SUPPORT THE WORK

GetWiki

BBC News

ARTICLE SUBJECTS
aesthetics  →
being  →
complexity  →
database  →
enterprise  →
ethics  →
fiction  →
history  →
internet  →
knowledge  →
language  →
licensing  →
linux  →
logic  →
method  →
news  →
perception  →
philosophy  →
policy  →
purpose  →
religion  →
science  →
sociology  →
software  →
truth  →
unix  →
wiki  →
ARTICLE TYPES
essay  →
feed  →
help  →
system  →
wiki  →
ARTICLE ORIGINS
critical  →
discussion  →
forked  →
imported  →
original  →
BBC News
[ temporary import ]
please note:
- the content below is remote from Wikipedia
- it has been imported raw for GetWiki
{{About|the organisation within the BBC|the television channel|BBC News (TV channel)|other uses}}{{short description|News division of the publicly funded British Broadcasting Corporation}}









factoids
name BBC News| logo = BBC News 2019.svg| logo_size = 150px| type = BBC department| area_served = Specific services for United Kingdom and rest of world



Fran Unsworth (Director of News & Current Affairs)Mary Hockaday (Head of Newsroom)Huw Edwards (journalist)>Huw Edwards (Chief Presenter)Broadcasting>Broadcast media| services = Radio, internet, and television broadcasts| owner = BBC| num_employees = 3,500 (2,000 journalists)| foundation = | location_city = London| location_country = EnglandTelevision Centre, London>BBC Television Centre (1969–2013)Broadcasting House (2012–)| locations =
  • {{Onion URL|Bbcnewsv2vjtpsuy{edih}
  • }}}}BBC News is an operational business divisionWEB, News Group Senior Management,weblink December 2014, BBC, 21 December 2014,weblink" title="web.archive.org/web/20161230043836weblink">weblink 30 December 2016, dead, of the British Broadcasting Corporation (BBC) responsible for the gathering and broadcasting of news and current affairs. The department is the world's largest broadcast news organisation and generates about 120 hours of radio and television output each day, as well as online news coverage.NEWS,weblink NewsWatch – About BBC News – This is BBC News, 3 April 2007, 18 November 2004, Helen, Boaden, WEB,weblink Content, 3 April 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20070227135731weblink">weblink 27 February 2007, dead, The service maintains 50 foreign news bureaux with more than 250 correspondents around the world.BOOK, Herbert J, John, Practising Global Journalism: Exploring Reporting Issues Worldwide,weblink 11 February 2011, CRC Press, Chapter 1, Page 24, 6 March 2015, 9781136029868, 2013-02-11, Fran Unsworth has been Director of News and Current Affairs since January 2018.Former Times editor James Harding to be news boss at BBC, Gordon MacMillan, MediaWeek, London, 16 April 2013. Retrieved: 16 April 2013.NEWS,weblink BBC appoints next head of news, BBC News, 2017-12-15, The department's annual budget is in excess of £350 million; it has 3,500 staff, 2,000 of whom are journalists. BBC News' domestic, global and online news divisions are housed within the largest live newsroom in Europe, in Broadcasting House in central London. Parliamentary coverage is produced and broadcast from studios in Millbank in London. Through the BBC English Regions, the BBC also has regional centres across England, as well as national news centres in Northern Ireland, Scotland and Wales. All nations and English regions produce their own local news programmes and other current affairs and sport programmes.The BBC is a quasi-autonomous corporation authorised by Royal Charter, making it operationally independent of the government, who have no power to appoint or dismiss its director-general, and required to report impartially. However, as with all major media outlets, it has been accused of political bias from across the political spectrum, both within the UK and abroad.

    History

    Early years

    {{rquote|right|This is London calling – 2LO calling. Here is the first general news bulletin, copyright by Reuters, Press Association, Exchange Telegraph and Central News.|BBC news programme opening during the 1920s{{r|crisell1997}}}}The British Broadcasting Company broadcast its first radio bulletin from radio station 2LO on 14 November 1922.NEWS,weblink BBC News, From royal dramas to wartime: 1922–46, 3 April 2007, 22 March 2001, Wishing to avoid competition, newspaper publishers persuaded the government to ban the BBC from broadcasting news before 7:00 pm, and to force it to use wire service copy instead of reporting on its own.{{r|crisell1997}} On Easter weekend in 1930 (18 April), this reliance on newspaper wire services left the radio news service with no information to report after saying "There is no news today". Piano music was played instead.NEWS,weblink Technological changes in the newsroom, 7 July 2013, BBC News, The BBC gradually gained the right to edit the copy and, in 1934, created its own news operation. However, it could not broadcast news before 6 PM until World War II.{{r|crisell1997}} Gaumont British and Movietone cinema newsreels had been broadcast on the TV service since 1936, with the BBC producing its own equivalent Television Newsreel programme from January 1948. A weekly Children's Newsreel was inaugurated on 23 April 1950, to around 350,000 receivers.WEB,weblink 1950s British TV Milestones, 3 April 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20070427124228weblink">weblink 27 April 2007, live, The network began simulcasting its radio news on television in 1946, with a still picture of Big Ben.BOOK, An Introductory History of British Broadcasting, Routledge, Crisell, Andrew, 1997, 15, 26–27, 92, 0-415-12802-1, Televised bulletins began on 5 July 1954, broadcast from leased studios within Alexandra Palace in London.WEB,weblink Alexandra Palace – A History of the Palace, 3 April 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20070404014257weblink">weblink 4 April 2007, dead, {{failed verification|date=July 2014}}The public's interest in television and live events was stimulated by Elizabeth II's coronation in 1953. It is estimated that up to 27 million peopleWEB,weblink British TV Landmark Dates, 3 April 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20070506033602weblink">weblink 6 May 2007, dead, viewed the programme in the UK, overtaking radio's audience of 12 million for the first time.WEB,weblink Chronomedia: 1953, 3 April 2007, Those live pictures were fed from 21 cameras in central London to Alexandra Palace for transmission, and then on to other UK transmitters opened in time for the event.WEB,weblink 1950, 3 April 2007, That year, there were around two million TV Licences held in the UK, rising to over three million the following year, and four and a half million by 1955.

    1950s

    Television news, although physically separate from its radio counterpart, was still firmly under radio news' control{{snd}} correspondents provided reports for both outlets–and that first bulletin, shown on 5 July 1954 on the then BBC television service and presented by Richard Baker, involved his providing narration off-screen while stills were shown.NEWS,weblink BBC launches daily TV news, 9 April 2010, BBC News, 5 July 1954, This was then followed by the customary Television Newsreel with a recorded commentary by John Snagge (and on other occasions by Andrew Timothy).It was revealed that this had been due to producers fearing a newsreader with visible facial movements would distract the viewer from the story. On-screen newsreaders were finally introduced a year later in 1955{{snd}} Kenneth Kendall (the first to appear in vision), Robert Dougall, and Richard Baker–three weeks before ITN's launch on 21 September 1955.Mainstream television production had started to move out of Alexandra Palace in 1950WEB,weblink Chronomedia: 1950, 8 October 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20071016210036weblink">weblink 16 October 2007, live, to larger premises{{snd}} mainly at Lime Grove Studios in Shepherd's Bush, west London{{snd}} taking Current Affairs (then known as Talks Department) with it. It was from here that the first Panorama, a new documentary programme, was transmitted on 11 November 1953, with Richard Dimbleby becoming anchor in 1955.NEWS,weblink In pictures: Past Faces of Panorama, 9 April 2010, BBC News, On 18 February 1957, the topical early-evening programme Tonight, hosted by Cliff Michelmore and designed to fill the airtime provided by the abolition of the Toddlers' Truce, was broadcast from Marconi's Viking Studio in St Mary Abbott's Place, Kensington{{snd}} with the programme moving into a Lime Grove studio in 1960, where it already maintained its production office.On 28 October 1957, the Today programme, a morning radio programme, was launched in central London on the Home Service.NEWS,weblink About Today, 9 April 2010, BBC News, 6 June 2008,weblink" title="web.archive.org/web/20100401050803weblink">weblink 1 April 2010, live, In 1958, Hugh Carleton Greene became head of News and Current Affairs. He set up a BBC study group whose findings, published in 1959, were critical of what the television news operation had become under his predecessor, Tahu Hole. The report proposed that the head of television news should take control (away from radio), and that the television service should have a proper newsroom of its own, with an editor-of-the-day.NEWS,weblink Obituary: Roger Lazar, 9 April 2010, The Independent, London, 25 February 1998,

    1960s

    On 1 January 1960, Greene became Director-General and brought about big changes at BBC Television and BBC Television News. BBC Television News had been created in 1955, in response to the founding of ITN. The changes made by Greene were aimed at making BBC reporting more similar to ITN which had been highly rated by study groups held by Greene.A newsroom was created at Alexandra Palace, television reporters were recruited and given the opportunity to write and voice their own scripts–without the "impossible burden" of having to cover stories for radio too.NEWS,weblink About BBC NEWS – Timeline of events – 1950s, 11 April 2007, BBC News, In 1987, almost thirty years later, John Birt resurrected the practice of correspondents working for both TV and radio with the introduction of bi-media journalism,NEWS,weblink About BBC NEWS – Timeline of events – 1980s, 25 August 2007, BBC News, and 2008 saw tri-media introduced across TV, radio, and online.On 20 June 1960, Nan Winton, the first female BBC network newsreader, appeared in vision.Media resources {{webarchive|url=https://web.archive.org/web/20070704100803weblink |date=4 July 2007 }} Longsands College. 19 September saw the start of the radio news and current affairs programme The Ten O'clock News.History of the BBC – key dates page 4 BBC Heritage 1960s.BBC2 started transmission on 20 April 1964, and with it came a new news programme for that channel, Newsroom.The World at One, a lunchtime news programme, began on 4 October 1965 on the then Home Service, and the year before News Review had started on television. News Review was a summary of the week's news, first broadcast on Sunday, 26 April 1964WEB,weblink Chronomedia: 1964, 3 April 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20070303014530weblink">weblink 3 March 2007, live, on BBC 2 and harking back to the weekly Newsreel Review of the Week, produced from 1951, to open programming on Sunday evenings–the difference being that this incarnation had subtitles for the deaf and hard-of-hearing. As this was the decade before electronic caption generation, each superimposition ("super") had to be produced on paper or card, synchronised manually to studio and news footage, committed to tape during the afternoon, and broadcast early evening. Thus Sundays were no longer a quiet day for news at Alexandra Palace. The programme ran until the 1980sWEB,weblink TV Ark: BBC News, 16 August 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20070516061628weblink">weblink 16 May 2007, dead, {{snd}} by then using electronic captions, known as Anchor{{snd}} to be superseded by Ceefax subtitling (a similar Teletext format), and the signing of such programmes as See Hear (from 1981).On Sunday 17 September 1967, The World This Weekend, a weekly news and current affairs programme, launched on what was then Home Service, but soon-to-be Radio 4.Preparations for colour began in the autumn of 1967 and on Thursday 7 March 1968 Newsroom on BBC2 moved to an early evening slot, becoming the first UK news programme to be transmitted in colourHistory of the BBC – key dates page 5 BBC Heritage 1960s.{{snd}} from Studio A at Alexandra Palace. News Review and Westminster (the latter a weekly review of Parliamentary happenings) were "colourised" shortly after.However, much of the insert material was still in black and white, as initially only a part of the film coverage shot in and around London was on colour reversal film stock, and all regional and many international contributions were still in black and white. Colour facilities at Alexandra Palace were technically very limited for the next eighteen months, as it had only one RCA colour Quadruplex videotape machine and, eventually two Pye plumbicon colour telecines–although the news colour service started with just one.Black and white national bulletins on BBC 1 continued to originate from Studio B on weekdays, along with Town and Around, the London regional "opt out" programme broadcast throughout the 1960s (and the BBC's first regional news programme for the South East), until it started to be replaced by Nationwide on Tuesday to Thursday from Lime Grove Studios early in September 1969. Town and Around was never to make the move to Television Centre{{snd}} instead it became London This Week which aired on Mondays and Fridays only, from the new TVC studios.London This Week had started in early 1969 as a once per week "opt out" replacing the Friday edition of Town and Around WEB,weblink TV & Radio Bits: BBC South East: History, 21 June 2007, {{Dead link|date=September 2010|bot=H3llBot}}

    Television News moves to Television Centre

    File:BBC TV Centre.jpg|thumb|right|Television News moved to BBC Television CentreBBC Television CentreThe final news programme to come from Alexandra Palace was a late night news on BBC2 on Friday 19 September 1969 in colour. It was said that over this September weekend, it took 65 removal vans to transfer the contents of Alexandra Palace across London.WEB,weblink Bob Taylor: 50 years of BBC Television News, 25 January 2009, Bawdeswell.net BBC Television News resumed operations the next day with a lunchtime bulletin on BBC1{{snd}} in black and white{{snd}} from Television Centre, where it remained until March 2013.This move to better technical facilities, but much smaller studios, allowed Newsroom and News Review to replace back projection with colour-separation overlay. It also allowed all news output to be produced in PAL colour, ahead of the transition of BBC1 to colour from 15 November 1969{{snd}} and, like Alexandra Palace Studio A, these studios too were capable of operating in NTSC for the US, Canada, and Japan as the BBC occasionally provided facilities for overseas broadcasters. During the 1960s, satellite communication had become possible,WEB,weblink British TV History – Early Satellite Relays to/from Britain,weblink" title="web.archive.org/web/20110510052949weblink">weblink 10 May 2011, 1960s & 70s, British TV History however colour field-store standards converters were still in their infancy in 1968,1968 – A new field store converter for Mexico City Olympic Games 1960s Milestones, BBC Research Department. and it was some years before digital line-store conversion was able to undertake the process seamlessly.1970 – Digital line-store standards converter work commences 1970s Milestones, BBC Research Department.

    1970s

    (File:Angela Rippon (Durdham Downs, Bristol, 1983) (363351929).jpg|thumb|right|Angela Rippon, pictured in 1983, became the first female news presenter in 1975.)On 14 September 1970, the first Nine O'Clock News was broadcast on television. Robert Dougall presented the first week from studio N1NEWS,weblink About the Ten O'Clock News, 15 August 2007, BBC News, 17 January 2003, {{snd}} described by The GuardianNEWS,weblink About BBC NEWS – Timeline of events – 1970s, 25 August 2007, BBC News, as "a sort of polystyrene padded cell"WEB,weblink Northern Echo: Archive, 17 August 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20070929092219weblink">weblink 29 September 2007, live, {{snd}} Robert Dougall was even less flattering about the first set, and is quoted as saying that the tiling was "grey and lavatorial" 1970 Voices from the field together with "a huge round thing" in the background{{snd}} referring to the new rotating clockface logo and CSO screen. Newswatch, BBC.—the bulletin having been moved from the earlier time of 20.50 as a response to the ratings achieved by ITN's News at Ten, introduced three years earlier on the rival ITV. Richard Baker and Kenneth Kendall presented subsequent weeks, thus echoing those first television bulletins of the mid-1950s.Angela Rippon became the first female news presenter of the Nine O'Clock News in 1975. Her work outside the news was controversial at the time, appearing on The Morecambe and Wise Christmas Show in 1976 singing and dancing.The first edition of John Craven's Newsround, initially intended only as a short series and later renamed just Newsround, came from studio N3 on 4 April 1972.Afternoon television news bulletins during the mid to late 1970s were broadcast from the BBC newsroom itself, rather than one of the three news studios. The newsreader would present to camera while sitting on the edge of a desk; behind him staff would be seen working busily at their desks. This period corresponded with when the Nine O'Clock News got its next makeover, and would use a CSO background of the newsroom from that very same camera each weekday evening.Also in the mid-1970s, the late night news on BBC2 was briefly renamed Newsnight,WEB
    ,weblink
    , The TV Room+
    , 5 April 2009
    , dead
    ,weblink" title="archive.is/20130204144206weblink">weblink
    , 4 February 2013
    , but this was not to last, or be the same programme as we know today{{snd}} that would be launched in 1980{{snd}} and it soon reverted to being just a news summary with the early evening BBC2 news expanded to become Newsday.News on radio was to change in the 1970s, and on Radio 4 in particular, brought about by the arrival of new editor Peter Woon from television news and the implementation of the Broadcasting in the Seventies report. These included the introduction of correspondents into news bulletins where previously only a newsreader would present, as well as the inclusion of content gathered in the preparation process. New programmes were also added to the daily schedule, PM and The World Tonight as part of the plan for the station to become a "wholly speech network". Newsbeat launched as the news service on Radio 1 on 10 September 1973.History of the BBC – key dates page 4 BBC Heritage 1970s.On 23 September 1974, a teletext system which was launched to bring news content on television screens using text only was launched. Engineers originally began developing such a system to bring news to deaf viewers, but the system was expanded. The Ceefax service became much more diverse before it ceased on 23 October 2012: it not only had subtitling for all channels, it also gave information such as weather, flight times and film reviews.By the end of the decade, the practice of shooting on film for inserts in news broadcasts was declining, with the introduction of ENG technology into the UK. The equipment would gradually become less cumbersome{{snd}} the BBC's first attempts had been using a Philips colour camera with backpack base station and separate portable Sony U-matic recorder in the latter half of the decade.

    1980s

    By 1982, ENG technology had become sufficiently reliable for Bernard Hesketh to use an Ikegami camera to cover the Falklands War, coverage for which he won the "Royal Television Society Cameraman of the Year" awardWEB,weblink RTS Hall of Fame – page 46, 11 April 2007, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20060924233153weblink">weblink 24 September 2006, and a BAFTA nominationBAFTA 1981 awards British Academy of Film and Television Arts. – the first time that BBC News had relied upon an electronic camera, rather than film, in a conflict zone. BBC News won the BAFTA for its actuality coverage,BAFTA 1982 – page 10 British Academy of Film and Television Arts (PDF). however the event has become remembered in television terms for Brian Hanrahan's reporting where he coined the phrase "I'm not allowed to say how many planes joined the raid, but I counted them all out and I counted them all back"Barnes, Julian (25 February 2002), "The worst reported war since the Crimean", The Guardian. to circumvent restrictions, and which has become cited as an example of good reporting under pressure.Media & War – The Falklands Conflict Imperial War Museum.Two years earlier, the Iranian Embassy Siege had been shot electronically by the BBC Television News Outside broadcasting team, and the work of reporter Kate Adie, broadcasting live from Prince's Gate, was nominated for BAFTA actuality coverage, but this time beaten by ITN for the 1980 award.BAFTA awards 1981 British Academy of Film and Television Arts.Newsnight, the news and current affairs programme, was due to go on air on 23 January 1980, although trade union disagreements meant that its launch from Lime Grove was postponed by a week. On 27 August 1981 Moira Stuart became the first African Caribbean female newsreader to appear on British television.The first BBC breakfast television programme, Breakfast Time also launched during the 1980s, on 17 January 1983 from Lime Grove Studio E and two weeks before its ITV rival TV-am. Frank Bough, Selina Scott, and Nick Ross helped to wake viewers with a relaxed style of presenting.NEWS,weblink BBC on this day – 17 January. 1983: BBC wakes up to morning TV, 3 April 2007, BBC News, 17 January 1983, The Six O'Clock News first aired on 3 September 1984, eventually becoming the most watched news programme in the UK (however, since 2006 it has been overtaken by the BBC News at Ten). In October 1984, images of millions of people starving to death in the Ethiopian famine were shown in Michael Buerk's Six O'Clock News reports."Live Aid: The show that rocked the world". BBC. Retrieved 7 January 2018 The BBC News crew were the first to document the famine, with Buerk's report on 23 October describing it as "a biblical famine in the 20th century" and "the closest thing to hell on Earth".NEWS, Higgins marvels at change in Ethiopia's Tigray province,weblink The Irish Times, 7 January 2018, The BBC News report shocked Britain, motivating its citizens to inundate relief agencies, such as Save the Children, with donations, and to bring global attention to the crisis in Ethiopia.NEWS, Live Aid: Against All Odds: Episode 1,weblink BBC, 7 January 2018, The news report was also watched by Bob Geldof, who would organise the charity single "Do They Know It's Christmas?" to raise money for famine relief followed by the Live Aid concert in July 1985.Starting in 1981, the BBC gave a common theme to its main news bulletins with new electronic titles–a set of computer animated "stripes" forming a circleThe circle had been a recurring theme of the BBC1 news logo since the start of the Nine in 1970, as it was thought to fit in nicely with the long-running BBC 1 globe ident, and clock face which normally precedes news broadcasts. Used until 1986, the hard wired news version was known as ANT (Animated News Titles) BBCEng.info and this new logo was drawn live{{snd}} triggered by an audio tone on track two of the two-track mono quarter-inch audio tape of opening title music to ensure sychronisation{{snd}} and also produced the "venetian blind" wipe to the opening story. on a red background with a "BBC News" typescript appearing below the circle graphics, and a theme tune consisting of brass and keyboards. The Nine used a similar (striped) number 9. The red background was replaced by a blue from 1985 until 1987.By 1987, the BBC had decided to re-brand its bulletins and established individual styles again for each one with differing titles and music, the weekend and holiday bulletins branded in a similar style to the Nine, although the "stripes" introduction continued to be used until 1989 on occasions where a news bulletin was screened out of the running order of the schedule.WEB,weblink TV Ark: BBC News Report: Zeebrugge ferry disaster from 6 March 1987, 1 October 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20070929095542weblink">weblink 29 September 2007, dead,

    1990s

    (File:BBC Television Centre Newsroom KristynaM Flickr.jpg|thumb|right|The combined newsroom for domestic television and radio was opened at Television Centre in West London in 1998.)During the 1990s, a wider range of services began to be offered by BBC News, with the split of BBC World Service Television to become BBC World (news and current affairs), and BBC Prime (light entertainment). Content for a 24-hour news channel was thus required, followed in 1997 with the launch of domestic equivalent BBC News 24. Rather than set bulletins, ongoing reports and coverage was needed to keep both channels functioning and meant a greater emphasis in budgeting for both was necessary. In 1998, after 66 years at Broadcasting House, the BBC Radio News operation moved to BBC Television Centre.NEWS,weblink BBC NEWS – New era for BBC radio news, 18 August 2007, 26 June 1998, BBC News, New technology, provided by Silicon Graphics, came into use in 1993 for a re-launch of the main BBC 1 bulletins, creating a virtual set which appeared to be much larger than it was physically. The relaunch also brought all bulletins into the same style of set with only small changes in colouring, titles, and music to differentiate each. A computer generated cut-glass sculpture of the BBC coat of arms was the centrepiece of the programme titles until the large scale corporate rebranding of news services in 1999.In 1999, the biggest relaunch occurred, with BBC One bulletins, BBC World, BBC News 24, and BBC News Online all adopting a common style. One of the most significant changes was the gradual adoption of the corporate image by the (:Category:BBC Regional News programmes|BBC regional news programmes), giving a common style across local, national and international BBC television news. This also included Newyddion, the main news programme of Welsh language channel S4C, produced by BBC News Wales.

    2000s

    Following the relaunch of BBC News the previous year, regional headlines were included at the start of the BBC One news bulletins in 2000. The English regions did however lose five minutes at the end of their bulletins, due to a new headline round-up at 18:55. 2000 also saw the Nine O'Clock News moved to the later time of 22:00. This was in response to ITN who had just moved their popular News at Ten programme to 23:00. ITN briefly returned News at Ten but following poor ratings when head to head against the BBC's Ten O'Clock News, the ITN bulletin was moved to 22.30, where it remained until 14 January 2008.The retirement of Peter Sissons and departure of Michael Buerk from the Ten O'Clock News led to changes in the BBC One bulletin presenting team on 20 January 2003. The Six O'Clock News became double headed with George Alagiah and Sophie Raworth after Huw Edwards and Fiona Bruce moved to present the Ten. A new set design featuring a projected fictional newsroom backdrop was introduced, followed on 16 February 2004 by new programme titles to match those of BBC News 24.BBC News 24 and BBC World introduced a new style of presentation in December 2003, that was slightly altered on 5 July 2004 to mark 50 years of BBC Television News.NEWS,weblink Fifty years of TV news, 3 April 2007, 5 July 2004, BBC News, Chris, Heard, The individual positions of editor of the One and Six O'Clock News were replaced by a new daytime position in November 2005. Kevin Bakhurst became the first Controller of BBC News 24, replacing the position of editor. Amanda Farnsworth became daytime editor while Craig Oliver was later named editor of the Ten O'Clock News. The bulletins also began to be simulcast with News 24, as a way of pooling resources.Bulletins received new titles and a new set design in May 2006, to allow for Breakfast to move into the main studio for the first time since 1997. The new set featured Barco videowall screens with a background of the London skyline used for main bulletins and originally an image of cirrus clouds against a blue sky for Breakfast. This was later replaced following viewer criticism.NEWS,weblink Breakfast's new look, 3 April 2007, 5 June 2006, BBC News, The studio bore similarities with the ITN-produced ITV News in 2004, though ITN uses a CSO Virtual studio rather than the actual screens at BBC News. Also, May saw the launch of World News Today the first domestic bulletin focused principally on international news.BBC News became part of a new BBC Journalism group in November 2006 as part of a restructuring of the BBC. The then-Director of BBC News, Helen Boaden reported to the then-Deputy Director-General and head of the journalism group, Mark Byford until he was made redundant in 2010.BBC's Mark Byford made redundant, Neil Midgley, Daily Telegraph,11 October 2010. Retrieved: 2 April 2013.On 18 October 2007, Mark Thompson announced a six-year plan, Delivering Creative Future, merging the television current affairs department into a new "News Programmes" division.NEWS,weblink Radical reform to deliver a more focused BBC, BBC Press Office, 18 October 2007, 25 October 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20071020051207weblink">weblink 20 October 2007, live, NEWS,weblink BBC cuts: look on the bright side, Guardian, 22 October 2007, 25 October 2007, London, Steve, Hewlett,weblink" title="web.archive.org/web/20071024120744weblink">weblink 24 October 2007, live, Thompson's announcement, in response to a £2 billion shortfall in funding, would, he said, deliver "a smaller but fitter BBC" in the digital age, by cutting its payroll and, in 2013, selling Television Centre.NEWS,weblink BBC cuts back programmes and jobs, BBC News Online, 18 October 2007, 25 October 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20071020035603weblink">weblink 20 October 2007, live, The various separate newsrooms for television, radio and online operations were merged into a single multimedia newsroom. Programme making within the newsrooms was brought together to form a multimedia programme making department. BBC World Service director Peter Horrocks said that the changes would achieve efficiency at a time of cost-cutting at the BBC. In his blog, he wrote that by using the same resources across the various broadcast media meant fewer stories could be covered, or by following more stories, there would be fewer ways to broadcast them.NEWS,weblink Multimedia News, BBC News Online, 12 November 2007, 19 December 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20071115103603weblink">weblink 15 November 2007, live, A new graphics and video playout system was introduced for production of television bulletins in January 2007. This coincided with a new structure to BBC World News bulletins, editors favouring a section devoted to analysing the news stories reported on.The first new BBC News bulletin since the Six O'Clock News was announced in July 2007 following a successful trial in the Midlands.NEWS,weblink BBC One gets extra news bulletin, BBC News, 11 July 2007, 11 July 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20070714232708weblink">weblink 14 July 2007, live, The summary, lasting 90 seconds, has been broadcast at 20:00 on weekdays since December 2007 and bears similarities with 60 Seconds on BBC Three, but also includes headlines from the various BBC regions and a weather summary.As part of a long-term cost cutting programme, bulletins were renamed the BBC News at One, Six and Ten respectively in April 2008 while BBC News 24 was renamed BBC News and moved into the same studio as the bulletins at BBC Television Centre.NEWS,weblink BBC rings changes with news revamp, The Times, London, 13 April 2008, 30 April 2009, Dipesh, Gadher, WEB,weblink BBC News Channel – 2008, TV Ark, 21 April 2008, 30 April 2009, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20110510021938weblink">weblink 10 May 2011, BBC World was renamed BBC World News and regional news programmes were also updated with the new presentation style, designed by Lambie-Nairn.WEB, Peter Horrocks,weblink BBC NEWS – The Editors Blog – New News, BBC, 21 April 2008, 30 April 2009, The studio moves also meant that Studio N9, previously used for BBC World, was closed, and operations moved to the previous studio of BBC News 24. Studio N9 was later refitted to match the new branding, and was used for the BBC's UK local elections and European elections coverage in early June 2009.

    2010s

    (File:BBC Broadcasting House newsroom and studio 2013.jpg|thumb|right|The new newsroom in Broadcasting House)A strategy review of the BBC in March 2010, confirmed that having "the best journalism in the world" would form one of five key editorial policies, as part of changes subject to public consultation and BBC Trust approval.NEWS,weblink BBC 6 Music and Asian Network face axe in shake-up, BBC News Online, 2 March 2010, 2 March 2010,weblink" title="web.archive.org/web/20100303054531weblink">weblink 3 March 2010, live, After a period of suspension in late 2012, Helen Boaden ceased to be the Director of BBC News.Helen Boaden becomes director of BBC Radio, BBC News, 14 February 2013. Retrieved: 16 April 2013. On 16 April 2013, incoming BBC Director-General Tony Hall named James Harding, a former editor of The Times of London newspaper as Director of News and Current Affairs.From August 2012 to March 2013, all news operations moved from Television Centre to new facilities in the refurbished and extended Broadcasting House, in Portland Place. The move began in October 2012, and also included the BBC World Service, which moved from Bush House following the expiry of the BBC's lease. This new extension to the north and east, referred to as "New Broadcasting House", includes several new state-of-the-art radio and television studios centred around an 11-storey atrium.NEWS, Sabbagh, Dan, The news from the BBC: its £1bn new base is finally coming on air,weblink Guardian, 26 December 2012, London, 7 September 2012, The move began with the domestic programme The Andrew Marr Show on 2 September 2012, and concluded with the move of the BBC News channel and domestic news bulletins on 18 March 2013.NEWS, Coomes, Phil, Goodbye Television Centre,weblink BBC News, 26 December 2012, 6 July 2012, WEB, BBC News begins move into Broadcasting House,weblink Newscast Studio, 26 December 2012, NEWS, BBC TV Centre broadcasts last network news bulletins,weblink 18 March 2013, BBC News, 18 March 2013, The newsroom houses all domestic bulletins and programmes on both television and radio, as well as the BBC World Service international radio networks and the BBC World News international television channel.

    Broadcasting media

    Television

    (File:BBC News helicopter watching over the cuts protest.jpg|thumb|BBC News helicopter in use over London)BBC News is responsible for the news programmes{{snd}} and some documentary content{{snd}} on the BBC's general television channels, as well as the news coverage on the BBC News Channel in the UK and 22 hours of programming for the corporation's BBC World News channel internationally. Coverage for BBC Parliament is carried out on behalf of the BBC at Millbank Studios though BBC News provides editorial and journalistic content. BBC News content is also output onto the BBC's digital interactive television services under the BBC Red Button brand, and until 2012, on the Ceefax teletext system.The distinctive music on all BBC television news programmes was introduced in 1999 and composed by David Lowe. It was part of the extensive re-branding which commenced in 1999 and features the classic 'BBC Pips'. The general theme was used not only on bulletins on BBC One but News 24, BBC World and local news programmes in the BBC's (:Category:BBC Regional News programmes|Nations and Regions). Lowe was also responsible for the music on Radio One's Newsbeat. The theme has had several changes since 1999, the latest in March 2013.The BBC Arabic Television news channel launched on 11 March 2008, a Persian-language channel followed on 14 January 2009, broadcasting from the Peel wing of Broadcasting House; both include news, analysis, interviews, sports and highly cultural programmes and are run by the BBC World Service and funded from a grant-in-aid from the British Foreign Office (and not the television licence).WEB,weblink fa:آگهی استخدام در تلویزیون فارسی بی بی سی, BBC News, Persian, 26 April 2007, 4 January 2009,

    Radio

    BBC Radio News produces bulletins for the BBC's national radio stations and provides content for local BBC radio stations via the General News Service (GNS), a BBC-internalWEB, Smith, Mort, Ceefax: The early days, 23 October 2012,weblink BBC, news distribution service. BBC News does not produce the BBC's regional news bulletins, which are produced individually by the BBC nations and regions themselves. The BBC World Service broadcasts to some 150 million people in English as well as 27 languages across the globe.WEB, About the World Service,weblink Help, BBC, 18 March 2013, BBC Radio News is a patron of the Radio Academy.The Radio Academy "Patrons" {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20100107234239weblink |date=7 January 2010 }}.

    Online

    BBC News Online is the BBC's news website. Launched in November 1997, it is one of the most popular news websites in the UK, reaching over a quarter of the UK's internet users, and worldwide, with around 14 million global readers every month.NEWS,weblink BBC News Interactive's new editor, 11 April 2007, 2 December 2005, BBC News, The website contains international news coverage as well as entertainment, sport, science, and political news.NEWS,weblink Help – About our site, 11 April 2007, BBC News, 28 November 2003,weblink" title="web.archive.org/web/20070328040313weblink">weblink 28 March 2007, live, Mobile apps for Android, iOS and Windows Phone systems have been provided since 2010.NEWS, BBC News iPhone and iPad app launches in the UK,weblink 1 February 2015, BBC News, 23 July 2010, Many television and radio programmes are also available to view on the BBC iPlayer and BBC Sounds services. The BBC News channel is also available to view 24 hours a day, while video and radio clips are also available within online news articles.NEWS,weblink Help – Your guide to the BBC News Player, BBC News, 11 April 2007, 25 August 2006,weblink" title="web.archive.org/web/20070315183757weblink">weblink 15 March 2007, live, In October 2019, BBC News Online launched a mirror on the dark web anonymity network Tor in an effort to circumvent censorship.NEWS,weblink BBC News launches 'dark web' Tor mirror, 23 October 2019, 25 October 2019, live,weblink 23 October 2019, BBC News, NEWS,weblink BBC Launches Tor Mirror Site To Thwart Media Censorship, Zialcita, Paolo, 24 October 2019, 25 October 2019, live,weblink 25 October 2019, NPR, NEWS,weblink BBC News heads to the dark web with new Tor mirror, Porter, John, 24 October 2019, The Verge, 25 October 2019, live,weblink 24 October 2019,

    Opinions

    Political and commercial independence

    The BBC is required by its charter to be free from both political and commercial influence and answers only to its viewers and listeners. This political objectivity is sometimes questioned. For instance, The Daily Telegraph (3 August 2005) carried a letter from the KGB defector Oleg Gordievsky, referring to it as "The Red Service". Books have been written on the subject, including anti-BBC works like Truth Betrayed by W J West and The Truth Twisters by Richard Deacon.The BBC's Editorial Guidelines on Politics and Public Policy state that whilst "the voices and opinions of opposition parties must be routinely aired and challenged", "the government of the day will often be the primary source of news"."Editorial Guidelines Extracts", BBC.The BBC is regularly accused by the government of the day of bias in favour of the opposition and, by the opposition, of bias in favour of the government. Similarly, during times of war, the BBC is often accused by the UK government, or by strong supporters of British military campaigns, of being overly sympathetic to the view of the enemy. An edition of Newsnight at the start of the Falklands War in 1982 was described as "almost treasonable" by John Page, MP, who objected to Peter Snow saying "if we believe the British".Denis Taylor, "BBC broadcasts jammed", The Times, 4 May 1982, p. 2.During the first Gulf War, critics of the BBC took to using the satirical name "Baghdad Broadcasting Corporation". During the Kosovo War, the BBC were labelled the "Belgrade Broadcasting Corporation" (suggesting favouritism towards the FR Yugoslavia government over ethnic Albanian rebels) by British ministers,NEWS, News 24,weblink BBC versus British government, 21 July 2003, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20080309115833weblink">weblink 9 March 2008, although Slobodan Milosević (then FRY president) claimed that the BBC's coverage had been biased against his nation.NEWS, BBC News, 22 August 2002, Milosevic attacks BBC 'bias',weblink 1 January 2010, Conversely, some of those who style themselves anti-establishment in the United Kingdom or who oppose foreign wars have accused the BBC of pro-establishment bias or of refusing to give an outlet to "anti-war" voices. Following the 2003 invasion of Iraq, a study by the Cardiff University School of Journalism of the reporting of the war found that nine out of 10 references to weapons of mass destruction during the war assumed that Iraq possessed them, and only one in 10 questioned this assumption. It also found that, out of the main British broadcasters covering the war, the BBC was the most likely to use the British government and military as its source. It was also the least likely to use independent sources, like the Red Cross, who were more critical of the war. When it came to reporting Iraqi casualties, the study found fewer reports on the BBC than on the other three main channels. The report's author, Justin Lewis, wrote "Far from revealing an anti-war BBC, our findings tend to give credence to those who criticised the BBC for being too sympathetic to the government in its war coverage. Either way, it is clear that the accusation of BBC anti-war bias fails to stand up to any serious or sustained analysis."BOOK, McNair, Brian, News and Journalism in the UK, 18 February 2009, Routledge, 978-1134128846, 79,weblink 17 March 2014, Prominent BBC appointments are constantly assessed by the British media and political establishment for signs of political bias. The appointment of Greg Dyke as Director-General was highlighted by press sources because Dyke was a Labour Party member and former activist, as well as a friend of Tony Blair. The BBC's former Political Editor, Nick Robinson, was some years ago a chairman of the Young Conservatives and did, as a result, attract informal criticism from the former Labour government, but his predecessor Andrew Marr faced similar claims from the right because he was editor of The Independent, a liberal-leaning newspaper, before his appointment in 2000.Mark Thompson, former Director-General of the BBC, admitted the organisation has been biased "towards the left" in the past. He said, "In the BBC I joined 30 years ago, there was, in much of current affairs, in terms of people's personal politics, which were quite vocal, a massive bias to the left".WEB, Yesawich, Avi,weblink Report: BBC dir.-gen. admits previous organizational bias, Jerusalem Post, 22 September 2011, He then added, "The organization did struggle then with impartiality. Now it is a completely different generation. There is much less overt tribalism among the young journalists who work for the BBC."Historian Mark Curtis finds that BBC news resembles a "straightforward state propaganda organ" that provides "critical support for the [British and Western] elite's promotion of foreign policy", such as the 2003 war of aggression against Iraq. He says this militant nationalism is "not even subtle", and, citing Glasgow university, says BBC News is a chief example of "manufactured production of ideology."BOOK, Curtis, Mark, Web of Deceit: Britain's Real Role in the World, 2003, Vintage,weblink Since the aftermath of the EU referendum, some critics have charged that the BBC is biased in favour of leaving the EU. For instance, in 2018, the BBC has received many complaints by Remainers who took issue at the BBC not sufficiently covering anti-Brexit marches whilst giving smaller-scale events hosted by former UKIP leader Nigel Farage more airtime.WEB, Galsworthy, Mike, HOMECOMMENT & ANALYSISCOMMENTWHAT'S ACTUALLY GOING ON WITH THE BBC AND BREXIT BIAS? What's actually going on with the BBC and Brexit bias?,weblink politics.co.uk, 29 March 2019, Such bias has also been expressed by the likes of Labour Peer Andrew Adonis who thought that the BBC 'doesn't even realise it'.TWEET, 964015159969746946, Andrew_Adonis, Astonishingly, the BBC is digging in. Kamal Ahmed told me ‘EU corpse’ was fine as a headline because it echoed a Douglas Carswell anti-EU rant of 2012! The Brexit bias is now so deep the BBC doesn’t even realise it., Adonis, Andrew, 15 February 2018, 29 March 2019, On the other hand, a poll released by YouGov shows that 45% of leave voters think the BBC is 'actively anti-Brexit' compared to 13% of the same kinds of voters who think the BBC is pro-Brexit.WEB, Smith, Matthew, Is BBC News pro-Brexit or anti-Brexit?,weblink YouGov, 29 March 2019,

    India

    In 2008, the BBC was criticised by some for referring to the terrorists who carried out the November 2008 Mumbai attacks as "gunmen".Mealy-mouthed BBC{{dead link|date=May 2016|bot=medic}}{{cbignore|bot=medic}}WEB,weblink The BBC cannot see the difference between a criminal and a terrorist, Rediff.com, 5 July 2012, The response to this added to prior criticism from some Indian commentators suggesting that the BBC may have an Indophobic bias.WEB,weblink BBC coverage biased, say British Hindus, Indianexpress.com, 2 March 2004, 22 September 2011, In March 2015, the BBC was criticised for airing a documentary interviewing one of the rapists in India. In spite of a ban ordered by the Indian High court, the BBC still aired the documentary.NEWS,weblink CNN, Quick Links, But, the BBC was supported by many others from the world for standing for justice, instead of coming under pressure.NEWS,weblink Delhi rape victim's father urges viewing of BBC documentary, Telegraph.co.uk, 23 August 2017, en,

    Hutton Inquiry

    BBC News was at the centre of a political controversy following the 2003 invasion of Iraq. Three BBC News reports (Andrew Gilligan's on Today, Gavin Hewitt's on The Ten O'Clock News and another on Newsnight) quoted an anonymous source that stated the British government (particularly the Prime Minister's office) had embellished the September Dossier with misleading exaggerations of Iraq's weapons of mass destruction capabilities. The government denounced the reports and accused the corporation of poor journalism.In subsequent weeks the corporation stood by the report, saying that it had a reliable source. Following intense media speculation, David Kelly was named in the press as the source for Gilligan's story on 9 July 2003. Kelly was found dead, by suicide, in a field close to his home early on 18 July. An inquiry led by Lord Hutton was announced by the British government the following day to investigate the circumstances leading to Kelly's death, concluding that "Dr. Kelly took his own life."WEB, Vikram Dodd, Dr David Kelly: 10 years on, death of scientist remains unresolved for some,weblink The Guardian, 16 July 2013, In his report on 28 January 2004, Lord Hutton concluded that Gilligan's original accusation was "unfounded" and the BBC's editorial and management processes were "defective". In particular, it specifically criticised the chain of management that caused the BBC to defend its story. The BBC Director of News, Richard Sambrook, the report said, had accepted Gilligan's word that his story was accurate in spite of his notes being incomplete. Davies had then told the BBC Board of Governors that he was happy with the story and told the Prime Minister that a satisfactory internal inquiry had taken place. The Board of Governors, under the chairman's, Gavyn Davies, guidance, accepted that further investigation of the Government's complaints were unnecessary.Because of the criticism in the Hutton report, Davies resigned on the day of publication. BBC News faced an important test, reporting on itself with the publication of the report, but by common consent (of the Board of Governors) managed this "independently, impartially and honestly".NEWS,weblink BBC Iraq war coverage criticised, 11 April 2007, 13 July 2004, BBC News, Davies' resignation was followed by the resignation of Director General, Greg Dyke, the following day, and the resignation of Gilligan on 30 January. While undoubtedly a traumatic experience for the corporation, an ICM poll in April 2003 indicated that it had sustained its position as the best and most trusted provider of news.NEWS,weblink BBC report 2004: At a glance, 11 April 2007, 13 July 2004, BBC News,

    Israeli–Palestinian conflict

    {{See also|Criticism of the BBC#Middle East and Israel|Balen Report}}The BBC has faced accusations of holding both anti-Israel and anti-Palestine bias.Douglas Davis, the London correspondent of The Jerusalem Post, has described the BBC's coverage of the Arab–Israeli conflict as "a relentless, one-dimensional portrayal of Israel as a demonic, criminal state and Israelis as brutal oppressors [which] bears all the hallmarks of a concerted campaign of vilification that, wittingly or not, has the effect of delegitimising the Jewish state and pumping oxygen into a dark old European hatred that dared not speak its name for the past half-century.".Davis, Douglas. "Hatred in the air: the BBC, Israel and Antisemitism" in Iganski, Paul & Kosmin, Barry. (eds) A New Anti-Semitism? Debating Judeophobia in 21st century Britain. Profile Books, 2003, p. 130. However two large independent studies, one conducted by Loughborough University and the other by Glasgow University's Media Group concluded that Israeli perspectives are given greater coverage.DOCUMENT, The BBC's reporting of the Israeli-Palestinian conflict, Downey, John, Deacon, David, Golding, Peter, Oldfield, B, Wring, Dominic, 2006, 2134/3158, {{inconsistent citations}}NEWS,weblink Palestine issue confuses Britons, BBC News, James, Read, 22 June 2004, Critics of the BBC argue that the Balen Report proves systematic bias against Israel in headline news programming. The Daily Mail and The Daily Telegraph criticised the BBC for spending hundreds of thousands of British tax payers' pounds from preventing the report being released to the public.BBC fights to suppress internal report into allegations of bias against Israel {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20081013035628weblink |date=13 October 2008}} by Andy McSmith (The Independent) 28 March 2007.TTelegraph, BBC mounts court fight to keep 'critical' report secret, 15 October 2006.Jeremy Bowen, the Middle East Editor for BBC world news, was singled out specifically for bias by the BBC Trust which concluded that he violated "BBC guidelines on accuracy and impartiality."The Independent, 16 April 2009, Bowen 'breached rules on impartiality'.An independent panel appointed by the BBC Trust was set up in 2006 to review the impartiality of the BBC's coverage of the Israeli–Palestinian conflict.WEB,weblink Impartiality Review: Israeli-Palestinian Conflict, BBC Governors, 14 May 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20070614000035weblink">weblink 14 June 2007, dead, The panel's assessment was that "apart from individual lapses, there was little to suggest deliberate or systematic bias." While noting a "commitment to be fair accurate and impartial" and praising much of the BBC's coverage the independent panel concluded "that BBC output does not consistently give a full and fair account of the conflict. In some ways the picture is incomplete and, in that sense, misleading." It notes that, "the failure to convey adequately the disparity in the Israeli and Palestinian experience, [reflects] the fact that one side is in control and the other lives under occupation".Writing in the Financial Times, Philip Stephens, one of the panellists, later accused the BBC's director-general, Mark Thompson, of misrepresenting the panel's conclusions. He further opined "My sense is that BBC news reporting has also lost a once iron-clad commitment to objectivity and a necessary respect for the democratic process. If I am right, the BBC, too, is lost".Philip Stephens: BBC is losing public service plot, Financial Times, 20 June 2006. Mark Thompson published a rebuttal in the FT the next day.The BBC's success story has a public service plot, Mark Thompson, Financial Times, 21 June 2006.The description by one BBC correspondent reporting on the funeral of Yassir Arafat that she had been left with tears in her eyes led to other questions of impartiality, particularly from Martin WalkerNEWS,weblink The BBC pro-Israeli? Is the Pope Jewish?-Comment-Columnists-Guest contributors, The Times, London, 11 April 2007, 11 May 2006, Martin, Walker, in a guest opinion piece in The Times, who picked out the apparent case of Fayad Abu Shamala, the BBC Arabic Service correspondent, who told a Hamas rally on 6 May 2001, that journalists in Gaza were "waging the campaign shoulder to shoulder together with the Palestinian people."Walker argues that the independent inquiry was flawed for two reasons. Firstly, because the time period over which it was conducted (August 2005 to January 2006) surrounded the Israeli withdrawal from Gaza and Ariel Sharon's stroke, which produced more positive coverage than usual. Furthermore, he wrote, the inquiry only looked at the BBC's domestic coverage, and excluded output on the BBC World Service and BBC World.Tom Gross accused the BBC of glorifying Hamas suicide bombers, and condemned its policy of inviting guests such as Jenny Tonge and Tom Paulin who have compared Israeli soldiers to Nazis. Writing for the BBC, Paulin said Israeli soldiers should be "shot dead" like Hitler's S.S, and said he could "understand how suicide bombers feel."{{Citation needed|date=September 2011}} According to Gross, Paulin and Tonge continue to be invited as regular guests, and they are among the most frequent contributors to their most widely screened arts programme.Tom Gross on BBC {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20100628025507weblink |date=28 June 2010 }} National Review Online.The BBC also faced criticism for not airing a Disasters Emergency Committee aid appeal for Palestinians who suffered in Gaza during 22-day war there in late 2008/early 2009. Most other major UK broadcasters did air this appeal, but rival Sky News did not.{{Citation needed|date=May 2010}}British journalist Julie Burchill has accused BBC of creating a "climate of fear" for British Jews over its "excessive coverage" of Israel compared to other nations.WEB, Burchill, Julie,weblink How the British media get their kicks, Jpost.com, 18 June 2010, 5 July 2012,

    Partners

    BBC and ABC share video segments and reporters as needed in producing their newscasts. with the BBC showing ABC World News Tonight with David Muir in the UK. However, in July 2017, BBC announced a new partnership with CBS News allows both organisations to share video, editorial content, and additional newsgathering resources in New York, London, Washington and around the world.WEB,weblink CBS News and BBC News join forces around the globe, 13 July 2017, CBS News, CBS Interactive, BBC News subscribes to wire services from leading international agencies including PA Media (formerly Press Association), Reuters, and Agence France-Presse. In April 2017, the BBC dropped Associated Press in favour of an enhanced service from AFP.WEB,weblink The BBC drops AP for AFPTV – read the AP Statement, 30 March 2017,

    The view of foreign governments

    BBC News reporters and broadcasts are now and have in the past been banned in several countries primarily for reporting which has been unfavourable to the ruling government. For example, correspondents were banned by the former apartheid régime of South Africa. The BBC was banned in Zimbabwe under MugabeWEB,weblink Broadcasting of BBC in Zimbabwe stopped, 11 April 2007, afrol – African News Agency, for eight years as a terrorist organisation until being allowed to operate again over a year after the 2008 elections.WEB,weblink Resuming operations in Zimbabwe, 29 July 2009, The BBC was banned in Burma (officially Myanmar) after their coverage and commentary on anti-government protests there in September 2007. The ban was lifted four years later in September 2011. Other cases have included Uzbekistan,NEWS,weblink BBC NEWS – Programmes – From Our Own Correspondent – Uzbeks banish BBC after massacre reports, 11 April 2007, 5 November 2005, BBC News, Monica, Whitlock,weblink" title="web.archive.org/web/20070314044208weblink">weblink 14 March 2007, live, China,WEB,weblink AsiaMedia : China : Censor blocks sensitive issues in BBC series, 11 April 2007,weblink" title="web.archive.org/web/20070310194208weblink">weblink 10 March 2007, dead, and Pakistan.BBC Urdo taken off Pakistan radio – BBC News: 15 November 2005. The BBC online news site's Persian version was blocked from the Iranian internet in 2006.NEWS,weblink Iran bloggers test regime's tolerance, The Boston Globe, 11 April 2007, 18 December 2006, James F., Smith, Anne, Barnard, The BBC News website was made available in China again in March 2008,BBC News Website Gets Access in China {{webarchive|url=https://web.archive.org/web/20090408024616weblink |date=8 April 2009 }} Dinesh Singh-Rawat, ABC Live, 25 March 2008. but {{as of|2014|October|lc=y}}, was blocked again.BBC statement regarding China blocking BBC News website BBC News 25 October 2014In June 2015, the Rwandan government placed an indefinite ban on BBC broadcasts following the airing of a controversial documentary regarding the 1994 Rwandan genocide, Rwanda's Untold Story, broadcast on BBC2 on 1 October 2014. The UK's Foreign Office recognised "the hurt caused in Rwanda by some parts of the documentary".WEB,weblink Rwanda places indefinite ban on BBC broadcasts over genocide documentary, Dugald, Baird, The Guardian, 1 June 2015, 10 January 2016, In February 2017, reporters from the BBC (as well as the Daily Mail, The New York Times, Politico, CNN, and others) were denied access to a United States White House briefing.WEB,weblink Trump press ban: BBC, CNN and Guardian denied access to briefing, Sabrina, Siddiqui, The Guardian, 25 February 2017, 25 February 2017,

    See also

    • (:Category:BBC newsreaders and journalists|BBC newsreaders and journalists)
    • (:Category:BBC television news programmes|BBC television news programmes)
    • (:List of BBC newsreaders and reporters)
    • List of former BBC newsreaders and journalists

    References

    {{Reflist|30em}}

    External links

    {{Commons category}} {{-}}{{BBC}}{{BBC News}}{{BBC World Service}}{{White House James S. Brady Press Briefing Room Seating Chart}}{{Use dmy dates|date=April 2019}}{{EngvarB|date=April 2014}}{{Use British English|date=July 2017}}


    - content above as imported from Wikipedia
    - "BBC News" does not exist on GetWiki (yet)
    - time: 6:32pm EST - Fri, Nov 15 2019
    [ this remote article is provided by Wikipedia ]
    LATEST EDITS [ see all ]
    GETWIKI 09 JUL 2019
    Eastern Philosophy
    History of Philosophy
    GETWIKI 09 MAY 2016
    GETWIKI 18 OCT 2015
    M.R.M. Parrott
    Biographies
    GETWIKI 20 AUG 2014
    GETWIKI 19 AUG 2014
    CONNECT