SUPPORT THE WORK

GetWiki

The Guardian

ARTICLE SUBJECTS
aesthetics  →
being  →
complexity  →
database  →
enterprise  →
ethics  →
fiction  →
history  →
internet  →
knowledge  →
language  →
licensing  →
linux  →
logic  →
method  →
news  →
perception  →
philosophy  →
policy  →
purpose  →
religion  →
science  →
sociology  →
software  →
truth  →
unix  →
wiki  →
ARTICLE TYPES
essay  →
feed  →
help  →
system  →
wiki  →
ARTICLE ORIGINS
critical  →
discussion  →
forked  →
imported  →
original  →
The Guardian
[ temporary import ]
please note:
- the content below is remote from Wikipedia
- it has been imported raw for GetWiki
{{short description|British national daily newspaper}}{{Other uses}}{{pp-move-indef}}{{Use dmy dates|date=December 2017}}{{Use British English|date=August 2011}}







factoids
| circulation_ref =weblink| circulation_date = March 2018| image_border = yes| publishing_country = United Kingdom}}The Guardian is a British daily newspaper. It was known from 1821 until 1959 as The Manchester Guardian. Along with its sister papers The Observer and the Guardian Weekly, The Guardian is part of the Guardian Media Group, owned by the Scott Trust. The Trust was created in 1936 "to secure the financial and editorial independence of the Guardian in perpetuity and to safeguard the journalistic freedom and liberal values of the Guardian free from commercial or political interference." The Scott Trust was converted into a limited company in 2008, with a constitution written so as to project the same protections for the Guardian as were originally built into the very structure of the Trust by its creators. Profits are reinvested in journalism rather than to benefit an owner or shareholders.NEWS, The Guardian News and Media Limited, The Scott Trust: values and history,weblink 20 December 2015, The Guardian, 26 July 2015, The paper's readership is generally on the mainstream left of British political opinion.International Socialism Spring 2003, {{ISBN|1-898876-97-5}}WEB,weblink Ipsos MORI, Ipsos MORI, 6 March 2016, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20090523104959weblink">weblink 23 May 2009, dmy-all, The newspaper's reputation as a platform for liberal and left-wing editorial has led to the use of the "Guardian reader" and "Guardianista" as often (but not always) pejorative epithets for those of left-leaning or politically correct tendencies.WEB, Department of the Official Report (Hansard), House of Commons, Westminster,weblink Hansard 374:54 19 November 2001, Publications.parliament.uk, 19 November 2001, 28 July 2009, NEWS,weblink What the papers say, BBC News, 17 October 2005, WEB, Definition of Guardian Reader,weblink Collins English dictionary, 10 January 2018, The Guardian is edited by Katharine Viner, who succeeded Alan Rusbridger in 2015.WEB,weblink Guardian appoints Katharine Viner as editor-in-chief | Media, The Guardian, 20 March 2015, 6 March 2016, WEB, Rusbridger, Alan, 'Farewell, readers': Alan Rusbridger on leaving the Guardian after two decades at the helm,weblink The Guardian, 29 May 2015, In 2016, The Guardian{{'s}} print edition had an average daily circulation of roughly 162,000 copies in the country, behind The Daily Telegraph and The Times.WEB, Print ABCs: Metro overtakes Sun in UK weekday distribution, but Murdoch title still Britain's best-selling paper,weblink Press Gazette, 11 July 2017, Since 2018 it has been published in tabloid format. The newspaper has an online UK edition as well as two international websites, Guardian Australia (founded in 2013) and Guardian US (founded in 2011). The newspaper's online edition was the fifth most widely read in the world in October 2014, with over 42.6 million readers.NEWS,weblink The Guardian overtakes New York Times in comScore traffic figures, The Guardian, 11 September 2015, Its combined print and online editions reach nearly 9 million British readers.Notable scoops include the 2011 News International phone hacking scandal, in particular the hacking of murdered English teenager Milly Dowler's phone.WEB,weblink Can the Guardian survive?, Intelligent Life, July–August 2012, The investigation led to the closure of the UK's biggest selling Sunday newspaper, and one of the highest circulation newspapers in the world, the News of the World.WEB,weblink Could the newspaper that broke the hacking scandal be the next to close?, Nicky, Woolf, GQ.com, 3 July 2012, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20120706181914weblink">weblink 6 July 2012, dmy-all, The newspaper also released news of the secret collection of Verizon telephone records held by US President Barack Obama's administration in June 2013,WEB, Hosenball, Mark,weblink Obama administration defends massive phone record collection, Reuters, 6 June 2013, 6 March 2016, and subsequently revealed the existence of the PRISM surveillance program after it was leaked to the paper by NSA whistleblower Edward Snowden.WEB,weblink Edward Snowden: the whistleblower behind the NSA surveillance revelations | US news, The Guardian, 9 June 2013, 6 March 2016, In 2016, it led the investigation into the Panama Papers, exposing the links of then British Prime Minister David Cameron to offshore bank accounts. The Guardian has been named Newspaper of the Year four times at the annual British Press Awards, the most recent in 2014 for reporting on government surveillance.NEWS, Kevin, Rawlinson,weblink Guardian wins newspaper and website of the year at British press awards, The Guardian, 2 April 2014, 12 June 2014, Because of the frequency of the paper's typographical errors, in the 1960s Private Eye dubbed it The Grauniad, a nickname still used today.NEWS,weblink Mind your language, 23 August 2009, The Guardian, en-GB, 0261-3077, 23 December 2016,

History

1821 to 1972

Early years

(File:The Manchester Guardian, May 5 1821.jpg|thumb|Manchester Guardian Prospectus, 1821)The Manchester Guardian was founded in Manchester in 1821 by cotton merchant John Edward Taylor with backing from the Little Circle, a group of non-conformist businessmen.NEWS, Battle for the memory of Peterloo: Campaigners demand fitting tribute, The Guardian, 13 August 2007,weblink 26 March 2008, London, Wainwright, Martin, They launched their paper after the police closure of the more radical Manchester Observer, a paper that had championed the cause of the Peterloo Massacre protesters.NEWS, Editorial, The Manchester Guardian, born 5 May 1821: 190 years â€“ work in progress, 4 May 2011, The Guardian,weblink Taylor had been hostile to the radical reformers, writing: "They have appealed not to the reason but the passions and the suffering of their abused and credulous fellow-countrymen, from whose ill-requited industry they extort for themselves the means of a plentiful and comfortable existence. They do not toil, neither do they spin, but they live better than those that do."Manchester Gazette, 7 August 1819, quoted in BOOK, 'Guardian' : biography of a newspaper, Ayerst, David, 1971, Collins, London, 0-00-211329-5, 20, When the government closed down the Manchester Observer, the mill-owners' champions had the upper hand.BOOK, Poor men's guardians : a record of the struggles for a democratic newspaper press, 1763–1973, Harrison, Stanley, 1974, Lawrence and Wishart, London, 0-85315-308-6, 53, The influential journalist Jeremiah Garnett joined Taylor during the establishment of the paper, and all of the Little Circle wrote articles for the new paper.DNB, Garnett, Jeremiah, Garnett, Richard, Richard Garnett (writer), 21, citing: [Manchester Guardian, 28 September 1870; Manchester Free Lance, 1 October 1870 ; Prentice's Historical Sketches and Personal Recollections of Manchester; personal knowledge.], The prospectus announcing the new publication proclaimed that it would "zealously enforce the principles of civil and religious Liberty […] warmly advocate the cause of Reform […] endeavour to assist in the diffusion of just principles of Political Economy and […] support, without reference to the party from which they emanate, all serviceable measures".WEB, The Scott Trust: History, Guardian Media Group,weblink 26 March 2008,weblink" title="web.archive.org/web/20080728175652weblink">weblink 28 July 2008, yes, In 1825 the paper merged with the British Volunteer and was known as The Manchester Guardian and British Volunteer until 1828.WEB,weblink The Manchester guardian and British volunteer – JH Libraries, Catalyst.library.jhu.edu, 6 March 2016, The working-class Manchester and Salford Advertiser called the Manchester Guardian "the foul prostitute and dirty parasite of the worst portion of the mill-owners".21 May 1836 The Manchester Guardian was generally hostile to labour's claims. Of the 1832 Ten Hours Bill, the paper doubted whether in view of the foreign competition "the passing of a law positively enacting a gradual destruction of the cotton manufacture in this kingdom would be a much less rational procedure."NEWS, Editorial, The Manchester Guardian, 28 January 1832, The Manchester Guardian dismissed strikes as the work of outside agitators: "[…] if an accommodation can be effected, the occupation of the agents of the Union is gone. They live on strife […]"NEWS, Editorial, The Manchester Guardian, 26 February 1873, The Manchester Guardian was highly critical of US President Abraham Lincoln's conduct during the US Civil War, writing on the news that Abraham Lincoln had been assassinated: "Of his rule, we can never speak except as a series of acts abhorrent to every true notion of constitutional right and human liberty […]"NEWS, Editorial, The Manchester Guardian, 27 April 1865,

C. P. Scott

C. P. Scott made the newspaper nationally recognised. He was editor for 57 years from 1872, and became its owner when he bought the paper from the estate of Taylor's son in 1907. Under Scott, the paper's moderate editorial line became more radical, supporting William Gladstone when the Liberals split in 1886, and opposing the Second Boer War against popular opinion.JOURNAL, Hampton, Mark, 2011, The Press, Patriotism, and Public Discussion: C. P. Scott, the "Manchester Guardian", and the Boer War, 1899–1902, The Historical Journal, 44, 1, 177–197,weblink Scott supported the movement for women's suffrage, but was critical of any tactics by the Suffragettes that involved direct action:NEWS,weblink Unladylike behaviour, The Guardian, London, 13 November 2007, 28 July 2009, Guardian News and Media, Purvis, June, June Purvis, "The really ludicrous position is that Mr Lloyd George is fighting to enfranchise seven million women and the militants are smashing unoffending people's windows and breaking up benevolent societies' meetings in a desperate effort to prevent him." Scott thought the Suffragettes' "courage and devotion" was "worthy of a better cause and saner leadership".quoted in David Ayerst, The Guardian, 1971, p 353 It has been argued that Scott's criticism reflected a widespread disdain, at the time, for those women who "transgressed the gender expectations of Edwardian society".Scott commissioned J. M. Synge and his friend Jack Yeats to produce articles and drawings documenting the social conditions of the west of Ireland (pre-First World War), and these pieces were published in 1911 in the collection Travels in Wicklow, West Kerry and Connemara.NEWS, Arnold, Bruce, To the waters and the wild, Irish Independent, Dublin, Independent News & Media, 27 November 2012,weblink 4 June 2014, Scott's friendship with Chaim Weizmann played a role in the Balfour Declaration of 1917, and in 1948 The Manchester Guardian was a supporter of the new State of Israel.In June 1936 ownership of the paper passed to the Scott Trust (named after the last owner, John Russell Scott, who was the first chairman of the Trust). This move ensured the paper's independence.WEB,weblink The Scott Trust, the Guardian, en, 2018-09-02,

Spanish Civil War

Traditionally affiliated with the centrist to centre-left Liberal Party, and with a northern, non-conformist circulation base, the paper earned a national reputation and the respect of the left during the Spanish Civil War (1936–1939). George Orwell writes in Homage to Catalonia: "Of our larger papers, the Manchester Guardian is the only one that leaves me with an increased respect for its honesty". With the pro-Liberal News Chronicle, the Labour-supporting Daily Herald, the Communist Party's Daily Worker and several Sunday and weekly papers, it supported the Republican government against General Francisco Franco's insurgent nationalists.

Post-war

The paper's then editor, A. P. Wadsworth, so loathed Labour's left-wing champion Aneurin Bevan, who had made a reference to getting rid of "Tory Vermin" in a speech "and the hate-gospellers of his entourage" that it encouraged readers to vote Conservative and remove Attlee's post-war Labour government.NEWS, The Manchester Guardian, Leader, 22 October 1951, Time for change?, The newspaper opposed the creation of the National Health Service as it feared the state provision of healthcare would "eliminate selective elimination" and lead to an increase of congenitally deformed and feckless people.BOOK, Austerity Britain 1945–1951, David, Kynaston, David Kynaston, Bloomsbury, London, 2007, 978-0-7475-9923-4, 285, The Manchester Guardian strongly opposed military intervention during the 1956 Suez Crisis: "The Anglo-French ultimatum to Egypt is an act of folly, without justification in any terms but brief expediency. It pours petrol on a growing fire. There is no knowing what kind of explosion will follow."WEB,weblink Courage under fire, The Guardian, 10 July 2006, 5 March 2014, Rusbridger Alan, . Three years from 1956 and the Manchester Guardian soon became the Guardian, introduced by Scott C.C.PBOOK,weblink Reassessing Suez 1956: New Perspectives on the Crisis and Its Aftermath, Smith, Simon C., 2016, Routledge, 230, 9781317070696, On 24 August 1959, The Manchester Guardian changed its name to The Guardian. This change reflected the growing prominence of national and international affairs in the newspaper.WEB,weblink Key moments in the Guardian's history: a timeline, 2017-11-16, The Guardian, 2018-04-03, In September 1961, The Guardian, which had previously only been published in Manchester, began to be printed in London.The Press and the People. London: General Council of the Press. 1961, p. 14

1972 to 2000

Northern Ireland conflict

When 13 civil rights demonstrators in Northern Ireland were killed by British soldiers on 30 January 1972 (known as Bloody Sunday), The Guardian said that "Neither side can escape condemnation." Of the protesters, they wrote, "The organizers of the demonstration, Miss Bernadette Devlin among them, deliberately challenged the ban on marches. They knew that stone throwing and sniping could not be prevented, and that the IRA might use the crowd as a shield."NEWS,weblink The division deepens, The Guardian, 1 February 1972, Leader, London, Of the army, they wrote, "there seems little doubt that random shots were fired into the crowd, that aim was taken at individuals who were neither bombers nor weapons carriers and that excessive force was used".Many Irish people believed that the Widgery Tribunal's ruling on the killings was a whitewash,NEWS,weblink 19 April 1972: 'Bloody Sunday' report excuses Army, BBC, 2008, 28 July 2009, On this day 1950–2005, a view that was later supported with the publication of the Saville inquiry in 2010,WEB, Bowcott, Owen,weblink Bloody Sunday inquiry: 'We always knew the dead were innocent', The Guardian, 16 June 2010, 11 August 2013, but in 1972 The Guardian declared that "Widgery's report is not one-sided" (20 April 1972).NEWS,weblink To make history repeat itself, The Guardian, 20 April 1972, Leader, London, At the time the paper also supported internment without trial in Northern Ireland: "Internment without trial is hateful, repressive and undemocratic. In the existing Irish situation, most regrettably, it is also inevitable... .To remove the ringleaders, in the hope that the atmosphere might calm down, is a step to which there is no obvious alternative."The Guardian, leader, 10 August 1971 Before then, The Guardian had called for British troops to be sent to the region: British soldiers could "present a more disinterested face of law and order,"The Guardian, leader, 15 August 1969 but only on condition that "Britain takes charge."The Guardian, leader, 4 August 1969

Sarah Tisdall

In 1983 the paper was at the centre of a controversy surrounding documents regarding the stationing of cruise missiles in Britain that were leaked to The Guardian by civil servant Sarah Tisdall. The paper eventually complied with a court order to hand over the documents to the authorities, which resulted in a six-month prison sentence for Tisdall,NEWS, Paul Routledge,weblink Profile: Hunter of the truth: Lord justice Scott: With the Government rattled, Paul Routledge looks at the man John Major now has to face | Voices, The Independent, 16 January 1994, 6 March 2016, though she served only four. "I still blame myself," said Peter Preston, who was the editor of The Guardian at the time, but he went on to argue that the paper had no choice because it "believed in the rule of law".NEWS,weblink A source of great regret, The Guardian, 5 September 2005, London, Preston, Peter,

First Gulf War

In the lead-up to the first Gulf War, between 1990 and 1991, The Guardian expressed doubts about military action against Iraq: "Frustration in the Gulf leads temptingly to the invocation of task forces and tactical bombing, but the military option is no option at all. The emergence yesterday of a potential hostage problem of vast dimensions only emphasised that this is far too complex a crisis for gunboat diplomacy. Loose talk of 'carpet bombing' Baghdad should be put back in the bottle of theoretical but unacceptable scenarios."NEWS, Choosing the best option, The Guardian, London, 6 August 1990, Leader, (File:First Gulf War Plaque, Stafford War Memorial - geograph.org.uk - 1405400.jpg|thumb|First Gulf War Plaque, Stafford War Memorial)But on the eve of the war, the paper rallied to the war cause: "The simple cause, at the end, is just. An evil regime in Iraq instituted an evil and brutal invasion. Our soldiers and airmen are there, at UN behest, to set that evil to rights. Their duties are clear. ... Let the momentum, and the resolution, be swift."NEWS, Suddenly the sky turns orange, The Guardian, 17 January 1991, Leader, After the event, journalist Maggie O'Kane conceded that she and her colleagues had been a mouthpiece for war propaganda: "... we, the media, were harnessed like 2,000 beach donkeys and led through the sand to see what the British and US military wanted us to see in this nice clean war"."Bloodless words bloody war: In a Guardian/Channel 4 investigation across three continents, Maggie O'Kane follows the trail of lies, cover-ups and carnage that were the truth behind the 'clean' war in the Gulf." Guardian [London, England] 16 December 1995: 12. General Reference Center GOLD. Web. 12 December 2011.

Alleged penetration by Russian intelligence

In 1994, KGB defector Oleg Gordievsky identified Guardian literary editor Richard Gott as "an agent of influence". While Gott denied that he received cash, he admitted he had had lunch at the Soviet Embassy and had taken benefits from the KGB on overseas visits. Gott resigned from his post.NEWS, Williams, Rhys,weblink 'Guardian' journalist recruited by the KGB, The Independent, 9 December 1994, 5 April 2016, Gordievsky commented on the newspaper: "The KGB loved The Guardian. It was deemed highly susceptible to penetration."WEB,weblink CBSi, FindArticles, 6 March 2016, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20120624033500weblink">weblink 24 June 2012,

Jonathan Aitken

In 1995, both the Granada Television programme World In Action and The Guardian were sued for libel by the then cabinet minister Jonathan Aitken, for their allegation that Harrods owner Mohamed Al Fayed had paid for Aitken and his wife to stay at the Hôtel Ritz in Paris, which would have amounted to accepting a bribe on Aitken's part. Aitken publicly stated that he would fight with "the simple sword of truth and the trusty shield of British fair play".NEWS,weblink 'The simple sword of truth', The Guardian, London, 11 April 1995, 25 May 2010, Guardian News and Media, The court case proceeded, and in 1997 The Guardian produced evidence that Aitken's claim of his wife paying for the hotel stay was untrue.NEWS,weblink He lied and lied and lied, The Guardian, London, 21 June 1997, Harding, Luke, Pallister, David, Guardian News and Media, In 1999, Aitken was jailed for perjury and perverting the course of justice.NEWS,weblink Aitken pleads guilty to perjury, BBC News, 19 January 1999,

Kosovo War

The paper supported NATO's military intervention in the Kosovo War in 1998–1999. The Guardian stated that "the only honourable course for Europe and America is to use military force".The Guardian, leader, 23 March 1999 Mary Kaldor's piece was headlined "Bombs away! But to save civilians, we must get in some soldiers too."NEWS,weblink Bombs away! But to save civilians we must get in some soldiers too, The Guardian, London, 25 March 1999, Mary Kaldor, Kaldor, Mary, Guardian News and Media,

Since 2000

File:Canciller Ricardo Patiño ofrece entrevista al diario “The Guardian”.jpg|thumb|The Guardian senior news writer Esther Addley interviewing Ecuadorian foreign minister Ricardo Patiño for an article relating to Julian AssangeJulian AssangeIn the early 2000s, The Guardian challenged the Act of Settlement 1701 and the Treason Felony Act 1848.NEWS,weblink A challenge to the crown: now is the time for change, The Guardian, 6 December 2000, London, Dyer, Clare, NEWS,weblink Broad welcome for debate on monarchy, The Guardian, 7 December 2000, London, Watt, Nicholas, In October 2004, The Guardian published a humorous column by Charlie Brooker in its entertainment guide, which appeared to call for the assassination of George W. Bush.CNS News, 25 October 2004. WEB,weblink "Left-Wing UK Paper Pulls Bush Assassination Column", 10 August 2006, bot: unknown,weblink" title="web.archive.org/web/20041205004038weblink">weblink 5 December 2004, This caused some controversy and the paper was forced to issue an apology and remove the article from its website.NEWS,weblink Screen Burn, The Guide, The Guardian, 24 October 2004, London, WEB,weblink Full text of deleted article, Antinomian.com, 23 October 2004, 28 July 2009, Following the 7 July 2005 London bombings, The Guardian published an article on its comment pages by Dilpazier Aslam, a 27-year-old British Muslim and journalism trainee from Yorkshire.NEWS,weblink We rock the boat, The Guardian, 13 July 2005, London, Aslam, Dilpazier, Aslam was a member of Hizb ut-Tahrir, an Islamist group, and had published a number of articles on their website. According to the paper, it did not know that Aslam was a member of Hizb ut-Tahrir when he applied to become a trainee, though several staff members were informed of this once he started at the paper.NEWS,weblink Background: the Guardian and Dilpazier Aslam, MediaGuardian, 22 July 2005, London, Guardian News and Media, The Home Office has claimed the group's "ultimate aim is the establishment of an Islamic state (Caliphate), according to Hizb ut-Tahrir via non-violent means". The Guardian asked Aslam to resign his membership of the group and, when he did not do so, terminated his employment.NEWS,weblink Dilpazier Aslam leaves Guardian, MediaGuardian, 22 July 2005, Busfield, Steve, London, Guardian News and Media, In early 2009, the paper started a tax investigation into a number of major UK companies,NEWS,weblink Tax Gap, Guardian, UK, 6 February 2009, 28 July 2009, including publishing a database of the tax paid by the FTSE 100 companies.NEWS,weblink Big business: what they make, what they pay, The Guardian, London, 2 February 2009, 25 May 2010, Guardian News and Media, Internal documents relating to Barclays Bank's tax avoidance were removed from The Guardian website after Barclays obtained a gagging order.NEWS,weblink Guardian loses legal challenge over Barclays documents gagging order, The Guardian, London, 19 March 2009, Jones, Sam, Leigh, David, Guardian News and Media, The paper played a pivotal role in exposing the depth of the News of the World phone hacking affair. The Economist{{'s}} Intelligent Life magazine opined that... {{cquote|As Watergate is to the Washington Post, and thalidomide to the Sunday Times, so phone-hacking will surely be to the Guardian: a defining moment in its history.NEWS, Can The Guardian survive?,weblink Intelligent Life, July–August 2012, }}

Accusations of anti-Semitism and bias in coverage of Israel

In recent decades The Guardian has been accused of biased criticism of Israeli government policyWEB,weblink ANTI-ZIONIST AND ANTISEMITIC DISCOURSE ON THE GUARDIAN'S COMMENT IS FREE WEBSITE, 18 May 2016, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20100713075059weblink">weblink 13 July 2010, and of bias against the Palestiniansweblink In December 2003, columnist Julie Burchill cited "striking bias against the state of Israel" as one of the reasons she left the paper for The Times.NEWS,weblink Good, bad and ugly, The Guardian, 29 November 2003, Julie Burchill, London, Burchill, Julie, A leaked report from the European Monitoring Centre on Racism cited The Economist{{'s}} claim that for "many British Jews," the British media's reporting on Israel "is spiced with a tone of animosity, 'as to smell of anti-Semitism' ... This is above all the case with the Guardian and The Independent". The EU said the report, dated February 2003, was not published because it was insubstantial in its current state and lacking sufficient evidence.NEWS,weblink Leaked report shows rise in anti-semitism, The Guardian, 4 December 2003, London, MacAskill, Ewen, WEB,weblink Anti-Semitism in the EU: United Kingdom, Jewish Virtual Library, 6 March 2016, Responding to these accusations, a Guardian editorial in 2002 condemned anti-Semitism and defended the paper's right to criticise the policies and actions of the Israeli government, arguing that those who view such criticism as inherently anti-Jewish are mistaken.NEWS,weblink Leader: A new anti-semitism?, The Guardian, London, 26 January 2002, 25 January 2010, Harriet Sherwood, then The Guardian{{'s}} foreign editor, later its Jerusalem correspondent, has also denied that The Guardian has an anti-Israel bias, saying that the paper aims to cover all viewpoints in the Israeli–Palestinian conflict.NEWS,weblink News coverage, The Guardian, London, 25 May 2010, On 6 November 2011, Chris Elliott, the Guardian{{'}}s readers' editor, wrote that "Guardian reporters, writers and editors must be more vigilant about the language they use when writing about Jews or Israel," citing recent cases where The Guardian received complaints regarding language chosen to describe Jews or Israel. Elliott noted that, over nine months, he upheld complaints regarding language in certain articles that were seen as anti-Semitic, revising the language and footnoting this change.WEB,weblink The readers' editor on ... averting accusations of antisemitism, The Guardian, 6 November 2011, 3 October 2012, Elliott, Chris, The Guardian{{'}}s style guide section referred to Tel Aviv as the capital of Israel in 2012.WEB,weblink The Guardian seeks to revise history, Arutz Sheva, 16 October 2014, WEB, Corrections and clarifications column editor,weblink Corrections and clarifications | News, The Guardian, 22 April 2012, 6 March 2016, The Guardian later clarified: "In 1980, the Israeli Knesset enacted a law designating the city of Jerusalem, including East Jerusalem, as the country's capital. In response, the UN security council issued resolution 478, censuring the "change in character and status of the Holy City of Jerusalem" and calling on all member states with diplomatic missions in the city to withdraw. The UN has reaffirmed this position on several occasions, and almost every country now has its embassy in Tel Aviv. While it was therefore right to issue a correction to make clear Israel's designation of Jerusalem as its capital is not recognised by the international community, we accept that it is wrong to state that Tel Aviv – the country's financial and diplomatic centre – is the capital. The style guide has been amended accordingly."WEB,weblink Corrections and clarifications, The Guardian, 7 August 2012, 29 July 2015, Corrections & Clarifications Editor, On 11 August 2014 the print edition of The Guardian published a pro-Israeli advocacy advert during the 2014 Israel–Gaza conflict featuring Elie Wiesel, headed by the words "Jews rejected child sacrifice 3,500 years ago. Now it's Hamas' turn." The Times had decided against running the ad, although it had already appeared in major American newspapers.WEB,weblink The Guardian Accepts Elie Wiesel's Rejected London Times Advertisement – Observer, Meredith Carey, 7 August 2014, Observer, 24 March 2016, One week later, Chris Elliott expressed the opinion that the newspaper should have rejected the language used in the advert and should have negotiated with the advertiser on this matter.WEB,weblink The readers' editor on... the decision to run This World's advertisement, Elliott, Chris, 18 August 2014, theguardian.com, 22 August 2014,

Clark County

In August 2004, for the US presidential election, the daily G2 supplement launched an experimental letter-writing campaign in Clark County, Ohio, an average-sized county in a swing state. The editor of the G2 supplement Ian Katz bought a voter list from the county for $25 and asked readers to write to people listed as undecided in the election, giving them an impression of the international view and the importance of voting against President George W. Bush.BOOK,weblink Clark County, epubli, en, The paper scrapped "Operation Clark County" on 21 October 2004 after first publishing a column of responses—nearly all of them outraged—to the campaign under the headline "Dear Limey assholes."NEWS,weblink Dear Limey assholes, 13 May 2008, The Guardian, London, 18 October 2004, Some commentators suggested that the public's dislike of the campaign contributed to Bush's victory in Clark County.WEB, Bowers, Andy,weblink A crazy British plot to help Kerry, Slate.com, 4 November 2004, 6 March 2016,

Guardian America

In 2007, the paper launched Guardian America, an attempt to capitalise on its large online readership in the United States, which at the time stood at more than 5.9 million. The company hired former American Prospect editor, New York magazine columnist and New York Review of Books writer Michael Tomasky to head the project and hire a staff of American reporters and web editors. The site featured news from The Guardian that was relevant to an American audience: coverage of US news and the Middle East, for example.WEB, Leon Neyfakh,weblink Guardian Reclaims America, Observer, 5 September 2007, 6 March 2016, Tomasky stepped down from his position as editor of Guardian America in February 2009, ceding editing and planning duties to other US and London staff. He retained his position as a columnist and blogger, taking the title editor-at-large.NEWS,weblink Michael Tomasky joins political journal Democracy, The Guardian, London, 18 February 2009, Kiss, Jemima, Guardian News and Media, In October 2009, the company abandoned the Guardian America homepage, instead directing users to a US news index page on the main Guardian website.WEB,weblink GNM Axing GuardianAmerica.com, Shuffling Execs In Restructure, 11 August 2013, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20130624042418weblink">weblink 24 June 2013, The following month, the company laid off six American employees, including a reporter, a multimedia producer and four web editors. The move came as Guardian News and Media opted to reconsider its US strategy amid a huge effort to cut costs across the company.WEB,weblink Guardian News And Media Laying Off Six Employees In U.S., 11 August 2013, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20130624012953weblink">weblink 24 June 2013, In subsequent years, however, The Guardian has hired various commentators on US affairs including Ana Marie Cox, Michael Wolff, Naomi Wolf, Glenn Greenwald and George W. Bush's former speechwriter Josh Treviño.WEB, Guardian US,weblink adds Josh Treviño to growing US team | Guardian US press office, The Guardian, 15 August 2012, 6 March 2016, Treviño's first blog post was an apology for a controversial tweet posted in June 2011 over the second Gaza flotilla, the controversy which had been revived by the appointment.WEB,weblink My 2011 Gaza flotilla tweet: a clarification, The Guardian, 16 October 2014, Guardian US launched in September 2011, led by editor-in-chief Janine Gibson, which replaced the previous Guardian America service.WEB,weblink Guardian News & Media press release: Guardian unveils US url, The Guardian, 22 July 2013, After a period during which Katharine Viner served as the US editor-in-chief before taking charge of Guardian News and Media as a whole, Viner's former deputy, Lee Glendinning, was appointed to succeed her as head of the American operation at the beginning of June 2015.WEB, Jasper Jackson,weblink Lee Glendinning appointed as editor of Guardian US | Media, The Guardian, 1 June 2015, 6 March 2016,

Gagged from reporting Parliament

In October 2009, The Guardian reported that it was forbidden to report on a parliamentary matter – a question recorded in a Commons order paper, to be answered by a minister later that week.WEB, Table Office, House of Commons,weblink Order Paper Part 2, Publications.parliament.uk, 12 November 2009, 6 March 2016, The paper noted that it was being "forbidden from telling its readers why the paper is prevented—for the first time in memory—from reporting parliament. Legal obstacles, which cannot be identified, involve proceedings, which cannot be mentioned, on behalf of a client who must remain secret. The only fact the Guardian can report is that the case involves the London solicitors Carter-Ruck." The paper further claimed that this case appears "to call into question privileges guaranteeing free speech established under the 1688 Bill of Rights".NEWS,weblink Guardian gagged from reporting parliament, The Guardian, London, 12 October 2009, Leigh, David, Guardian News and Media, The only parliamentary question mentioning Carter-Ruck in the relevant period was by Paul Farrelly MP, in reference to legal action by Barclays and Trafigura.WEB,weblink Oral or Written Questions for Answer beginning on Wednesday 14 October 2009, UK Parliament,weblink October 16, 2009, yes, NEWS, Press Gazette, 13 October 2009, Guardian gagged from reporting Parliament,weblink Progressive Media International, London, Dominic, Ponsford, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20130513013753weblink">weblink 13 May 2013, dmy-all, The part of the question referencing Carter-Ruck relates to the latter company's September 2009 gagging order on the publication of a 2006 internal reportWEB,weblink Minton report: Trafigura toxic dumping along the Ivory Coast broke EU regulations, 14 Sep 2006, WikiLeaks, 6 March 2016, into the 2006 Côte d'Ivoire toxic waste dump scandal, which involved a class action case that the company only settled in September 2009 after The Guardian published some of the commodity trader's internal emails.NEWS,weblink How UK oil company Trafigura tried to cover up African pollution disaster, The Guardian, London, 16 September 2009, Leigh, David, Guardian News and Media, The reporting injunction was lifted the next day, as Carter-Ruck withdrew it before The Guardian could challenge it in the High Court.NEWS,weblink Gag on Guardian reporting MP's Trafigura question lifted, The Guardian, London, 13 October 2009, Leigh, David, Guardian News and Media, Alan Rusbridger credited the rapid back-down of Carter-Ruck to Twitter,NEWS,weblink The Trafigura fiasco tears up the textbook, The Guardian, London, 14 October 2009, 25 January 2010, Rusbridger, Alan, Guardian News and Media, as did a BBC article.NEWS,weblink When is a secret not a secret?, 13 October 2009, 25 January 2010, Higham, Nick, BBC News,

Edward Snowden leaks and intervention by the UK government

In June 2013, the newspaper broke news of the secret collection of Verizon telephone records held by Barack Obama's administration and subsequently revealed the existence of the PRISM surveillance program after it was leaked to the paper by former NSA contractor Edward Snowden. The newspaper was subsequently contacted by the British government's Cabinet Secretary, Sir Jeremy Heywood, under instruction from Prime Minister David Cameron and Deputy Prime Minister Nick Clegg, who ordered that the hard drives containing the information be destroyed.WEB,weblink Edward Snowden files: No 10 contacted Guardian – BBC News, Bbc.co.uk, 21 August 2013, 6 March 2016, The Guardian{{'s}} offices were then visited in July by agents from the UK's GCHQ, who supervised the destruction of the hard drives containing information acquired from Snowden.WEB,weblink Guardian's Alan Rusbridger tells of hard drive destruction | Video, Media.theage.com.au, 21 August 2013, 6 March 2016, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20160304084018weblink">weblink 4 March 2016, dmy-all, In June 2014 The Register reported that the information the government sought to suppress by destroying the hard drives related to the location of a "beyond top secret" internet monitoring base in Seeb, Oman, and the close involvement of BT and Cable & Wireless in intercepting internet communications.WEB,weblink Revealed: GCHQ's beyond top secret middle eastern internet spy base, The Register, Duncan Campbell, 3 June 2014, Julian Assange criticised the newspaper for not publishing the entirety of the content when it had the chance.AV MEDIA,weblink I am Julian Assange, founder of WikiLeaks – Ask Me Anything, 10 January 2017, Assange, Julian, en, Reddit, 68, 15 January 2017, Twitch,

Ownership and finances

The Guardian is part of the Guardian Media Group (GMG) of newspapers, radio stations and print media including; The Observer Sunday newspaper, The Guardian Weekly international newspaper, and new media—Guardian Abroad website, and guardian.co.uk. All the aforementioned were owned by The Scott Trust, a charitable foundation existing between 1936 and 2008, which aimed to ensure the paper's editorial independence in perpetuity, maintaining its financial health to ensure it did not become vulnerable to take overs by for-profit media groups. At the beginning of October 2008, the Scott Trust{{'}}s assets were transferred to a new limited company, The Scott Trust Limited, with the intention being that the original trust would be wound up.NEWS,weblink Guardian owner the Scott Trust to be wound up after 72 years, The Guardian, London, 8 October 2008, 10 October 2008, Conlan, Tara, Guardian News and Media, Dame Liz Forgan, chair of the Scott Trust, reassured staff that the purposes of the new company remained the same as under the previous arrangements.File:The Guardian Building Window in London.JPG|thumb|The Guardian{{'s}} headquarters in LondonLondonThe Guardian{{'s}} ownership by the Scott Trust is probably a factor in its being the only British national daily to conduct (since 2003) an annual social, ethical and environmental audit in which it examines, under the scrutiny of an independent external auditor, its own behaviour as a company.WEB,weblink Living Our Values: Social, Ethical and Environmental Audit 2006, 11 August 2013, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20141006205919weblink">weblink 6 October 2014, It is also the only British national daily newspaper to employ an internal ombudsman (called the "readers' editor") to handle complaints and corrections.The Guardian and its parent groups participate in Project Syndicate, established by George Soros, and intervened in 1995 to save the Mail & Guardian in South Africa. However, Guardian Media Group sold the majority of its shares of the Mail & Guardian in 2002.{{Citation needed|date=March 2016}}The Guardian has been consistently loss-making. The National Newspaper division of GMG, which also includes The Observer, reported operating losses of £49.9m in 2006, up from £18.6m in 2005.WEB,weblink Guardian Media Group 2005/06 results: 28/07/2006: A LANDMARK YEAR FOR GMG, 9 August 2006, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20060821180103weblink">weblink 21 August 2006, The paper was therefore heavily dependent on cross-subsidisation from profitable companies within the group.The continual losses made by the National Newspaper division of the Guardian Media Group caused it to dispose of its Regional Media division by selling titles to competitor Trinity Mirror in March 2010. This included the flagship Manchester Evening News, and severed the historic link between that paper and The Guardian. The sale was in order to safeguard the future of The Guardian newspaper as is the intended purpose of the Scott Trust.NEWS
, Manchester Evening News sold by Guardian Media Group
, M.E.N. Media
, 9 February 2010
,weblink
, 11 February 2010
, Manchester Evening News
, yes
,weblink" title="web.archive.org/web/20130719231233weblink">weblink
, 19 July 2013
,
, In June 2011 Guardian News and Media revealed increased annual losses of £33m and announced that it was looking to focus on its online edition for news coverage, leaving the print edition to contain more comments and features. It was also speculated that The Guardian might become the first British national daily paper to be fully online.NEWS, Rayner, Gordon, Riches to rags as Guardian bleeds £33m in a year, The Daily Telegraph, 18 June 2011,weblink 21 October 2011, London, NEWS, Guardian and Observer to adopt 'digital-first' strategy, Guardian News and Media, 16 June 2011,weblink 21 October 2011, Sabbagh, Dan, London, The Guardian, For the three years up to June 2012, the paper lost £100,000 a day, which prompted Intelligent Life to question whether The Guardian could survive.WEB,weblink Can The Guardian Survive?, More Intelligent Life, 11 August 2013, Between 2007 and 2014 The Guardian Media Group sold all their side businesses, of regional papers and online portals for classifieds and consolidated, into The Guardian as sole product. The sales let them acquire a capital stock of £838.3m as of July 2014, supposed to guarantee the independence of The Guardian in perpetuity. In the first year, the paper made more losses than predicted, and in January 2016 the publishers announced, that The Guardian will cut 20 per cent of staff and costs within the next three years.WEB, Jane Martinson,weblink Guardian News & Media to cut costs by 20 per cent | Media, The Guardian, 25 January 2016, 6 March 2016, The newspaper is rare in calling for direct contributions "to deliver the independent journalism the world needs." WEB,weblink Support the Guardian, support.theguardian.com, en, 2018-08-03,

"Membership" subscription scheme

In 2014, The Guardian launched a membership scheme.WEB, Mance, Henry,weblink Guardian launches paid membership scheme, FT.com, 10 September 2014, 6 March 2016, The scheme aims to reduce the financial losses incurred by The Guardian without introducing a paywall, thus maintaining open access to the website. Website readers can pay a monthly subscription, with three tiers available.WEB,weblink Join Choose Tier – The Guardian Members, theguardian.com, 16 October 2016, As of 2018 this approach was considered successful, having brought more than 1 million subscriptions or donations, with the paper hoping to break even by April 2019.NEWS,weblink The Guardian's reader funding model is working. It's inspiring, Viner, Katharine, The Guardian, 12 November 2018, 12 November 2018,

Foundation funding

In 2016, the company established a U.S.-based philanthropic arm to raise money from individuals and organizations including think tanks and corporate foundations. The grants are focused by the donors on particular issues. By the following year, the organization had raised $1 million from the likes of Pierre Omidyar’s Humanity United, the Skoll Foundation, and the Conrad N. Hilton Foundation to finance reporting on topics including modern-day slavery and climate change. The Guardian has stated that it has secured $6 million "in multi-year funding commitments" thus far.NEWS,weblink Could The Guardian’s quest for philanthropic support squeeze out other news nonprofits?, Nieman Lab, 2018-08-06, The new project developed from funding relationships which the paper already had with the Ford, Rockefeller, and Bill and Melinda Gates Foundation.NEWS,weblink Guardian Announces Launch of U.S. Nonprofit, Center, Foundation, Philanthropy News Digest (PND), 2018-08-06, en, Gates had given the organization $5 millionWEB,weblink OPP1034962, Bill & Melinda Gates Foundation, en, 2018-08-08, for its Global Development webpage.JOURNAL, Schiffrin, Anya, 2015, Can We Measure Media Impact? Surveying the Field,weblink Stanford Social Innovation Review, Warrendale, PA, Fall 2015,

Political stance and editorial opinion

Founded by textile traders and merchants, in its early years The Guardian had a reputation as "an organ of the middle class",Frederick Engels, The Condition of the Working Class in England, Progress, 1973, p 109. or in the words of C. P. Scott's son Ted, "a paper that will remain bourgeois to the last".BOOK, Ian Hunter, Malcolm Muggeridge: A Life,weblink 2003, Regent College Publishing, 978-1-57383-259-5, 74, Associated at first with the Little Circle and hence with classical liberalism as expressed by the Whigs and later by the Liberal Party, its political orientation underwent a decisive change after World War II, leading to a gradual alignment with Labour and the political left in general.The Scott Trust describes one of its "core purposes" to be "to secure the financial and editorial independence of the Guardian in perpetuity: as a quality national newspaper without party affiliation; remaining faithful to its liberal tradition".NEWS, The Scott Trust: values and history,weblink 19 April 2016, The Guardian, 26 July 2015, en-GB, NEWS, Political affiliation,weblink 19 April 2016, The Guardian, 16 November 2008, en-GB, The paper's readership is generally on the mainstream left of British political opinion: a MORI poll taken between April and June 2000 showed that 80 per cent of Guardian readers were Labour Party voters; according to another MORI poll taken in 2005, 48 per cent of Guardian readers were Labour voters and 34 per cent Liberal Democrat voters. The newspaper's reputation as a platform for liberal opinions has led to the use of the epithets "Guardian reader" and "Guardianista" for people holding such views, or as a stereotype of such people as middle class, earnest and politically correct.WEB, Department of the Official Report (Hansard), House of Commons, Westminster,weblink Hansard 374:54 19 November 2001, Publications.parliament.uk, 19 November 2001, 28 July 2009, Although the paper is often considered to be "linked inextricably" to the Labour Party, three of The Guardian{{'s}} four leader writers joined the more centrist Social Democratic Party on its foundation in 1981. The paper was enthusiastic in its support for Tony Blair in his successful bid to lead the Labour Party,NEWS, Labour: the choice for the future, The Guardian, London, 2 July 1994, Leader, and to be elected Prime Minister.NEWS, A political earthquake: The Tory loss is cataclysmic; Labour's win historic, The Guardian, London, 2 May 1997, Leader,weblink On 19 January 2003, two months before the 2003 invasion of Iraq, an Observer Editorial said: "Military intervention in the Middle East holds many dangers. But if we want a lasting peace it may be the only option. […] War with Iraq may yet not come, but, conscious of the potentially terrifying responsibility resting with the British Government, we find ourselves supporting the current commitment to a possible use of force.""Iraq: the case for decisive action". The Guardian. 19 January 2003. But The Guardian opposed the war, along with the Daily Mirror and The Independentweblink Guardian features editor Ian Katz asserted in 2004 that "it is no secret we are a centre-left newspaper".NEWS,weblink World writes to undecided voters, 13 July 2008, The Guardian, London, 16 October 2004, Wells, Matt, In 2008, Guardian columnist Jackie Ashley said that editorial contributors were a mix of "right-of-centre libertarians, greens, Blairites, Brownites, Labourite but less enthusiastic Brownites, etc," and that the newspaper was "clearly left of centre and vaguely progressive". She also said that "you can be absolutely certain that come the next general election, The Guardian{{'s}} stance will not be dictated by the editor, still less any foreign proprietor (it helps that there isn't one) but will be the result of vigorous debate within the paper".NEWS,weblink Are the Guardianistas rats?, 13 July 2008, The Guardian, London, 29 April 2008, Ashley, Jackie, Guardian News and Media, The paper's comment and opinion pages, though often written by centre-left contributors such as Polly Toynbee, have allowed some space for right-of-centre voices such as Sir Max Hastings and Michael Gove. Since an editorial in 2000, The Guardian has favoured abolition of the British monarchy.NEWS,weblink Magic or not, let in the daylight, 14 November 2013, London, 6 December 2000, "I write for the Guardian," said Max Hastings in 2005,NEWS, Smaller size, higher brow?, Mark, Seddon, New Statesman, London,weblink 21 February 2005, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20100312023834weblink">weblink 12 March 2010, "because it is read by the new establishment," reflecting the paper's then-growing influence.In the run-up to the 2010 general election, following a meeting of the editorial staff,NEWS,weblink The Guardian's election editorial meeting: report, The Guardian, 23 April 2010, Seaton, Matt, London, Guardian News and Media, the paper declared its support for the Liberal Democrats, due in particular, to the party's stance on electoral reform. The paper suggested tactical voting to prevent a Conservative victory, given Britain's first-past-the-post electoral system.NEWS,weblink General election 2010: The liberal moment has come, The Guardian, 30 April 2010, London, 25 May 2010, Guardian News and Media, Editorial, At the 2015 election, the paper switched its support to the Labour Party. The paper argued that Britain needed a new direction and Labour "speaks with more urgency than its rivals on social justice, standing up to predatory capitalism, on investment for growth, on reforming and strengthening the public realm, Britain's place in Europe and international development".NEWS,weblink The Guardian view: Britain needs a new direction, Britain needs Labour, The Guardian, 1 May 2015, London, 1 May 2015, Guardian News and Media, Editorial, Assistant Editor Michael White, in discussing media self-censorship in March 2011, says: "I have always sensed liberal, middle class ill-ease in going after stories about immigration, legal or otherwise, about welfare fraud or the less attractive tribal habits of the working class, which is more easily ignored altogether. Toffs, including royal ones, Christians, especially popes, governments of Israel, and US Republicans are more straightforward targets."NEWS,weblink Media self-censorship: not just a problem for Turkey, The Guardian, 9 March 2011, White, Michael, London, Guardian News and Media, In a 2013 interview for NPR, the Guardian's Latin America correspondent Rory Carroll stated that many editors at The Guardian believed and continue to believe that they should support Hugo Chávez "because he was a standard-bearer for the left".NEWS, 'Comandante' Chavez Still Revered By Some, Despite Failings,weblink 11 March 2015, NPR, 10 April 2013, In the 2015 Labour Party leadership election, The Guardian supported Yvette Cooper and was critical of left-winger Jeremy Corbyn, the successful candidate.WEB,weblink The Guardian view on Labour's choice: Corbyn has shaped the campaign, but Cooper can shape the future, Editorial, The Guardian, These positions were criticised by the Morning Star, which accused The Guardian of being conservative.NEWS, Sinclair, Ian, Guardian On The Wrong Side Of History Over Corbyn,weblink 30 March 2016, The Morning Star, 19 October 2015, yes,weblink 10 April 2016, dmy-all, Although the majority of political columnists in The Guardian were against Corbyn winning, Owen Jones, Seumas Milne, and George Monbiot wrote supportive articles about him. Despite this critical position, in the 2017 election The Guardian endorsed the Labour Party.NEWS,weblink The Guardian view on the election: it’s Labour, Editorial, The Guardian, 2018-09-19, en-GB, 0261-3077,

Controversy

Journalist Glenn Greenwald of The Intercept, a former contributor to The Guardian, has accused The Guardian of falsifying the words of WikiLeaks founder Julian Assange in a report about the interview he gave to Italian newspaper La Repubblica. Greenwald wrote: "This article is about how those [Guardian{{'s}}] false claims — fabrications, really — were spread all over the internet by journalists, causing hundreds of thousands of people (if not millions) to consume false news.""The Guardian's Summary of Julian Assange's Interview Went Viral and Was Completely False". The Intercept. 29 December 2016. The Guardian later retracted its article about Assange.WEB, Jacobs, Ben, Julian Assange gives guarded praise of Trump and blasts Clinton in interview,weblink The Guardian, 24 December 2016, After publishing a story on 13 January 2017 claiming that WhatsApp had a "backdoor [that] allows snooping on messages", more than 70 professional cryptographers signed on to an open letter calling for The Guardian to retract the article. Security researchers also criticised the story, including Moxie Marlinspike who called it "false".WEB,weblink TechCrunch, 20 January 2017, Security researchers call for Guardian to retract false WhatsApp "backdoor" story, WEB,weblink There is no WhatsApp 'backdoor', 13 January 2017, Moxie Marlinspike, Today, the Guardian published a story falsely claiming that WhatsApp's end to end encryption contains a "backdoor.", WEB,weblink There's No Security Backdoor in WhatsApp, Despite Reports, Gizmodo, 13 January 2017, William Turton, According to Alec Muffett, an experienced security researcher who spoke to Gizmodo, the Guardian’s story is “major league fuckwittage.”, On 13 June 2017, editor Paul Chadwick released an article detailing the flawed reporting in the original January article, which was amended to remove references to a backdoor.WEB,weblink Flawed reporting about WhatsApp {{!, Open door {{!}} Paul Chadwick|last=Chadwick|first=Paul|date=2017-06-28|website=the Guardian|access-date=2018-01-18}}WEB,weblink WhatsApp design feature means some encrypted messages could be read by third party, Ganguly, Manisha, 2017-01-13, the Guardian, 2018-01-18,

Circulation and format

The Guardian had a certified average daily circulation of 204,222 copies in December 2012 â€” a drop of 11.25 per cent on January 2012 â€” as compared to sales of 547,465 for The Daily Telegraph, 396,041 for The Times, and 78,082 for The Independent.Audit Bureau of Circulations Ltd– abc.org.uk In March 2013, its average daily circulation had fallen to 193,586, according to the Audit Bureau of Circulations.WEB, Durrani, Arif,weblink NEWSPAPER ABCs: Guardian hits historic low in February following 20p price hike – Media news, Media Week, 3 August 2013, 6 March 2016, Circulation has continued to decline and stood at 161,091 in December 2016, a decline of 2.98 per cent year-on-year.

Publication history

{{refimprove section|date=March 2016}}(File:GuardianNewsroom.jpg|thumb|right|The Guardian{{'s}} Newsroom visitor centre and archive (No 60), with an old sign with the name The Manchester Guardian)The first edition was published on 5 May 1821,WEB,weblink Manchester Guardian, Spartacus-educational.com, 6 March 2016, at which time The Guardian was a weekly, published on Saturdays and costing 7d; the stamp duty on newspapers (4d per sheet) forced the price up so high that it was uneconomic to publish more frequently. When the stamp duty was cut in 1836, The Guardian added a Wednesday edition and with the abolition of the tax in 1855 it became a daily paper costing 2d.In October 1952, the paper took the step of printing news on the front page, replacing the adverts that had hitherto filled that space. Then-editor A. P. Wadsworth wrote: "It is not a thing I like myself, but it seems to be accepted by all the newspaper pundits that it is preferable to be in fashion."BOOK,weblink The Manchester Guardian; biography of a newspaper, David., Ayerst,, 1971, Cornell University Press, 0801406420, Ithaca, N.Y.,, 149105, In 1959, the paper dropped "Manchester" from its title, becoming simply The Guardian, and in 1964 it moved to London, losing some of its regional agenda but continuing to be heavily subsidised by sales of the more downmarket but more profitable Manchester Evening News. The financial position remained extremely poor into the 1970s; at one time it was in merger talks with The Times. The paper consolidated its centre-left stance during the 1970s and 1980s. It was both shocked and revitalised by the launch of The Independent in 1986 which competed for a similar readership and provoked the entire broadsheet industry into a fight for circulation.(File:Sima Wali on the front page of The Guardian newspaper in 2001.jpg|left|thumb|Front page of The Guardian from 2001, showing the old design of the paper when in broadsheet format. This design was used from 1988 to 2005)On 12 February 1988, The Guardian had a significant redesign; as well as improving the quality of its printers' ink, it also changed its masthead to a juxtaposition of an italic Garamond "The", with a bold Helvetica "Guardian", that remained in use until the 2005 redesign.In 1992, The Guardian relaunched its features section as G2, a tabloid-format supplement. This innovation was widely copied by the other "quality" broadsheets and ultimately led to the rise of "compact" papers and The Guardian{{'s}} move to the Berliner format. In 1993 the paper declined to participate in the broadsheet price war started by Rupert Murdoch's The Times. In June 1993, The Guardian bought The Observer from Lonrho, thus gaining a serious Sunday sister newspaper with similar political views.Its international weekly edition is now titled The Guardian Weekly, though it retained the title Manchester Guardian Weekly for some years after the home edition had moved to London. It includes sections from a number of other internationally significant newspapers of a somewhat left-of-centre inclination, including Le Monde and The Washington Post. The Guardian Weekly was also linked to a website for expatriates, Guardian Abroad, which was launched in 2007 but had been taken offline by 2012.

Moving to the Berliner paper format

(File:The Guardian 6. 6. 14.jpg|thumb|right|Front page of the 6th June 2014 edition in the Berliner format.)The Guardian is printed in full colour,NEWS,weblink Tuesday's morning conferencelocation=UK, 13 September 2007, 11 February 2007, and was the first newspaper in the UK to use the Berliner format for its main section, while producing sections and supplements in a range of page sizes including tabloid, approximately A4, and pocket-size (approximately A5).In 2004, The Guardian announced plans to change to a Berliner or "midi" format, similar to that used by Die Tageszeitung in Germany, Le Monde in France and many other European papers. At 470×315 mm, this is slightly larger than a traditional tabloid. Planned for the autumn of 2005, this change followed moves by The Independent and The Times to start publishing in tabloid (or compact) format. On Thursday, 1 September 2005, The Guardian announced that it would launch the new format on Monday 12 September 2005.NEWS,weblink New-look Guardian launches on September 12, MediaGuardian, 1 September 2005, Cozens, Claire, London, Guardian News and Media, Sister Sunday newspaper The Observer also changed to this new format on 8 January 2006.The advantage The Guardian saw in the Berliner format was that, though it is only a little wider than a tabloid, and is equally easy to read on public transport, its greater height gives more flexibility in page design. The new presses mean that printing can go across the strip down the middle of the centre page, known as the "gutter", allowing the paper to print striking double-page pictures. The new presses also made it the first UK national paper to print in full colour on every page.The format switch was accompanied by a comprehensive redesign of the paper's look. On Friday, 9 September 2005, the newspaper unveiled its newly designed front page, which débuted on Monday 12 September 2005. Designed by Mark Porter, the new look includes a new masthead for the newspaper, its first since 1988. A typeface family designed by Paul Barnes and Christian Schwartz was created for the new design. With just over 200 fonts, it is "one of the most ambitious custom type programs ever commissioned by a newspaper".WEB, Crossgrove, Carl, Guardian: review,weblink Typographica, 11 July 2015, WEB
,weblink
, FontShop Benelux
, 15 November 2006
, Paul A Barnes
, Christian E Schwartz
, Does type design matter in newspapers?
, 26 July 2012
, yes
,weblink" title="web.archive.org/web/20120604144425weblink">weblink
, 4 June 2012
, dmy-all
, Especially notable is Guardian Egyptian, a highly legible slab serif that is used in various weights for both text and headlines and is central to the redesign.The switch cost Guardian Newspapers £80 million and involved setting up new printing presses in east London and Manchester. This switch was necessary because, before The Guardian{{'s}} move, no printing presses in Britain could produce newspapers in the Berliner format. There were additional complications, as one of the paper's presses was part-owned by Telegraph Newspapers and Express Newspapers, contracted to use the plant until 2009. Another press was shared with the Guardian Media Group's north-western tabloid local papers, which did not wish to switch to the Berliner format.

Reception

The new format was generally well received by Guardian readers, who were encouraged to provide feedback on the changes. The only controversy was over the dropping of the Doonesbury cartoon strip. The paper reported thousands of calls and emails complaining about its loss; within 24 hours the decision was reversed and the strip was reinstated the following week. G2 supplement editor Ian Katz, who was responsible for dropping it, apologised in the editors' blog saying, "I'm sorry, once again, that I made you—and the hundreds of fellow fans who have called our helpline or mailed our comments' address—so cross."WEB,weblink Guardian Reborn, The Guardian, 5 May 2017, bot: unknown,weblink" title="web.archive.org/web/20070212135000weblink">weblink 12 February 2007, . Retrieved on 22 July 2007. However, some readers were dissatisfied as the earlier deadline needed for the all-colour sports section meant coverage of late-finishing evening football matches became less satisfactory in the editions supplied to some parts of the country.The investment was rewarded with a circulation rise. In December 2005, the average daily sale stood at 380,693, nearly 6 per cent higher than the figure for December 2004.NEWS,weblink Telegraph sales hit all-time low, MediaGuardian, 13 January 2006, Cozens, Claire, London, Guardian News and Media, (However, as of December 2012, circulation had dropped to 204,222.)NEWS,weblink Guardian, Telegraph and FT post modest sales rises in December, 11 January 2013, London, Guardian News and Media, In 2006, the US-based Society for News Design chose The Guardian and Polish daily Rzeczpospolita as the world's best-designed newspapers—from among 389 entries from 44 countries.NEWS,weblink Guardian wins design award, 21 February 2006, MediaGuardian, London, Busfield, Steve, Guardian News and Media,

Tabloid format since 2018

In June 2017, Guardian Media Group (GMG) announced that The Guardian and The Observer would relaunch in tabloid format from early 2018.NEWS,weblink The Guardian and The Observer to relaunch in tabloid format, Sweney, Mark, 13 June 2017, The Guardian, The Guardian confirmed the launch date for the new format to be 15 January 2018. GMG also signed a contract with Trinity Mirror – the publisher of the Daily Mirror, Sunday Mirror, and Sunday People – to outsource printing of The Guardian and The Observer.NEWS,weblink Guardian journalism goes from strength to strength. It's just our shape that's changing, Viner, Katharine, 13 June 2017, The Guardian, Pemsel, David, The format change is intended to help cut cost as it allows the paper to be printed by a wider array of presses, and outsourcing the printing to presses owned by Trinity Mirror is expected to generate millions of pounds in savings annually. The move is part of a three-year plan that includes cutting 300 jobs in an attempt to reduce losses to break even point by 2019.NEWS,weblink The Guardian, Britain's Left-Wing News Power, Goes Tabloid, Amie, Tsang, 15 January 2018, The New York Times, The paper and ink are the same as previously and the font size is fractionally larger.NEWS,weblink Three months on, the tabloid Guardian is still evolving, Chadwick, Paul, 29 April 2018, The Guardian, en, 27 September 2018, An assessment of the response from readers in late April 2018 indicated that the new format had led to an increased number of subscriptions. The editors were working on changing aspects that had caused complaints from readers.

Regular content and features

With the main paper now a tabloid as of 2018, all week-day supplements are of the same size as the main section. Opinion and idea features are in a second section called Journal, while G2 contains lighter items and features. Saturday's edition contains a glossy magazine called Weekend and a smaller stapled listings and culture supplement called The Guide.

Every weekday content

In Journal


In G2
  • Pass Notes
  • Shortcuts
  • Arts
  • TV and Radio
  • If... (comic strip by Steve Bell)

Day-specific content

{{Columns-list|colwidth=30em|
Monday
In the main paper:
  • Media
In G2:

Tuesday
In the main paper:
  • Education
In G2:
  • Suzanne Moore's column
  • How We Made, feature about the birth of a work or object
  • Wide Awoke (Chitra Ramaswany's column)
  • Notes & Queries (readers ask and answer each other questions on any topic)


Wednesday
In the main paper: In G2:
  • Arwa Mahdawi's column
  • Working It Out, (advice column on work problems answered by other readers)


Thursday
In G2:
  • Zoe Williams column
  • Food
    • Fast Food recipe
    • The Faddy Eater by Morwenna Ferrier
  • Ask Hadley: Hadley Freeman answers reader queries theoretically about style and fashion
  • My Best Shot (photography feature)


Friday
In G2:

Saturday
The Guide (a weekly listings magazine)
  • Infomania (humorous statistical data on a topical personality or institution)
  • Home-Clubber (cartoon)
Weekend (supplement)
  • Starters
    • Hadley Freeman weekend column
    • Briefly Noted, (Bim Adewunmi's column)
    • Tim Dowling (eponymous diary column)
    • Q&A interview
    • Experience (Interview with a person about an unusual experience)
  • Fashion
  • Space
    • Alys Fowler gardening column
    • Let's move to (relocation feature)
  • Family
  • Body & Mind
    • Oliver Burkeman column
    • The Balance
    • Bossing it
    • My Life in Sex, by a different anonymous reader
    • Zoe Williams column
  • Back
    • Coco Khan's column
Review (covers literature, cinema and arts)TravelFeast (food supplement) }}

Online media

The Guardian and its Sunday sibling The Observer publish all their news online, with free access both to current news and an archive of three million stories. A third of the site's hits are for items over a month old.NEWS,weblink Editor's week, The Guardian, 8 October 2005, London, Bell, Emily, As of May 2013, it was the most popular UK newspaper website with 8.2 million unique visitors per month, just ahead of Mail Online with 7.6 million unique monthly visitors.WEB, Guardian.co.uk most read newspaper site in UK in March,weblink www.journalism.co.uk, 17 June 2014, In April 2011, MediaWeek reported that The Guardian was the fifth most popular newspaper site in the world.NEWS, MediaWeek, 19 April 2011, MailOnline overtakes Huffington Post to become world's no 2,weblink Haymarket, Arif, Durrani, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20130513011131weblink">weblink 13 May 2013, dmy-all, The Guardian launched an iOS mobile application for its content in 2009.NEWS, Bunz, Mercedes, 14 December 2009, Guardian launches iPhone application,weblink The Guardian, 14 October 2018, An Android app followed in 2011.NEWS, Mitchell, Jon, 7 September 2011, The Guardian Launches a Powerful, Free Android App,weblink readwrite, 14 October 2018, In 2018, the newspaper announced its apps and mobile website would be redesigned to coincide with its relaunch as a tabloid.NEWS, 15 January 2018, Guardian launches digital redesign to coincide with launch of new Guardian tabloid newspaper,weblink The Guardian, 14 October 2018, The Comment is Free section features columns by the paper's journalists and regular commentators, as well as articles from guest writers, including readers' comments and responses below. The section includes all the opinion pieces published in the paper itself, as well as many others that only appear online. Censorship is exercised by Moderators who can ban posts â€“ with no right of appeal â€“ by those who they feel have overstepped the mark. The Guardian has taken what they call a very "open" stance in delivering news, and have launched an open platform for their content. This allows external developers to easily use Guardian content in external applications, and even to feed third-party content back into the Guardian network.NEWS,weblink The Guardian: I'm impressed, idio, 1 June 2010, 26 July 2010, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20130116131831weblink">weblink 16 January 2013, dmy-all, The Guardian also had a number of talkboards that were noted for their mix of political discussion and whimsy until they were closed on Friday, 25 February 2011 after they had settled a libel action brought after months of harassment of a conservative party activist.WEB, Corrections and clarifications column, editor, 2018-06-27, Corrections and clarifications,weblink 8 March 2011, The Guardian, NEWS,weblink Guardian Unlimited Talkboard closure, The Guardian, 28 February 2011, London, Gibson, Janine, Guardian News and Media, They were spoofed in The Guardian{{'s}} own regular humorous Chatroom column in G2. The spoof column purported to be excerpts from a chatroom on permachat.co.uk, a real URL that pointed to The Guardian{{'s}} talkboards.In August 2013, a webshow titled ThinkfluencerWEB,weblink #Thinkfluencer episode 1: Selfies – video | Technology, The Guardian, 23 August 2013, 6 March 2016, was launched by Guardian Multimedia in association with Arte.The paper has also launched a dating website, Soulmates,WEB,weblink Online Dating Site UK | Guardian Soulmates, Soulmates.theguardian.com, 6 March 2016, and is experimenting with new media, having previously offered a free twelve part weekly podcast series by Ricky Gervais.NEWS,weblink Gervais to host Radio 2 Christmas show, MediaGuardian, 8 December 2005, Deans, Jason, London, Guardian News and Media, In January 2006, Gervais' show topped the iTunes podcast chart having been downloaded by two million listeners worldwide,NEWS,weblink Comedy stars and radio DJs top the download charts, The Guardian, 23 January 2006, London, and was scheduled to be listed in the 2007 Guinness Book of Records as the most downloaded podcast.NEWS,weblink Gervais podcast in the record books, MediaGuardian, 6 February 2006, Plunkett, John, London, Guardian News and Media,

GuardianFilms

In 2003, The Guardian started the film production company GuardianFilms, headed by journalist Maggie O'Kane. Much of the company's output is documentary made for television– and it has included Salam Pax's Baghdad Blogger for BBC Two's daily flagship Newsnight, some of which have been shown in compilations by CNN International, Sex On The Streets and Spiked, both made for the UK's Channel 4 television.NEWS,weblink Films, The Guardian, UK, 12 February 2009, 28 July 2009, "GuardianFilms was born in a sleeping bag in the Burmese rainforest," wrote O'Kane in 2003.WEB,weblinkweblink" title="web.archive.org/web/20040228013215weblink">weblink yes, 28 February 2004, Maggie O'Kane: Bringing the Guardian's Ethos to Tv, Buzzle.com, 7 November 2003, 28 July 2009, "I was a foreign correspondent for the paper, and it had taken me weeks of negotiations, dealing with shady contacts and a lot of walking to reach the cigar-smoking Karen twins– the boy soldiers who were leading attacks against the country's ruling junta. After I had reached them and written a cover story for the newspaper's G2 section, I got a call from the BBC's documentary department, which was researching a film on child soldiers. Could I give them all my contacts?"The plight of the Karen people, who were forced into slave labour in the rainforest to build pipelines for oil companies (some of them British), was a tale of human suffering that needed to be told by any branch of the media that was interested. I handed over all the names and numbers I had, as well as details of the secret route through Thailand to get into Burma. Good girl. Afterwards– and not for the first time– it seemed to me that we at The Guardian should be using our resources ourselves. Instead of providing contact numbers for any independent TV company prepared to get on the phone to a journalist, we should make our own films."According to GuardianFilms's own webpage, its international work has focused on training talented local journalists based on the premise that "the era of a traditional London or Washington based foreign correspondent or fireman is coming to an end and the world urgently needs a more searching, challenging journalism brought to us by people who speak the language and can secure access far beyond the 'Green Zone Journalist' limits of the traditional correspondent". It says it is especially focused on reporting the Muslim world in a more challenging manner, and has trained a number of journalists in Iraq, Afghanistan and Zimbabwe.NEWS,weblink Films homepage, Guardian, UK, 12 February 2009, 2 May 2010, GuardianFilms has received several broadcasting awards. In addition to two Amnesty International Media Awards in 2004 and 2005, The Baghdad Blogger: Salam Pax won a Royal Television Society Award in 2005. Baghdad: A Doctor's Story won an Emmy Award for Best International Current Affairs film in 2007.NEWS,weblink Excerpt from Baghdad: A Doctor's Story, The Guardian, London, 25 May 2010, Salih, Omar, Summers, Ben, Guardian News and Media, 28 January 2008, In 2008, photojournalist Sean Smith's Inside the Surge won the Royal Television Society award for best international news film â€“ the first time a newspaper has won such an award.NEWS,weblink On the frontline with British troops in Afghanistan, The Guardian, London, 25 May 2010, Smith, Sean, Nzerem, Keme, Ulleri, Giovanni, Guardian News and Media, 18 August 2009, WEB,weblink Guardian film-maker wins Royal Television Society award | Media, The Guardian, 20 February 2008, 6 March 2016, The same year, The Guardian{{'s}} Katine website was awarded for its outstanding new media output at the One World Media awards. Again in 2008, GuardianFilms' undercover video report revealing vote rigging by Robert Mugabe's Zanu PF party during the 2007 Zimbabwe election won best news programme of the year at the Broadcast Awards.NEWS,weblink GuardianFilms Awards, The Guardian, 16 February 2009, London, 25 May 2010,

References in popular culture

The paper's nickname The Grauniad (sometimes abbreviated as "Graun") originated with the satirical magazine Private Eye.NEWS,weblink Surely shome mishtake?, The Guardian, 16 December 2000, London, Sherrin, Ned, Ned Sherrin, This anagram played on The Guardian{{'}}s early reputation for frequent typographical errors, including misspelling its own name as The {{not a typo|Gaurdian}}.BOOK,weblink 26–27, Porcupine, Picayune, & Post: how newspapers get their names, Jim, Bernhard, University of Missouri Press, 2007, 0-8262-1748-6, 11 August 2013, The very first issue of the newspaper contained a number of errors, including a notification that there would soon be some goods sold at {{not a typo|atction}} instead of auction. Fewer typographical errors are seen in the paper since the end of hot-metal typesetting.JOURNAL, unknown, Encounter, 58, 28, Congress for Cultural Freedom, 1982, This article refers to the paper by the facetious name: The Grauniad. One Guardian writer, Keith Devlin, suggested that the high number of observed misprints was due more to the quality of the readership than the misprints' greater frequency.NEWS, Prime beef: Mathematical micro-mysteries: Keith Devlin returns to prime time computation, Keith Devlin, Devlin, Keith, The Guardian, London, 1 March 1984, Reprinted in BOOK,weblink 42, All the Math That's Fit to Print: Articles from The Guardian, Prime beef", Keith, Devlin, Keith Devlin, 1994, Cambridge University Press, 0-88385-515-1, 11 August 2013, The fact that the newspaper was printed in Manchester until 1961 and the early, more error-prone, prints were sent to London by train may have contributed to this image as well.Changing Faces: A History of the Guardian 1956–1988 Geoffrey Taylor Fourth Estate, 1993Porcupine, Picayune, & Post: How Newspapers Get Their Names Jim Bernhard University of Missouri Press, 2007 When John Cole was appointed news editor by Alastair Hetherington in 1963, he sharpened the paper's comparatively "amateurish" setup.NEWS,weblink John Cole obituary, David, McKie, The Guardian, 8 November 2013, 8 November 2013,

Awards

Received

{{More citations needed|section|date=June 2018}}The Guardian has been awarded the National Newspaper of the Year in 1998, 2005, 2010NEWS,weblink Press Awards 2011: Guardian wins Newspaper of the Year, The Guardian, 6 April 2011, Guardian staff, London, and 2013 by the British Press Awards, and Front Page of the Year in 2002 ("A declaration of war", 12 September 2001).WEB,weblink British Press Awards: Awards Ceremony – 23rd March 2010: 2010 Winners Announced, 7 February 2016, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20110616181807weblink">weblink 16 June 2011, NEWS,weblink Guardian triumphs at Press Awards, The Guardian, 20 March 2002, Wells, Matt, London, Guardian News and Media, It was also co-winner of the World's Best-designed Newspaper as awarded by the Society for News Design (2006).Guardian journalists have won a range of British Press Awards, including:
  • Reporter of the Year (Nick Davies, 1999; Paul Lewis, 2009; Rob Evans & Paul Lewis, 2013);
  • Foreign Reporter of the Year (James Meek, 2003; Ghaith Abdul-Ahad, 2007);
  • Scoop of the Year (Milly Dowler phone hacked, 2011)
  • Young Journalist of the Year (Emma Brockes, 2000; Patrick Kingsley, 2013);
  • Columnist of the Year (Polly Toynbee, 2006; Charlie Brooker, 2008);
  • Critic of the Year (Marina O'Loughlin, 2015);
  • Feature Writer of the Year (Emma Brockes, 2001; Tanya Gold, 2009; Amelia Gentleman, 2010);
  • Cartoonist of the Year (Steve Bell, 2002);
  • Political Journalist of the Year (Patrick Wintour, 2006; Andrew Sparrow, 2010);
  • Science & Health Journalist of the Year (Sarah Boseley, 2015);
  • Business & Finance Journalist of the Year (Ian Griffiths, 2004; Simon Goodley, 2014);
  • Interviewer of the Year (Decca Aitkenhead, 2008);
  • Sports Reporter of the Year (David Lacey, 2002);
  • Sports Photographer of the Year (Tom Jenkins, 2003, 2005, 2006, 2015);
  • Website of the Year (guardian.com/uk, 1999, 2001, 2007, 2008, 2015);
  • Digital Journalist of the Year (Dan Milmo, 2001; Sean Smith, 2007; Dave Hill, 2008)
  • Supplement of the Year (Guardian's Guides to..., 2006; Weekend Magazine, 2015)
  • Special Supplement of the Year (World Cup 2010 Guide, 2010)
Other awards include: The guardian.co.uk website won the Best Newspaper category three years running in 2005, 2006 and 2007 Webby Awards, beating (in 2005) The New York Times, The Washington Post, The Wall Street Journal and Variety.WEB,weblink The Webby Awards, 24 March 2016, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20110408222105weblink">weblink 8 April 2011, It has been the winner for six years in a row of the British Press Awards for Best Electronic Daily Newspaper.WEB,weblink The 2006 Newspaper Awards, 29 May 2006, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20040203030108weblink">weblink 3 February 2004, dmy-all, The site won an Eppy award from the US-based magazine Editor & Publisher in 2000 for the best-designed newspaper online service.WEB,weblink Archived copy, 28 July 2005, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20051026212145weblink">weblink 26 October 2005, The website is known for its commentary on sporting events, particularly its over-by-over cricket commentary.{{Citation needed|date=March 2016}}In 2007, the newspaper was ranked first in a study on transparency that analysed 25 mainstream English-language media vehicles, which was conducted by the International Center for Media and the Public Agenda of the University of Maryland.WEB,weblink Openness & Accountability: A Study of Transparency in Global Media Outlets, 19 June 2008, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20080515174519weblink">weblink 15 May 2008, It scored 3.8 out of a possible 4.0.The Guardian and The Washington Post shared the 2014 Pulitzer Prize for public service reporting for their coverage of the NSA's and GCHQ's worldwide electronic surveillance program and the document leaks by whistleblower Edward Snowden.weblink{{dead link|date=June 2016}}

Given

The Guardian is the sponsor of two major literary awards: The Guardian First Book Award, established in 1999 as a successor to the Guardian Fiction Award, which had run since 1965, and the Guardian Children's Fiction Prize, founded in 1967. In recent years the newspaper has also sponsored the Hay Festival in Hay-on-Wye.The annual Guardian Student Media Awards, founded in 1999, recognise excellence in journalism and design of British university and college student newspapers, magazines and websites.In memory of Paul Foot, who died in 2004, The Guardian and Private Eye jointly set up the Paul Foot Award, with an annual £10,000 prize fund, for investigative or campaigning journalism.WEB,weblink The Paul Foot award for Campaigning Journalism 2007, 16 October 2007, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20070930055234weblink">weblink 30 September 2007, The newspaper also produces The Guardian 100 Best Footballers In The World.WEB, The 100 best footballers in the world 2017,weblink The Guardian, Guardian Media Group, 9 January 2018, 19 December 2017,

Best books lists

  • The Guardian's 100 best novels is a list of the best English-language novels as selected by Robert McCrum.
  • The Guardian's 100 greatest non-fiction book list has come out in 2011WEB,weblink The 100 greatest non-fiction books, 14 June 2011, The Guardian, 26 September 2017, WEB,weblink Guardian 100 Greatest Non-Fiction Book awards, LibraryThing, 26 September 2017, and in 2017, as selected by Robert McCrum.WEB,weblink 100 Best Nonfiction Books of All Time, McCrum, Robert, 2017, The Guardian, 26 September 2017,

Editors

Notable regular contributors (past and present)

{{Columns-list|colwidth=30em|
Columnists and journalists


Cartoonists


Satirists


Experts


Photographers and picture editors
}}

Guardian News & Media Archive

{{refimprove section|date=March 2016}}The Guardian and its sister newspaper The Observer opened The Newsroom, an archive and visitor centre in London, in 2002. The centre preserved and promoted the histories and values of the newspapers through its archive, educational programmes and exhibitions. The Newsroom's activities were all transferred to Kings Place in 2008.NEWS,weblink London, The Guardian, Lisa, Villani, MIC: GNM archive (microsite), 20 August 2009, Now known as the Guardian News & Media Archive, the archive preserves and promotes the histories and values of The Guardian and The Observer newspapers by collecting and making accessible material that provides an accurate and comprehensive history of the papers. The archive holds official records of The Guardian and The Observer and also seeks to acquire material from individuals who have been associated with the papers. As well as corporate records, the archive holds correspondence, diaries, notebooks, original cartoons and photographs belonging to staff of the papers.NEWS,weblink London, The Guardian, MIC: GNM archive (microsite), 26 August 2009, This material may be consulted by members of the public by prior appointment. There is also an extensive Manchester Guardian archive at the University of Manchester's John Rylands University Library and there is a collaboration programme between the two archives. The British Library also has a large archive of The Manchester Guardian, available in online, hard copy, microform, and CD-ROM in their British Library Newspapers collection.In November 2007 The Guardian and The Observer made their archives available over the internet via DigitalArchive. The current extent of the archives available are 1821 to 2000 for The Guardian and 1791 to 2000 for The Observer: these archives will eventually run up to 2003.The Newsroom's other components were also transferred to Kings Place in 2008. The Guardian{{'s}} Education Centre provides a range of educational programmes for students and adults. The Guardian{{'s}} exhibition space was also moved to Kings Place, and has a rolling programme of exhibitions that investigate and reflect upon aspects of news and newspapers and the role of journalism. This programme often draws on the archive collections held in the GNM Archive.

See also

Notes and references

{{reflist|30em}}

Further reading

  • Ayerst, David. The Manchester Guardian: biography of a newspaper (Cornell University Press, 1971).
  • Merrill, John C., and Harold A. Fisher. The World's Great Dailies: profiles of fifty newspapers (1980), pp. 143–50.

External links

{{Commons category|The Guardian}}{{Wikisource|The Manchester Guardian|The Manchester Guardian}} {{Navboxes|list = {{Guardian Media Group}}{{Media in the United Kingdom|newsmag}}{{White House James S. Brady Press Briefing Room Seating Chart}}{{United Kingdom Alternative Vote referendum, 2011}}{{PulitzerPrize PublicService 2001–2025}}}}{{Authority control}}

- content above as imported from Wikipedia
- "The Guardian" does not exist on GetWiki (yet)
- time: 12:34pm EST - Tue, Nov 20 2018
[ this remote article is provided by Wikipedia ]
LATEST EDITS [ see all ]
GETWIKI 09 MAY 2016
GETWIKI 18 OCT 2015
M.R.M. Parrott
Biographies
GETWIKI 20 AUG 2014
GETWIKI 19 AUG 2014
GETWIKI 18 AUG 2014
Wikinfo
Culture
CONNECT