, including white nationalists, neo-Confederates, and anti-immigrant scare mongers." Between 1998 and 2004, the Times covered every biennial American Renaissance conference, hosted by the white supremacist New Century Foundation. According to the Columbia Journalism Review, "the paper's coverage of these events—which are hotbeds for holocaust deniers, neo-Nazis, and eugenicists—was stunningly one sided," and favorably depicted the conference and attendees. In 2009, journalist David Neiwert wrote that The Washington Times championed "various white-nationalist causes emanating from the neo-Confederate movement (with which, until a recent housecleaning, two senior editors had long associations.)"BOOK,weblink Eliminationists: How Hate Talk Radicalized the American Right, Neiwert, David, 2009, Paradigm Publishers, 2016 Routledge, 80, 9781317260615, A page in The Washington Times' Sunday edition was devoted to the American Civil War, oftentimes glorifying the Confederacy.NEWS, Moe Tkacik,weblink Just Like Old Times at The Washington Times?, Washington City Paper, November 5, 2010, In 1993, Pruden gave an interview to the neo-Confederate magazine Southern Partisan where he said, "Every year I make sure that we have a story in the paper about any observance of Robert E. Lee's birthday." Pruden said, "And the fact that it falls around Martin Luther King’s birthday," to which a Southern Partisan interviewer interjected, "Makes it all the better," with Pruden finishing, "I make sure we have a story. Oh, yes."The Washington Times employed Samuel T. Francis, a white nationalist, as a columnist and editor, beginning in 1991 after being hand-picked by Pat Buchanan to take over his column.Heidi Berich and Kevin Hicks, "White Nationalism in America" in Hate Crimes (ed. Barbara Perr: Praeger, 2009), pp. 112–13.NEWS,weblink The dark history of Donald Trump's rightwing revolt, Shenk, Timothy, August 16, 2016, The Guardian, BOOK, Fascism: Post-war fascisms, Griffin, Roger, Feldman, Matthew, Routledge, 2004, 155, BOOK,weblink The American Radical Right: The 1990s and Beyond, Potok, Mark, Western Democracies and the New Extreme Right Challenge, Roger Eatwell & Cas Mudde, 59, Routledge, 2003, 10.4324/9780203402191, 9780203402191, BOOK,weblink Habits of Whiteness: A Pragmatist Reconstruction, MacMullan, Terrance, 2009, Indiana University Press, 147, 978-0253002884, In 1995, Francis resigned or was forced out from The Washington Times after Dinesh D'Souza reported on racist comments that Francis made at a conference hosted by the white supremacist magazine American Renaissance the previous year.WEB,weblink The Rebuke of History: The Southern Agrarians and American Conservative Thought, Murphy, Paul V., 2003, University of North Carolina Press, 247, Howard Kurtz, Washington Times Clips Its Right Wing, The Washington Post, October 19, 1995.NEWS,weblink Buchanan Drawing Extremist Support, and Problems, Too, Frantz, Douglas, February 23, 1996, The New York Times, Janofsky, Michael, At the conference, Francis called on whites to "reassert our identity and our solidarity, and we must do so in explicitly racial terms through the articulation of a racial consciousness as whites... The civilization that we as whites created in Europe and America could not have developed apart from the genetic endowments of the creating people." When Francis died in 2005, the Times wrote a "glowing" obituary that omitted his racist and white nationalist beliefs, as well as his firing from The Washington Times, and described him as a "scholarly, challenging and sometimes pungent writer"; in response, the editorial page editor David Mastio for the conservative Washington Examiner wrote in an obituary that "Sam Francis was merely a racist and doesn’t deserve to be remembered as anything less."WEB,weblink Shots Fired, Book Delayed, AdWeek, August 28, 2006, NEWS,weblink Francis re-fought immoral battles of 1964, Mastio, David, Washington Examiner, February 22, 2005,weblink" title="">weblink December 26, 2018, December 26, 2018, dead, Mastio added that Francis "led a double life -- by day he served up conservative, red meat that was strong but never quite out of bounds by mainstream standards; by night, unbeknownst to the Times or his syndicate, he pushed white supremacist ideas."The Southern Poverty Law Center (SPLC) noted that The Washington Times had by 2005 published at least 35 articles by Marian Kester Coombs, who was married to managing editor Fran Coombs. She had a record of racially incendiary rhetoric and had written for the white nationalist magazine Occidental Quarterly.MAGAZINE,weblink Washington Times Editor and Wife Promote Radical Right Agenda, Intelligence Report, Southern Poverty Law Center, Heidi Beirich & Mark Potok, Spring 2005, April 28, 2005, The SPLC highlighted columns written by Marian Kester Coombs in The Washington Times, in which she asserted that the whole of human history was a "the struggle of ... races"; that non-white immigration is the "importing [of] poverty and revolution" that will end in "the eventual loss of sovereign American territory"; and that Muslims in England "are turning life in this once pleasant land into a misery for its native inhabitants."

Science coverage

Climate change denial

The Washington Times is known for promoting climate change denial.JOURNAL, McCright, Aaron M., Dunlap, Riley E., August 18, 2011, Organized Climate Change Denial,weblink The Oxford Handbook of Climate Change and Society, en, 152, 10.1093/oxfordhb/9780199566600.003.0010, Michael E. Mann, director of the Earth System Science Center at Pennsylvania State University, characterizes The Washington Times as a prominent outlet that propagates "climate change disinformation."BOOK,weblink The Hockey Stick and the Climate Wars: Dispatches from the Front Lines, Mann, Michael E., March 2012, Columbia University Press, 9780231526388, 64, Naomi Oreskes, Professor of the History of Science at Harvard University, and Erik M. Conway, historian of science at NASA's Jet Propulsion Laboratory at the California Institute of Technology, wrote in their 2010 book Merchants of Doubt that The Washington Times has given the public a false sense that the science of anthropogenic climate change was in dispute by giving disproportionate coverage of fringe viewpoints and by preventing scientists from rebutting coverage in the Times.JOURNAL, Kitcher, Philip, June 4, 2010, The Climate Change Debates,weblink Science, en, 328, 5983, 1230–1234, 10.1126/science.1189312, 1095-9203, 2010Sci...328.1230K, For example, The Washington Times reprinted a column by Steve Milloy criticizing research of climate change in the Arctic, without disclosing Milloy's financial ties to the fossil fuel industry.BOOK, Naomi Oreskes & Erik M. Conway,weblink Merchants of Doubt: How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming, 2010, Bloomsbury, 247, 9781608192939, During the Climatic Research Unit email controversy (also known as "Climategate") in 2009 in the lead-up to the Copenhagen Summit on climate change, The Washington Times wrote in an editorial "these revelations of fudged science should have a cooling effect on global-warming hysteria and the panicked policies that are being pushed forward to address the unproven theory."WEB,weblink Stories of Climate Change: Competing Narratives, the Media, and U.S. Public Opinion 2001-2010, Mayer, Frederick, 2012, Eight committees investigated the controversy, and found no evidence of fraud or scientific misconduct. In 2010, The Washington Times published an article claiming that February 2010 snow storms "Undermin[e] The Case For Global Warming One Flake At A Time".NEWS,weblink Washington Times: February Snow Storms "Undermin[e] The Case For Global Warming One Flake At A Time", 2010, The Huffington Post, A 2014 Times editorial mocked the "global warming scam" and asserted, "The planetary thermometer hasn’t budged in 15 years. Wildfires, tornadoes, hurricanes and other ‘extreme’ weather events are at normal or below-normal levels. Pacific islands aren’t submerged. There's so much ice the polar bears are celebrating."JOURNAL, Corneliussen, Steven Corneliussen Steven T., July 1, 2014, News dispatches from the climate wars, Physics Today, EN, 10.1063/PT.5.8054, The Washington Times cited a blog post in support of these claims; PolitiFact fact-checked the claims in the blog post and concluded it was "pants-on-fire" false. In 2014, The Washington Times said that a NASA scientist claimed that global warming was on a "hiatus" and that NASA had found evidence of global cooling; Rebecca Leber of the New Republic said that the NASA scientist in question said the opposite of what The Washington Times claimed.NEWS,weblink The Right-Wing Press' New Climate Change Lie, The New Republic, May 22, 2018, en-US, In 2015, it published a column by Congressman Lamar Smith in which he argued that the work of the National Oceanic and Atmospheric Administration was "not good science, [but] science fiction."In 1993, The Washington Times published articles purporting to debunk climate change.NEWS,weblink Scientists Confront Renewed Backlash on Global Warming, Stevens, William K., September 14, 1993, The New York Times, December 28, 2018, en-US, 0362-4331, The Washington Times headlined its story about the 1997 Kyoto Protocol on climate change, "Under the deal, the use of coal, oil and other fossil fuel in the United States would be cut by more than one-third by 2002, resulting in lower standards of living for consumers and a long-term reduction in economic growth."WEB,weblink Reporting from Washington, Ritchie, Donald, Oxford University Press, 262–263,

Ozone depletion denial

In the 1990s, The Washington Times published columns which cast doubt on the scientific consensus on the causes of ozone depletion (which had led to an "ozone hole"). It published columns disputing the science as late as 2000. In 1991, NASA scientists warned of the potential of a major Arctic ozone hole developing in the spring of 1992 due to elevated levels of chlorine monoxide in the Arctic stratosphere. However, as the Arctic winter was unusually warm, the chemical reactions needed for ozone depletion did not occur. Even though the science was not incorrect, The Washington Times', along with other conservative media, subsequently created a "crying wolf" narrative where scientists were portrayed as political activists who were following an environmental agenda rather than the science. In 1992, The Washington Times published an editorial saying, "This is not the disinterested, objective, just-the-facts tone one ordinarily expects from scientists... This is the cry of the apocalyptic, laying the groundwork for a decidedly non-scientific end: public policy... it would be nice if the next time NASA cries 'wolf,' fewer journalists, politicians and citizens heed the warning like sheep."JOURNAL, February 1, 2013, Climate change prediction: Erring on the side of least drama?, Global Environmental Change, en, 23, 1, 327–337, 10.1016/j.gloenvcha.2012.10.008, 0959-3780, Brysse, Keynyn, Oreskes, Naomi, o'Reilly, Jessica, Oppenheimer, Michael,

Second-hand smoke denial

In 1995, The Washington Times published a column by Fred Singer, who is known for promoting views contrary to mainstream science on a number of issues, where Singer referred to the science on the adverse health impact of second-hand smoke as the "second-hand smoke scare", and accused the Environmental Protection Agency of distorting data when it classified second-hand smoke as harmful. In 1995, The Washington Times published an editorial titled "How not to spend science dollars" condemning a grant to the National Cancer Institute to study how political contributions from tobacco companies shape policy-making and the voting behavior of politicians.JOURNAL, Landman, Anne, Glantz, Stanton A., 2009, Tobacco Industry Efforts to Undermine Policy-Relevant Research, American Journal of Public Health, 99, 1, 45–58, 10.2105/AJPH.2007.130740, 0090-0036, 2600597, 19008508, NEWS,weblink How not to spend science dollars, 1995, The Washington Times,

Hostile and false coverage of Barack Obama

Birther conspiracy theories and Muslim smears

In 2008, The Washington Times published a column by Frank Gaffney that promoted the false conspiracy theories that President Barack Obama was born in Kenya and was courting the "jihadist vote." Gaffney also published pieces in 2009 and 2010 promoting the false claim that Obama is a Muslim.

No "blood impulse" for America

In a 2009 The Washington Times column entitled "'Inner Muslim' at work in Cairo", Pruden wrote that President Obama was the "first president without an instinctive appreciation of the culture, history, tradition, common law and literature whence America sprang. The genetic imprint writ large in his 43 predecessors is missing from the Obama DNA." In another 2009 column, Pruden wrote that Obama had "no natural instinct or blood impulse” for what America was about because he was “sired by a Kenyan father” and “born to a mother attracted to men of the Third World." These columns stirred controversy, leading The Washington Times to assign David Mastio, the Deputy Editorial Page Editor, to edit Pruden's work.

Ted Nugent columns

Rock musician Ted Nugent, a fervent critic of President Obama, published weekly columns for The Washington Times between 2010 and 2012.WEB,weblink Ted Nugent Loses the Washington Times, Rick Perry, Rand Paul, Weigel, David, February 21, 2014, Slate Magazine, en, December 25, 2018, NEWS,weblink Ted Nugent: 'Obama Represents Everything Bad About Humanity', Gentilviso, Chris, August 6, 2012, Huffington Post, December 25, 2018, en-US, NEWS,weblink Washington Times and its columnist, Ted Nugent, Wemple, Erik, 2012, The Washington Post, Prior to joining the Times, Nugent stirred controversy by referring to Obama as a "piece of shit" and calling on him "to suck on my machine gun."WEB,weblink Ted Nugent's Greatest Hits,, en, December 25, 2018, Nugent had also pleaded fealty to the Confederate flag before joining The Washington Times. In 2012, Nugent was visited by the Secret Service after he alluded to beheading President Obama.WEB,weblink Ted Nugent Wonders if 'We'd Have Been Better Off if the South Had Won the Civil War', The Hollywood Reporter, en, December 25, 2018, NEWS, Nugent: President Obama Is 'Subhuman Mongrel', Jacobs, Ben, February 19, 2014, The Daily Beast, December 25, 2018, en, He said that if Obama would win re-election, "I will either be dead or in jail by this time next year."WEB,weblink Ted Nugent to be probed for anti-Obama rant?, Heller, Corinne, KABC-TV, en, December 25, 2018,weblink December 26, 2018, dead, At the time, the Mitt Romney campaign condemned Nugent's remarks; Washington Post media critic Erik Wemple noted that there was no response by The Washington Times.In 2014, Nugent (who had by then departed from The Washington Times) described Obama as a "subhuman mongrel", which is a term for mixed-breed dogs. Then Times editor Wesley Pruden condemned Nugent's remarks, describing Nugent as an "aging rock musician with a loose mouth who was semifamous 40 years ago." In response to Pruden's condemnation, David Weigel remarked in Slate, "That long ago? Only a year ago, he filed a special column for the Washington Times. Before that, for a few years, he published a weekly column.".

Other Obama controversies

In 2016, The Washington Times claimed that $3.6 million in federal funds were spent on a 2013 golf outing for President Obama and Tiger Woods. Snopes rated the article "mostly false", because the estimated cost included both official business travel and a brief presidential vacation in Florida.NEWS,weblink FALSE: Obama Golf Outing with Tiger Woods Cost Nearly $4 Million,, May 22, 2018, en-US,

Seth Rich conspiracy theory op-ed

On March 1, 2018, The Washington Times published a commentary piece by retired U.S. Navy admiral James A. Lyons which promoted conspiracy theories about the murder of Seth Rich. In the piece, Lyon claimed that it was "well known in intelligence circles that Seth Rich and his brother, Aaron Rich, downloaded the DNC emails and was paid by Wikileaks for that information." The piece cited no evidence for the assertion.NEWS,weblink Brother of slain DNC staffer Seth Rich sues right-wing activists, newspaper over conspiracy theories, Eltagouri, Marwa, March 27, 2018, The Washington Post, May 22, 2018, en-US, 0190-8286, Aaron Rich, the brother of Seth Rich and a subject of the false claim, filed a lawsuit against The Washington Times, saying that it acted with "reckless disregard for the truth" and that it did not retract or remove the piece after "receiving notice of the falsity of the statements about Aaron after the publication".NEWS,weblink Former Seth Rich family spokesman files lawsuit against individuals, media outlet he says defamed him, Darcy, Oliver, CNNMoney, May 22, 2018, NEWS,weblink Brother of slain DNC staffer sues Washington Times, conservative activists, Anapol, Avery, March 27, 2018, TheHill, May 22, 2018, en, On September 30, 2018, Rich's attorney, Michael Gottlieb, reported that Rich and The Washington Times had settled their lawsuit and shortly after the settlement The Washington Times issued an "unusually robust" retraction.NEWS, Darcy, Oliver, The Washington Times settles lawsuit with Seth Rich's brother, issues retraction and apology for its coverage,weblink October 1, 2018, CNNMoney, NEWS, Retraction: Aaron Rich and the murder of Seth Rich,weblink October 1, 2018, The Washington Times,

Anti-Muslim content

Frank Gaffney, known for his "long history of pushing extreme anti-Muslim views", wrote weekly columns for The Washington Times from the late 1990s to 2016.WEB,weblink Meet Donald Trump's Islamophobia Expert, Clifton, Eli, Foreign Policy, en, December 25, 2018, WEB,weblink Frank Gaffney's Campaign to Denationalize American Muslims, Beinart, Peter, March 19, 2017, The Atlantic, en-US, December 25, 2018, According to John Esposito, a Professor of Religion and International Affairs and of Islamic Studies at Georgetown University, Gaffney's "editorial track record in the Washington Times is long on accusation and short on supportive evidence."BOOK,weblink The Future of Islam, Esposito, John L., June 27, 2013, Oxford University Press, 9780199975778, Oxford, New York, 19, In columns for the Times, Gaffney helped to popularize conspiracy theories that Islamic terrorists were infiltrating the Bush administration, the conservative movement and the Obama administration.WEB,weblink Terrified, Bail, Christopher, Princeton University Press, 49–51, 99, en, December 25, 2018, NEWS,weblink Frank Gaffney Plotting To Take Down Grover Norquist With Muslim Brotherhood Accusations, Terkel, Amanda, August 1, 2012, Huffington Post, December 25, 2018, en-US, NEWS,weblink Cruz’s Cozy Ties To DC’s Most Prominent, Paranoid Islamophobe, Woodruff, Betsy, December 15, 2015, The Daily Beast, December 25, 2018, en, In 2015, The Washington Times published a column describing refugees fleeing the Syrian Civil War as an "Islamic Trojan Horse" conducting a "'jihad' by another name."WEB,weblink The paranoid style in Islamophobic politics, Picard, Joe, December 14, 2015, TheHill, en, December 29, 2018, WEB,weblink Monica Crowley, latest addition to Trump's national security team, believes in fighting Islam 'the way we fought the Nazis',, en-US, December 29, 2018, In a column on Islam, Ted Nugent wrote "If Islam is the religion of peace, then I’m a malnourished, tofu-eating anti-hunter," but did clarify "not all Muslims are religious whacks who deserve a bullet."NEWS,weblink Nugent: President Obama Is 'Subhuman Mongrel', Jacobs, Ben, February 19, 2014, The Daily Beast, December 29, 2018, en, In a 2016 report, the Muslim advocacy group Council on American-Islamic Relations listed The Washington Times among media outlets it said "regularly demonstrates or supports Islamophobic themes." In 1998 the Egyptian newspaper Al-Ahram wrote that The Washington Times editorial policy was "rabidly anti-Arab, anti-Muslim and pro-Israel."The same old game {{webarchive|url=|date=February 15, 2009}}, Al-Ahram, November 12–18, 1998, "The Washington Times is a mouthpiece for the ultra conservative right, unquestioning supporters of Israel's Likud government. The newspaper is owned by Sun Myung Moon, originally a native of North Korea and head of the Unification Church, whose ultra-right leanings make him a ready ally for Netanyahu. Whether or not Netanyahu is personally acquainted with Moon is unclear, though there is no doubt that he has established close friendships with several staff members on The Washington Times, whose editorial policy is rabidly anti-Arab, anti-Muslim and pro-Israel."

Support for Donald Trump

The Washington Times opinion editor, Charles Hurt, was one of Donald Trump's earliest supporters in Washington.WEB,weblink The Trump Dynasty Takes Over the GOP,, May 3, 2017, In 2018 he included Trump with Ronald Reagan, Margaret Thatcher, John Paul II, and Martin Luther King Jr. as “great champions of freedom."The Corrosion of Conservatism: Why I Left the Right, Max Boot, Liveright Publishing, October 9, 2018, page 124

Other controversies

Washington Times reporters visited imprisoned South African civil rights activist Nelson Mandela during the 1980s. Mandela wrote of them in his autobiography Long Walk to Freedom, "They seemed less intent on finding out my views than on proving that I was a Communist and a terrorist. All of their questions were slanted in that direction, and when I reiterated that I was neither a Communist nor a terrorist, they attempted to show that I was not a Christian either by asserting that the Reverend Martin Luther King never resorted to violence."BOOK,weblink Long Walk to Freedom, Mandela, Nelson, 315, en-US, June 27, 2017, In 1988, The Washington Times published a misleading story suggesting that Democratic presidential candidate Michael Dukakis had sought psychiatric help. The Washington Times headlined a story, "Dukakis Kin Hints at Sessions," and included a quote from Dukakis' sister-in-law saying "it is possible" he visited a psychiatrist. However, The Washington Times misleadingly clipped the full quote by the sister-in-law, which was "It's possible, but I doubt it."NEWS,weblink REPORTER QUITS OVER DUKAKIS STORY, 1988, The Washington Post, The Washington Times reporter Peggy Weyrich quit in 1991 after one of her articles about Anita Hill's testimony in the Clarence Thomas Supreme Court nominee hearings was rewritten to depict Hill as a "fantasizer."In a 1997 column for The Washington Times, Frank Gaffney falsely alleged a seismic incident in Russia was a nuclear detonation at that nation's Novaya Zemlya test site, which would have meant that Russia had violated the Comprehensive Test Ban Treaty (CTB).NEWS,weblink Spinning to the Right, Isaacs, John, November 1997, Bulletin of the Atomic Scientists, July 22, 2016, Subsequent scientific analysis of the Novaya Zemlya event showed that it was a routine earthquake.NEWS,weblink False Accusations, Undetected Tests and Implications for the CTB Treaty, Wallace, Terry, Arms Control Association, July 22, 2016, Reporting on the allegation, the Bulletin of the Atomic Scientists observed that following its publication "fax machines around Washington, D.C. and across the country poured out pages detailing Russian duplicity. They came from Frank Gaffney." The Bulletin of the Atomic Scientists also noted that during the first four months of 1997 Gaffney had "issued more than 25 screeds" against the CTB.In 2002 The Washington Times published a story accusing the National Educational Association (NEA), the largest teachers' union in the United States, of teaching students that the policies of the U.S. government were partly to blame for the 2001 terrorist attacks on the World Trade Center.WEB,weblink The big NEA-Sept. 11 lie, September 5, 2002, Salon, en, December 24, 2018, The accusation was denied by the NEA.NEWS,weblink An unfair attack on teachers union, Young, Cathy, September 2, 2002, Boston Globe, April 17, 2008, PRESS RELEASE, Letter to The Washington Times from NEA President, August 20, 2002, National Education Association,weblink Chase, Bob, April 17, 2008, dead,weblink" title="">weblink May 17, 2008, Brendan Nyhan (now a University of Michigan political science professor) wrote that The Washington Times story was a "lie" and a "myth".


Editors-in-chief Managing editors
  • Josette Sheeran Shiner (1992–1997)
  • Francis Coombs (?–2008)WEB,weblink Times Says Goodbye To Pruden, Coombs, AdWeek, January 28, 2008,
Opinion editors Current contributors{{div col|colwidth=30em}} Former contributors{{Div col|colwidth=30em}} {{div col end}}Others {{inc-lit}}

See also



External links

{{commons category|The Washington Times}}
  • {{Official website}}
{{White House James S. Brady Press Briefing Room Seating Chart}}{{Unification Church}}

- content above as imported from Wikipedia
- "The Washington Times" does not exist on GetWiki (yet)
- time: 1:06am EDT - Mon, Oct 21 2019
[ this remote article is provided by Wikipedia ]
LATEST EDITS [ see all ]
Eastern Philosophy
History of Philosophy
M.R.M. Parrott