SUPPORT THE WORK

GetWiki

Reuters

ARTICLE SUBJECTS
aesthetics  →
being  →
complexity  →
database  →
enterprise  →
ethics  →
fiction  →
history  →
internet  →
knowledge  →
language  →
licensing  →
linux  →
logic  →
method  →
news  →
perception  →
philosophy  →
policy  →
purpose  →
religion  →
science  →
sociology  →
software  →
truth  →
unix  →
wiki  →
ARTICLE TYPES
essay  →
feed  →
help  →
system  →
wiki  →
ARTICLE ORIGINS
critical  →
discussion  →
forked  →
imported  →
original  →
Reuters
[ temporary import ]
please note:
- the content below is remote from Wikipedia
- it has been imported raw for GetWiki
{{About|the Reuters news agency|the current parent company|Thomson Reuters|the former parent company prior to its 2008 acquisition by The Thomson Corporation|Reuters Group}}{{short description|International news organization owned by Thomson Reuters}}{{Use British English|date=July 2011}}{{Use dmy dates|date=January 2019}}







factoids
, Stephen J. Adler {{small|(Editor-in-Chief)}}| industry = News agency| revenue = | location = Canary Wharf, London, United Kingdom| operating_income = | net_income = | num_employee = | subsid = | parent = Thomson Reuters| homepage = reutersagency.com (B2B) reuters.com (B2C)| footnotes = }}File:Reuter, Paul Julius von, Nadar, Gallica.jpg|thumb|Paul Reuter, the founder of Reuters (photographed by Nadar, c. 1865)]]Reuters ({{IPAc-en|ˈ|r|ɔɪ|t|ər|z}}) is an international news organization owned by Thomson Reuters.WEB,weblink About us, Reuters Agency, Reuters, 14 January 2019, Until 2008, the Reuters news agency formed part of an independent company, Reuters Group plc, which was also a provider of financial market data. Since the acquisition of Reuters Group by the Thomson Corporation in 2008, the Reuters news agency has been a part of Thomson Reuters, making up the media division. It was established in 1851.

History

19th century

Paul Julius Reuter worked at a book-publishing firm in Berlin and was involved in distributing radical pamphlets at the beginning of the Revolutions in 1848. These publications brought much attention to Reuter, who in 1850 developed a prototype news service in Aachen using homing pigeons and electric telegraphy from 1851 on in order to transmit messages between Brussels and Aachen, in what today is Aachen's Reuters House.Reuter moved to London in 1851 and established a news wire agency at the London Royal Exchange. Headquartered in London, Reuter's company initially covered commercial news, serving banks, brokerage houses, and business firms.WEB,weblink Reuters (news agency), Encyclopædia Britannica, 26 March 2010, 3 November 2012, The first newspaper client to subscribe was the London Morning Advertiser in 1858, and more began to subscribe soon after.BOOK,weblink Merriam Webster's Collegiate Encyclopedia, Mark A., Stevens, Merriam-Webster, 1,366, 978-0877790174, 2001, According to the Encyclopædia Britannica: "the value of Reuters to newspapers lay not only in the financial news it provided but in its ability to be the first to report on stories of international importance." Reuter's agency built a reputation in Europe and the rest of the world as the first to report news scoops from abroad. It was the first to report Abraham Lincoln's assassination in Europe, for instance, in 1865.NEWS,weblink Reuters: a brief history, Allen, Katie, 4 May 2017, The Guardian, 19 February 2017, live,weblink 11 October 2017, In 1865, Reuter incorporated his private business, under the name Reuter's Telegram Company Limited; Reuter was appointed managing director of the company.WEB,weblink History of Reuters Group PLC, Funding Universe, live, 8 May 2019, In 1872, Reuter's expanded into the far east, followed by South America in 1874. Both expansions were made possible by advances in overland telegraphs and undersea cables. In 1878, Reuter retired as managing director. In 1883, Reuter's began transmitting messages electrically to London newspapers.

20th century

{{Over-quotation|section=yes|date=October 2019}}The company returned to private ownership in 1916, with all shares purchased by Roderick Jones and Mark Napier; they renamed the company "Reuters Limited", dropping the apostrophe. In 1923, Reuters began using radio to transmit news internationally, a pioneering act. In 1925, the Press Association (PA) of Great Britain acquired a majority interest in Reuters, and full ownership some years later. During the world wars, The Guardian reported that Reuters: "came under pressure from the British government to serve national interests. In 1941 Reuters deflected the pressure by restructuring itself as a private company." The new owners formed the Reuters Trust. In 1941, the PA sold half of Reuters to the Newspaper Proprietors' Association, and co-ownership was expanded in 1947 to associations that represented daily newspapers in New Zealand and Australia. The Reuters Trust Principles were put in place to maintain the company's independence.WEB,weblink Company History, Thomson Reuters, 13 December 2013, 7 May 2014,weblink" title="web.archive.org/web/20140503234856weblink">weblink 3 May 2014, dead, At that point, Reuters had become "one of the world's major news agencies, supplying both text and images to newspapers, other news agencies, and radio and television broadcasters." Also at that point, it directly or through national news agencies provided service "to most countries, reaching virtually all the world's leading newspapers and many thousands of smaller ones," according to Britannica.In 1961, Reuters scooped news of the erection of the Berlin Wall. Reuters was one of the first news agencies to transmit financial data over oceans via computers in the 1960s. In 1973, Reuters "began making computer-terminal displays of foreign-exchange rates available to clients." In 1981, Reuters began making electronic transactions on its computer network and afterwards developed a number of electronic brokerage and trading services. Reuters was floated as a public company in 1984, when Reuters Trust was listed on the stock exchanges such as the London Stock Exchange (LSE) and NASDAQ. Reuters later published the first story of the Berlin Wall being breached in 1989.BOOK, The Power of News: The History of Reuters, Read, Donald, Oxford University Press, 1999, 978-0198207689, 10.1093/acprof:oso/9780198207689.001.0001,

21st century

Reuters' share price grew during the dotcom boom, then fell after the banking troubles in 2001. In 2002, Britannica wrote that most news throughout the world came from three major agencies: the Associated Press, Reuters, and Agence France-Presse.WEB,weblink News agency, Encyclopædia Britannica, 23 August 2002, 18 February 2017, Reuters merged with Thomson Corporation in Canada in 2008, forming Thomson Reuters. In 2009, Thomson Reuters withdrew from the LSE and the NASDAQ, instead listing its shares on the Toronto Stock Exchange (TSX) and the New York Stock Exchange (NYSE). The last surviving member of the Reuters family founders, Marguerite, Baroness de Reuter, died at age 96 on 25 January 2009.NEWS,weblink Baroness de Reuter, last link to news dynasty, dies, 26 January 2009, ABC News (Australia), ABC News, 21 February 2009, live,weblink 27 June 2018, Australian Broadcasting Corporation, Reuters, The parent company Thomson Reuters is headquartered in Toronto, and provides financial information to clients while also maintaining its traditional news-agency business.In 2012, Thomson Reuters appointed Jim Smith as CEO. Almost every major news outlet in the world subscribed to Reuters as of 2014. Reuters operated in more than 200 cities in 94 countries in about 20 languages as of 2014.{{citation needed|date=April 2014}} In July 2016, Thomson Reuters agreed to sell its intellectual property and science operation for $3.55 billion to private equity firms. In October 2016, Thomson Reuters announced expansions and relocations to Toronto. As part of cuts and restructuring, in November 2016, Thomson Reuters Corp. eliminated 2,000 worldwide jobs out of its around 50,000 employees.NEWS,weblink Thomson Reuters Cuts 2,000 Jobs Worldwide in Restructuring, Smith, Gerry, 1 November 2016, 6 February 2018, Bloomberg News, limited,

Journalists

ReutersWEB,weblink Careers, www.reuters.tv, 14 January 2019, employs some 2,500 journalists and 600 photojournalists in about 200 locations worldwide. Reuters journalists use the Reuters Handbook of JournalismWEB,weblink Main Page - Handbook of Journalism, Handbook.reuters.com, 23 September 2014, 17 June 2015, as a guide for fair presentation and disclosure of relevant interests, to maintain the values of integrity and freedom upon which their reputation for reliability, accuracy, speed and exclusivity relies.In May 2000, Kurt Schork, an American reporter, was killed in an ambush while on assignment in Sierra Leone. In April and August 2003, news cameramen Taras Protsyuk and Mazen Dana were killed in separate incidents by U.S. troops in Iraq. In July 2007, Namir Noor-Eldeen and Saeed Chmagh were killed when they were struck by fire from a U.S. military Apache helicopter in Baghdad.NEWS,weblink Video Shows U.S. Killing of Reuters Employees, Bumiller, Elisabeth, 5 April 2010, The New York Times, 24 August 2015, live,weblink 9 September 2012, Elisabeth Bumiller, WEB,weblink Collateral Murder - Wikileaks - Iraq, YouTube, 3 April 2010, 17 June 2015, During 2004, cameramen Adlan Khasanov in Chechnya and Dhia Najim in Iraq were also killed. In April 2008, cameraman Fadel Shana was killed in the Gaza Strip after being hit by an Israeli tank.NEWS,weblink Reuters cameraman killed in Gaza, Al-Mughrabi, Nidal, 16 April 2008, live,weblink 4 July 2018, Reuters, While covering China's Cultural Revolution in Peking in the late 1960s for Reuters, journalist Anthony Grey was detained by the Chinese government in response to the jailing of several Chinese journalists by the colonial British government of Hong Kong.NEWS,weblink Foreign Correspondents: The Tiny World of Anthony Grey, 20 December 1968, Time (magazine), Time, 22 May 2010, subscription, He was released after being imprisoned for 27 months from 1967 to 1969 and was awarded an OBE by the British Government. After his release, he went on to become a best-selling historical novelist.In May 2016, the Ukrainian website Myrotvorets published the names and personal data of 4,508 journalists, including Reuters reporters, and other media staff from all over the world, who were accredited by the self-proclaimed authorities in the separatist-controlled regions of eastern Ukraine.NEWS,weblink Ukrainian Hackers Leak Personal Data Of Thousands Of Journalists Who Worked In Donbas, Shamanska, Anna, 11 May 2016, live,weblink 14 October 2019, Radio Free Europe/Radio Liberty, In 2018, two Reuters journalists were convicted in Myanmar of obtaining state secrets while investigating a massacre in a Rohingya village.NEWS,weblink Case Against Reuters Journalists in Myanmar Moves to Trial, Ives, Mike, 9 July 2018, The New York Times, live,weblink 24 August 2019, The arrest and convictions were widely condemned as an attack on press freedom. The journalists, Wa Lone and Kyaw Soe Oo, received several awards, including the Foreign Press Association Media Award and the Pulitzer Prize for International Reporting, and were named as part of the Time Person of the Year for 2018 along with other persecuted journalists.NEWS,weblink Wa Lone and Kyaw Soe Oo to appeal seven-year sentence, 23 December 2018, live,weblink 27 April 2019, Al-Jazeera, PRESS RELEASE,weblink Reuters journalists Wa Lone and Kyaw Soe Oo win Journalist of the Year at Foreign Press Association Media Awards, 27 November 2018, Reuters Press Blog, live, 7 May 2019,weblink NEWS,weblink Pulitzer Prize: 2019 Winners List, 15 April 2019, The New York Times, live,weblink 30 May 2019, After 511 days in prison, Wa Lone and Kyaw Soe Oo were freed on 7 March 2019 after receiving a presidential pardon.NEWS,weblink Wa Lone and Kyaw Soe Oo: Reuters journalists freed in Myanmar, 7 May 2019, BBC News, live,weblink 24 August 2019,

Killed on assignment{| class"sortable wikitable"

! scope="col" | Name! scope="col" | Nationality! scope="col" | Location! scope="col" | DateHos Maina >12 July 1993}}Dan Eldon >12 July 1993}}Kurt Schork >24 May 2000}}Taras Protsyuk >8 April 2003}}Mazen Dana >17 August 2003}}Adlan Khasanov >9 May 2004}}Waleed Khaled >28 August 2005}}Namir Noor-Eldeen >12 July 2007}}HTTP://WWW.WASHINGTONPOST.COM/WP-DYN/CONTENT/ARTICLE/2009/09/14/AR2009091403262.HTML>TITLE=MILITARY'S KILLING OF 2 JOURNALISTS IN IRAQ DETAILED IN NEW BOOKFIRST=ANN SCOTTWORK=THE WASHINGTON POSTARCHIVE-URL=HTTPS://WEB.ARCHIVE.ORG/WEB/20170827064816/HTTP://WWW.WASHINGTONPOST.COM/WP-DYN/CONTENT/ARTICLE/2009/09/14/AR2009091403262.HTMLPAGE=7, Saeed Chmagh >12 July 2007}}Fadel Shana'a >16 April 2008}}Hiro Muramoto >10 April 2010}}Molhem Barakat >20 December 2013}}

Criticism and controversy

Policy of objective language

File:Reuters Building.jpg|thumbnail|right|Reuters building entrance in New York CityNew York CityReuters has a policy of taking a "value-neutral approach," which extends to not using the word "terrorist" in its stories, a practice which attracted criticism following the September 11 attacks.BOOK, Reporting War: Journalism in Wartime, Moeller, Susan D., Routledge, 2004, 978-0415339988, Allan, Stuart, 68, A Moral Imagination: The Media's Response to the War on Terrorism, Zelizer, Barbie, Reuters' editorial policy states: "Reuters may refer without attribution to terrorism and counterterrorism in general, but do not refer to specific events as terrorism. Nor does Reuters use the word terrorist without attribution to qualify specific individuals, groups or events."The Reuters Style Guide WEB,weblink Terrorism, terrorist - Handbook of Journalism, Reuters, 21 May 2019, . By contrast, the Associated Press does use the term "terrorist" in reference to non-governmental organizations who carry out attacks on civilian populations.Following the September 11 attacks, Reuters global head of news Stephen Jukes reiterated the policy in an internal memo and later explained to media columnist Howard Kurtz (who criticized the policy): "We all know that one man's terrorist is another man's freedom fighter, and that Reuters upholds the principle that we do not use the word terrorist... We're trying to treat everyone on a level playing field, however tragic it's been and however awful and cataclysmic for the American people and people around the world. We're there to tell the story. We're not there to evaluate the moral case."In early October 2001, CEO Tom Glocer and editor-in-chief Geert Linnebank and Jukes later released a statement acknowledging that Jukes' memo "had caused deep offence among members of our staff, our readers, and the public at large" and wrote: "Our policy is to avoid the use of emotional terms and not make value judgments concerning the facts we attempt to report accurately and fairly. We apologize for the insensitive manner in which we characterized this policy and extend our sympathy to all those who have been affected by these tragic events."BOOK, Breaking News: How the Wheels Came off at Reuters, Mooney, Brian, Simpson, Barry, Wiley, 2004, 978-1841125459, 184–85, In September 2004, The New York Times reported that Reuters global managing editor, David A. Schlesinger, objected to Canadian newspapers' editing of Reuters articles to insert the word terrorist. Schlesinger said: "my goal is to protect our reporters and protect our editorial integrity."NEWS,weblink Reuters Asks a Chain to Remove Its Bylines, Austen, Ian, 20 September 2004, The New York Times, live,weblink 14 October 2019,

Climate change reporting

{{Over-quotation|section=yes|date=October 2019}}In July 2013, David Fogarty, former Reuters climate change correspondent in Asia, resigned after a career of almost 20 years with the company and wrote about a "climate of fear" which resulted in "progressively, getting any climate change-themed story published got harder" following comments from then deputy editor-in-chief Paul Ingrassia that he was a "climate change sceptic". In his comments, Fogarty stated: "Some desk editors happily subbed and pushed the button. Others agonised and asked a million questions. Debate on some story ideas generated endless bureaucracy by editors frightened to make a decision, reflecting a different type of climate within Reuters—the climate of fear," and that "by mid-October, I was informed that climate change just wasn't a big story for the present. …Very soon after that conversation I was told my climate change role was abolished."NEWS,weblink Reuters Exposed: Publication Openly Hostile to Climate Coverage, Top Editor Doubts Climate Science, Kroh, Kiley, 16 July 2013, ThinkProgress, live,weblink" title="web.archive.org/web/20150510045029weblink">weblink 10 May 2015, 17 June 2015, NEWS,weblink Climate Change 'Climate of Fear': Reporter Blows Whistle on Reuters, Lazare, Sarah, 17 July 2013, Common Dreams, 17 June 2015, live,weblink 30 March 2019, NEWS,weblink Reuters' climate-change coverage 'fell by nearly 50% with sceptic as editor', Goldenberg, Suzanne, 26 July 2013, The Guardian, 14 October 2019, live,weblink 19 October 2017, Suzanne Goldenberg, Ingrassia, formerly{{citation needed|date=August 2019}} Reuters' managing editor, previously worked for The Wall Street Journal and Dow Jones for 31 years.WEB, Chris O'Shea,weblink Reuters Sends Paul Ingrassia to London | FishbowlNY, Mediabistro.com, 16 April 2013, 17 June 2015, Reuters responded to Fogarty's piece by stating: "Reuters has a number of staff dedicated to covering this story, including a team of specialist reporters at Point Carbon and a columnist. There has been no change in our editorial policy."WEB,weblink Ex-Reuters journalist: Wire service not interested in climate change stories, Roush, Chris, Chris Roush, 16 July 2013, Talking Biz News, live,weblink 15 October 2019, 17 June 2015, Subsequently, climate blogger Joe Romm cited a Reuters article on climate as employing "false balance", and quoted Dr. Stefan Rahmstorf, Co-Chair of Earth System Analysis at the Potsdam Institute that "[s]imply, a lot of unrelated climate skeptics nonsense has been added to this Reuters piece. In the words of the late Steve Schneider, this is like adding some nonsense from the Flat Earth Society to a report about the latest generation of telecommunication satellites. It is absurd." Romm opined: "We can't know for certain who insisted on cramming this absurd and non-germane 'climate sceptics nonsense' into the piece, but we have a strong clue. If it had been part of the reporter's original reporting, you would have expected direct quotes from actual skeptics, because that is journalism 101. The fact that the blather was all inserted without attribution suggests it was added at the insistence of an editor."NEWS,weblink False Balance Lives At Reuters: Climatologist Slams 'Absurd' Use of 'Unrelated Climate Skeptics Nonsense', Romm, Joe, 21 July 2013, ThinkProgress, 17 June 2015, live,weblink 18 June 2019,

Photograph controversies

According to Ynetnews, Reuters was accused of bias against Israel in its coverage of the 2006 Israel–Lebanon conflict after the wire service used two doctored photos by a Lebanese freelance photographer, Adnan Hajj.NEWS,weblink Reuters admits altering Beirut photo, Lappin, Yaakov, 6 August 2006, Ynetnews, live,weblink 22 March 2019, In August 2006, Reuters announced it had severed all ties with Hajj and said his photographs would be removed from its database.NEWS,weblink Reuters toughens rules after altered photo affair Photos, 7 January 2007, 15 August 2016, live,weblink 25 January 2016, Reuters, In 2010, Reuters was criticised again by Haaretz for "anti-Israeli" bias when it cropped the edges of photos, removing commandos' knives held by activists and a naval commando's blood from photographs taken aboard the Mavi Marmara during the Gaza flotilla raid, a raid that left nine Turkish activists dead. It has been alleged that in two separate photographs, knives held by the activists were cropped out of the versions of the pictures published by Reuters.NEWS,weblink Reuters under fire for removing weapons, blood from images of Gaza flotilla, Mozgovaya, Natasha, 8 June 2010, Haaretz, 8 June 2010, live,weblink 15 June 2018, Reuters said it is standard operating procedure to crop photos at the margins, and replaced the cropped images with the original ones after it was brought to the agency's attention.

Accusations of pro-Fernando Henrique Cardoso bias

In March 2015, the Brazilian affiliate of Reuters released a text containing an interview with Brazilian ex-president Fernando Henrique Cardoso about the ongoing Petrobras scandal. One of the paragraphs mentioned a comment by a former Petrobras manager, in which he suggests corruption in that company may date back to Cardoso's presidency. Attached to it, there was a comment between parenthesis: "" ("we can take it out if [you] think it would be better"),NEWS,weblink Para blindar FHC, 'Reuters' propõe em matéria: 'podemos tirar se achar melhor', 25 March 2015, Jornal do Brasil, 25 March 2015, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20171011132452weblink">weblink 11 October 2017, Portuguese, To protect FHC, 'Reuters' proposes in matter: 'we can take it off if you think it's better'., which is now absent from the current version of the text.NEWS,weblink Entrevista-FHC diz que Lula tem mais responsabilidade política em caso Petrobras do que Dilma, Winter, Brian, 23 March 2015, 25 March 2015, live,weblink" title="web.archive.org/web/20181106150147weblink">weblink 6 November 2018, Reuters Brasil, Portuguese, ENTREVISTA-FHC says Lula has more political responsibility in Petrobras case than Dilma, The agency later issued a text in which they confirm the mistake, explaining it was a question by one of the Brazilian editors to the journalist who wrote the original text in English, and that it was not supposed to be published.NEWS,weblink “Podemos tirar, se achar melhor”, 24 March 2015, CartaCapital, 24 March 2015, live,weblink 19 June 2019, Editora Confiança, Portuguese, "We can take it off, if you think it's better",

See also



Related to Reuters


Related to Thomson Reuters

References

{{Reflist|colwidth=30em}}Bibliography
  • Read, Donald (1992). The Power of News: The History of Reuters 1849–1989. Oxford, Oxford University Press. {{ISBN|0-19-821776-5}}.
  • Mooney, Brian; Simspon, Barry (2003). Breaking News: How the Wheels Came off at Reuters. Capstone. {{ISBN|1-84112-545-8}}.
  • BOOK, Fenby, Jonathan, The International News Services, 12 February 1986, Schocken Books, 0-8052-3995-2, 275,weblink
  • BOOK, Schwarzlose, Richard, Nation's Newsbrokers Volume 1: The Formative Years: From Pretelegraph to 1865, 1 January 1989, Northwestern University Press, 0-8101-0818-6, 370,
  • BOOK, Schwarzlose, Richard, Nation's Newsbrokers Volume 2: The Rush to Institution: From 1865 to 1920, 1 February 1990, Northwestern University Press, 0-8101-0819-4, 366,weblink
  • BOOK, Schwarzlose, Richard, The American Wire Services, June 1979, Ayer Co Pub, 0-405-11774-4, 453,
  • Silberstein-Loeb, Jonathan (2014). The International Distribution of News: The Associated Press, Press Association, and Reuters, 1848–1947.

Further reading

External links

  • {{Official website}}
  • weblink" title="web.archive.org/web/20090925065705weblink">Times of Crisis – multimedia interactive charting the year of global change
  • weblink" title="web.archive.org/web/20180624141234weblink">Bearing Witness award-winning multimedia reflecting on war in Iraq
  • weblink" title="web.archive.org/web/20090214194348weblink">Reuters – The State of the World – News imagery of the 21st century
  • Thomson Reuters Foundation – philanthropic foundation
  • AMERICANA, Reuter Agency, 1920, x,
{{Navboxes|list1={{News agencies}}{{Reuters}}{{Thomson Reuters}}{{White House James S. Brady Press Briefing Room Seating Chart}}{{Media in the United Kingdom|comporg}}{{GeraldLoebAward Images, Graphics, Interactives, and Visuals}}}}{{Authority control}}

- content above as imported from Wikipedia
- "Reuters" does not exist on GetWiki (yet)
- time: 10:44pm EDT - Sun, Oct 20 2019
[ this remote article is provided by Wikipedia ]
LATEST EDITS [ see all ]
GETWIKI 09 JUL 2019
Eastern Philosophy
History of Philosophy
GETWIKI 09 MAY 2016
GETWIKI 18 OCT 2015
M.R.M. Parrott
Biographies
GETWIKI 20 AUG 2014
GETWIKI 19 AUG 2014
CONNECT