SUPPORT THE WORK

GetWiki

Daily Mail

ARTICLE SUBJECTS
aesthetics  →
being  →
complexity  →
database  →
enterprise  →
ethics  →
fiction  →
history  →
internet  →
knowledge  →
language  →
licensing  →
linux  →
logic  →
method  →
news  →
perception  →
philosophy  →
policy  →
purpose  →
religion  →
science  →
sociology  →
software  →
truth  →
unix  →
wiki  →
ARTICLE TYPES
essay  →
feed  →
help  →
system  →
wiki  →
ARTICLE ORIGINS
critical  →
discussion  →
forked  →
imported  →
original  →
Daily Mail
[ temporary import ]
please note:
- the content below is remote from Wikipedia
- it has been imported raw for GetWiki
{{short description|British daily middle-market tabloid newspaper published in London}}{{About|the British national daily newspaper}}{{pp|vandalism|action=edit|expiry=indefinite|small=yes}}{{Use dmy dates|date=December 2018}}{{Use British English|date=August 2011}}







factoids
DATE=13 JUNE 2019 URL=HTTPS://WWW.PRESSGAZETTE.CO.UK/NATIONAL-NEWSBRAND-ABCS-SUNDAY-NEWSPAPERS-HIT-BY-BIGGEST-CIRCULATION-DROPS/ PRESS GAZETTE >LOCATION=LONDON, 14 July 2019, | circulation_date = May 2019}}The Daily Mail is a British daily middle-marketJohn Pilger Hidden Agendas {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20160430073856weblink |date=30 April 2016 }}, London: Vintage, 1998, p. 440Peter Wilby "Paul Dacre of the Daily Mail: The man who hates liberal Britain" {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20160402114556weblink |date=2 April 2016 }}, New Statesman, 19 December 2013 (online version: 2 January 2014) newspaper published in London in a tabloid format. Founded in 1896, it is the United Kingdom's second-biggest-selling daily newspaper after The Sun.NEWS,weblink First official figures give The Sun Sunday 3.2m circ, Press Gazette, London, 12 March 2012, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20120310112424weblink">weblink 10 March 2012, Its sister paper The Mail on Sunday was launched in 1982, while Scottish and Irish editions of the daily paper were launched in 1947 and 2006 respectively. Content from the paper appears on the MailOnline website, although the website is managed separately and has its own editor.WEB, Lowe, Josh, Print vs. Online: Even Britain's Daily Mail Has Issues with Its Website,weblink Newsweek, 13 August 2018, The paper is owned by the Daily Mail and General Trust.WEB,weblink Daily Mail, Mediauk, 12 March 2012,weblink" title="web.archive.org/web/20120308074023weblink">weblink 8 March 2012, yes, Jonathan Harmsworth, 4th Viscount Rothermere, a great-grandson of one of the original co-founders, is the current chairman and controlling shareholder of the Daily Mail and General Trust, while day-to-day editorial decisions for the newspaper are usually made by a team led by the editor, Geordie Greig, who succeeded Paul Dacre in September 2018.NEWS,weblink 'A friend to Middle Britain': Geordie Greig begins reign as Daily Mail editor, Jim, Waterson, 6 September 2018, The Guardian, 2 December 2018, A survey in 2014 found the average age of its reader was 58, and it had the lowest demographic for 15- to 44-year-olds among the major British dailies.WEB,weblink How old are you again? UK newspaper age demographics in 4 charts, Henry, Taylor, The Media Briefing, 14 August 2014, 5 March 2017, yes,weblink 27 December 2016, Uniquely for a British daily newspaper, it has a majority female readership with women making up 52–55% of its readers.NEWS, Hannah Fearn,weblink The Daily Mail has a mainly female readership – so why do women enjoy those 'who won Legs-it' headlines?, The Independent, 28 March 2017, 12 November 2017, It had an average daily circulation of 1,222,611 copies in November 2018.WEB, Freddy, Mayhew, National newspaper + online ABCs: Web figures in double-digit drop as print circulation falls across the board,weblink Press Gazette, 13 December 2018, 30 December 2018, Between July and December 2013 it had an average daily readership of approximately 3.951 million, of whom approximately 2.503 million were in the ABC1 demographic and 1.448 million in the C2DE demographic.WEB, Daily Mail – readership data,weblink News Works, 11 April 2014, C2 Adults = 0.764 million, plus DE Adults = 0.684 million, Its website has more than 100 million unique visitors per month.NEWS,weblink Correction: Daily Mail website, The Economist, 5 January 2013, 16 April 2013, The Daily Mail has been widely criticised for its unreliability, as well as printing of sensationalist and inaccurate scare stories of science and medical research, and for copyright violations.WEB,weblink What it's like to fall victim to the Mail Online's aggregation machine, Martin, Fletcher, New Statesman, 29 April 2016, 2 July 2017, The Daily Mail has won a number of awards, including receiving the National Newspaper of the Year award from the British Press Awards seven times since 1995.

Overview

The Mail was originally a broadsheet but switched to a compact format on 3 May 1971, the 75th anniversary of its founding.NEWS, London Daily Mail goes compact, Robert, Nelson,weblink Christian Science Monitor, Boston, Massachusetts, 5 May 1971, 24 January 2011, On this date it also absorbed the Daily Sketch, which had been published as a tabloid by the same company. The publisher of the Mail, the Daily Mail and General Trust (DMGT), is listed on the London Stock Exchange.Circulation figures according to the Audit Bureau of Circulations in November 2017 show gross daily sales of 1,383,932 for the Daily Mail. According to a December 2004 survey, 53% of Daily Mail readers voted for the Conservative Party, compared to 21% for Labour and 17% for the Liberal Democrats.WEB,weblink MORI survey of newspaper readers, 21 December 2007,weblink" title="archive.is/20071213203908weblink">weblink 13 December 2007, The main concern of Viscount Rothermere, the current chairman and main shareholder, is that the circulation be maintained. He testified before a House of Lords select committee that "we need to allow editors the freedom to edit", and therefore the newspaper's editor was free to decide editorial policy, including its political allegiance.NEWS,weblink The Times, London, Sabbagh, Dan, Paul Dacre can set Daily Mail agenda, says Viscount Rothermere, 21 May 2008, 30 April 2010, {{subscription required}} The Mail has been edited by Geordie Greig since September 2018, following the retirement of Paul Dacre who edited the paper since 1992.NEWS, Dan Sabbagh,weblink New Daily Mail editor: we want the least damaging Brexit, The Guardian, 22 August 2018, Steve Boggan "Media: Wind of change in Kensington: Will the Daily Mail still be rallying the Tory faithful?", The Independent, 15 July 1992Bill Hagerty weblink" title="archive.is/20121224103629weblink">"Paul Dacre: the zeal thing", British Journalism Review, Vol. 13, No. 3, 2002, pp. 11–22. Retrieved 25 May 2007.

History

Early history

File:Daily Mail Zeppelin Fund WWI.jpg|thumb|right|Advertisement by the Daily Mail for insurance against Zeppelin attacks during the First World WarFirst World WarThe Daily Mail, devised by Alfred Harmsworth (later Viscount Northcliffe) and his brother Harold (later Viscount Rothermere), was first published on 4 May 1896. It was an immediate success. It cost a halfpenny at a time when other London dailies cost one penny, and was more populist in tone and more concise in its coverage than its rivals. The planned issue was 100,000 copies but the print run on the first day was 397,215 and additional printing facilities had to be acquired to sustain a circulation which rose to 500,000 in 1899. Lord Salisbury, 19th-century Prime Minister of the United Kingdom, dismissed the Daily Mail as "a newspaper produced by office boys for office boys."BOOK, Wilson, A. N., A. N. Wilson, The Victorians, W. W. Norton, 2003, New York, 590, 978-0-393-04974-9, {{rp|590–591}} By 1902, at the end of the Boer Wars, the circulation was over a million, making it the largest in the world.BOOK, Fleet Street: Five Hundred Years of the Press, Dennis, Griffiths, The British Library, 132–3, 0-7123-0697-8, 2006, BOOK, News and News Sources, 83, Paul Manning,weblink 978-0-7619-5796-6, 2001, Sage Publications, With Harold running the business side of the operation and Alfred as Editor, the Mail from the start adopted an imperialist political stance, taking a patriotic line in the Second Boer War, leading to claims that it was not reporting the issues of the day objectively.Gardiner, The Times, The Atlantic Monthly, January 1917 page 113 From the beginning, the Mail also set out to entertain its readers with human interest stories, serials, features and competitions (which were also the main means by which the Harmsworths promoted the paper).In 1900 the Daily Mail began printing simultaneously in both Manchester and London, the first national newspaper to do so (in 1899, the Daily Mail had organised special trains to bring the London-printed papers north). The same production method was adopted in 1909 by the Daily Sketch, in 1927 by the Daily Express and eventually by virtually all the other national newspapers. Printing of the Scottish Daily Mail was switched from Edinburgh to the Deansgate plant in Manchester in 1968 and, for a while, The People was also printed on the Mail presses in Deansgate. In 1987, printing at Deansgate ended and the northern editions were thereafter printed at other Associated Newspapers plants.In 1906 the paper offered £10,000 for the first flight from London to Manchester, followed by a £1,000 prize for the first flight across the English Channel. Punch magazine thought the idea preposterous and offered £10,000 for the first flight to Mars, but by 1910 both the Mail{{-'}}s prizes had been won. The paper continued to award prizes for aviation sporadically until 1930.WEB, McFarland, Morag, Chronology of Key Events in the History of the Daily Mail,weblink Daily Mail Historical Archive, Gale, 13 August 2018, Before the outbreak of World War I, the paper was accused of warmongering when it reported that Germany was planning to crush the British Empire. When war began, Northcliffe's call for conscription was seen by some as controversial, although he was vindicated when conscription was introduced in 1916.New York Times Current History 1917, New York Times Company, 1917 p. 211 On 21 May 1915, Northcliffe criticised Lord Kitchener, the Secretary of State for War, regarding weapons and munitions. Kitchener was considered by some to be a national hero. The paper's circulation dropped from 1,386,000 to 238,000. Fifteen hundred members of the London Stock Exchange burned unsold copies and called for a boycott of the Harmsworth Press. Prime Minister H. H. Asquith accused the paper of being disloyal to the country.When Kitchener died, the Mail reported it as a great stroke of luck for the British Empire.{{Citation needed|date=January 2009}} The paper was critical of Asquith's conduct of the war, and he resigned on 5 December 1916.BOOK,weblink 368, Britain, 1846–1919, Jocelyn Hunt, 978-0-415-25707-7, 2003, Routledge, His successor David Lloyd George asked Northcliffe to be in his cabinet, hoping it would prevent him from criticising the government. Northcliffe declined.JOURNAL, Northcliffe in history, 112, Tom Clarke, 1950,

Inter-war period

Before 1930

(File:SAM 0307.jpg|thumb|left|A page from the Daily Mail Silver Jubilee Issue, 1935)As Lord Northcliffe aged, his grip on the paper slackened and there were periods when he was not involved. But light-hearted stunts enlivened him, such as the 'Hat campaign' in the winter of 1920. This was a contest with a prize of £100 for a new design of hat – a subject in which Northcliffe took a particular interest. There were 40,000 entries and the winner was a cross between a top hat and a bowler christened the Daily Mail Sandringham Hat. The paper subsequently promoted the wearing of it but without much success.BOOK,weblink 232, The house of Northcliffe, Paul, Ferris, 978-0-529-04553-9, 1972, Garland Science, In 1922, when Lord Northcliffe died, Lord Rothermere took full control of the paper{{Citation needed|date=August 2017}}.In 1919, Alcock and Brown made the first flight across the Atlantic, winning a prize of £10,000 from the Daily Mail. In 1930 the Mail made a great story of another aviation stunt, awarding another prize of £10,000 to Amy Johnson for making the first solo flight from England to Australia.BOOK,weblink 239, Britain between the wars, 1918–1940, Charles Loch, Mowat, C. L. Mowat, 978-0-416-29510-8, 1968, Methuen, The Daily Mail had begun the Ideal Home Exhibition in 1908. At first, Northcliffe had disdained this as a publicity stunt to sell advertising and he refused to attend. But his wife exerted pressure upon him and he changed his view, becoming more supportive. By 1922 the editorial side of the paper was fully engaged in promoting the benefits of modern appliances and technology to free its female readers from the drudgery of housework.BOOK,weblink Gender, modernity, and the popular press in inter-war Britain, Adrian Bingham, 978-0-19-927247-1, 2004, Oxford University Press, The Mail maintained the event until selling it to Media 10 in 2009.WEB,weblink Media 10 buys Ideal Home Show, Branwell, Johnson, Marketing Week, 28 August 2009, 1 June 2010, On 25 October 1924, the Daily Mail published the forged Zinoviev letter, which indicated that British Communists were planning violent revolution. This was thought by some a significant factor in the defeat of Ramsay MacDonald's Labour Party in the 1924 general election, held four days later.BOOK, Human Smoke: The Beginnings of World War II, the End of Civilization, Nicholson Baker, 2009, 12, 1-4165-6784-4, Unlike most newspapers, the Mail quickly took up an interest on the new medium of radio. In 1928, the newspaper established an early example of an offshore radio station aboard a yacht, both as a means of self-promotion and as a way to break the BBC's monopoly. However, the project failed as the equipment was not able to provide a decent signal from overboard, and the transmitter was replaced by a set of speakers. The yacht spent the summer entertaining beach-goers with gramophone records interspersed with publicity for the newspaper and its insurance fund. The Mail was also a frequent sponsor on continental commercial radio stations targeted towards Britain throughout the 1920s and 1930s and periodically voiced support for the legalisation of private radio, something that would not happen until 1973.From 1923 Lord Rothermere and the Daily Mail formed an alliance with the other great press baron, Lord Beaverbrook. Their opponent was the Conservative Party politician and leader Stanley Baldwin. By 1929 George Ward Price was writing in the Mail that Baldwin should be deposed and Beaverbrook elected as leader. In early 1930 the two Lords launched the United Empire Party which the Daily Mail supported enthusiastically.{{citation needed|date=August 2017}}The rise of the new party dominated the newspaper and, even though Beaverbrook soon withdrew, Rothermere continued to campaign. Vice Admiral Ernest Augustus Taylor fought the first by-election for the United Empire Party in October, defeating the official Conservative candidate by 941 votes. Baldwin's position was now in doubt, but in 1931 Duff Cooper won the key by-election at St George's, Westminster, beating the United Empire Party candidate, Sir Ernest Petter, supported by Rothermere, and this broke the political power of the press barons.BOOK, Fleet Street, 13. Prerogative of the harlot, Dennis Griffiths, 247–252, 0-7123-0697-8, 2006, In 1927, the celebrated picture of the year (:File:Proctor-Morning.jpg|Morning) by Dod Procter was bought by the Daily Mail for the Tate Gallery.BOOK, The Houghton Mifflin dictionary of biography, 1241,weblink 978-0-618-25210-7, 2003, Houghton Mifflin Harcourt,

Support of fascism

(File:"Hurrah for the Blackshirts!".jpg|thumb|The "Hurrah for the Blackshirts" article by Lord Rothermere)Lord Rothermere was a friend of Benito Mussolini and Adolf Hitler, and directed the Mail's editorial stance towards them in the early 1930s.BOOK, Griffiths, Richard, Fellow Travellers of the Right: British Enthusiasts for Nazi Germany, 1933-9, 1980, Constable, London, 0-09-463460-2, BOOK, Taylor, S. J., The Great Outsiders: Northcliffe, Rothermere and the Daily Mail, 1996, Weidenfeld & Nicolson, London, 0-297-81653-5, Rothermere's 1933 leader "Youth Triumphant" praised the new Nazi regime's accomplishments, and was subsequently used as propaganda by them.BOOK, Giles, Paul, Atlantic republic: the American tradition in English literature,weblink 2006, 978-0-19-920633-9, In it, Rothermere predicted that "The minor misdeeds of individual Nazis would be submerged by the immense benefits the new regime is already bestowing upon Germany". Journalist John Simpson, in a book on journalism, suggested that Rothermere was referring to the violence against Jews and Communists rather than the detention of political prisoners.BOOK, Simpson, John, Unreliable sources: how the 20th century was reported, Macmillan Publishers, Pam Macmillan, London, United Kingdom, 2010,weblink 978-0-230-75010-4, {{Page needed|date=August 2017}}Rothermere and the Mail were also editorially sympathetic to Oswald Mosley and the British Union of Fascists.JOURNAL,weblink Daily Mail, British Newspapers Online, Rothermere wrote an article titled "Hurrah for the Blackshirts" published in the Daily Mail on 15 January 1934, praising Mosley for his "sound, commonsense, Conservative doctrine",BOOK, Culture of the Europeans: From 1800 to the Present, Donald, Sassoon, 2006, HarperCollins, 1062, and pointing out that: "Young men may join the British Union of Fascists by writing to the Headquarters, King's Road, Chelsea, London, S.W."BOOK, The newspaper game: The political sociology of the press : an inquiry into behind-the-scenes organization, financing and brainwashing techniques of the news media, Paul, Hoch, 1974, 52,weblink 978-0-7145-0857-3, The Spectator condemned Rothermere's article commenting that, "... the Blackshirts, like the Daily Mail, appeal to people unaccustomed to thinking. The average Daily Mail reader is a potential Blackshirt ready made. When Lord Rothermere tells his clientele to go and join the Fascists some of them pretty certainly will."NEWS,weblink A Spectator's Notebook, The Spectator, 19 January 1934, 6, The paper's support ended after violence at a BUF rally in Kensington Olympia in June 1934.BOOK, Blamires, Cyprian, Jackson, Paul, Blamires, Cyprian, World Fascism: A Historical Encyclopedia (Volume 1),weblink 1 January 2006, ABC-CLIO, 9781576079409, 228, 435, illustrated, reprint, 29 June 2015, Mosley and many others thought Rothermere had responded to pressure from Jewish businessmen who it was believed had threatened to stop advertising in the paper if it continued to back an anti-Semitic party.BOOK, Mosley, Nigel, Jones,weblink 2004, 92, 978-1-904341-09-3, The paper editorially continued to oppose the arrival of Jewish refugees escaping Germany, describing their arrival as "a problem to which the Daily Mail has repeatedly pointed."WEB, Karpf, Anne, We've been here before,weblink The Guardian, 31 July 2015,

Post-war history

On 5 May 1946, the Daily Mail celebrated its Golden Jubilee. Winston Churchill was the chief guest at the banquet and toasted it with a speech.BOOK, Fleet Street, Griffiths, Dennis, British Library, 311, 0-7123-0697-8, Churchill's speech included:"I remember lunching at Londonderry House on the day when the Daily Mail first came out, and Alfred Harmsworth sat as the guest of honour at a very small party—a very remarkable man, a man of great influence and independence. In a free country where enterprise can make its way, he was able to create this enormous, lasting, persuasive and attractive newspaper which had its influence in our daily lives and with which we have walked along the road for 50 years.", Newsprint rationing in the Second World War had forced the Daily Mail to cut its size to four pages, but the size gradually increased through the 1950s.The Daily Mail was transformed by its editor during the 1970s and 1980s, David English. He had been editor of the Daily Sketch from 1969 to 1971, when it closed. Part of the same group from 1953, the Sketch was absorbed by its sister title, and English became editor of the Mail, a post in which he remained for more than 20 years.BOOK, Griffiths, Dennis, The Encyclopedia of the British Press, 1422–1992, Macmillan, London & Basingstoke, 1992, 182, 187, English transformed it from a struggling newspaper selling half as many copies as its mid-market rival, the Daily Express, to a formidable publication, whose circulation rose to surpass that of the Express by the mid-1980s.NEWS, Lancaster, Terence,weblink Obituary: Sir David English, The Independent, London, 12 June 1998, 1 August 2015, English was knighted in 1982.NEWS, Ibrahim, Youssef M.,weblink Sir David English, a Top Editor on Fleet Street, Is Dead at 67, The New York Times, 12 June 1998, 1 August 2015, The paper enjoyed a period of journalistic success in the 1980s, employing some of the most inventive writers in old Fleet Street including the gossip columnist Nigel Dempster, Lynda Lee-Potter and sportswriter Ian Wooldridge (who unlike some of his colleagues—the paper generally did not support sporting boycotts of white-minority-ruled South Africa—strongly opposed apartheid). In 1982 a Sunday title, the Mail on Sunday, was launched (the Scottish Sunday Mail, now owned by the Mirror Group, was founded in 1919 by the first Lord Rothermere, but later sold.)Griffiths Encyclopedia of the British Press, p. 545Sir David English became editor-in-chief and chairman of Associated Newspapers in 1992 after Rupert Murdoch had attempted to hire Evening Standard editor Paul Dacre as editor of The Times. The Evening Standard was then part of the Associated Newspapers group, and Dacre was appointed to succeed English at the Daily Mail as a means of dealing with Murdoch's offer.NEWS, Bogan, Steve,weblink Wind of change in Kensington: Will the Daily Mail still be rallying the Tory faithful?, The Independent, London, 15 July 1992, 1 August 2015, Dacre retired as editor of the Daily Mail but remains editor-in-chief of the group.In late 2013, the paper moved its London printing operation from the city's Docklands area to a new £50 million plant in Thurrock, Essex.NEWS,weblink The Guardian, Roy, Greenslade, Daily Mail print plant sold off, 27 June 2012, London, There are Scottish editions of both the Daily Mail and Mail on Sunday, with different articles and columnists.In August 2016, the Daily Mail began a partnership with The People's Daily, the official newspaper of the Chinese Communist Party.NEWS, Allen, Kerry, Daily Mail deal with Communist mouthpiece raises few eyebrows in China,weblink 16 August 2016, BBC News, 15 August 2016, NEWS, Graham-Harrison, Emma, Mail Online teams up with Chinese newspaper the People's Daily,weblink 16 August 2016, The Guardian, London, 12 August 2016, This includes publishing articles in the MailOnline produced by The People's Daily. The agreement has been suggested to give the paper an edge in publishing news stories sourced out of China, but also led to questions of censorship regarding politically sensitive topics.NEWS, Greenslade, Roy, What is Mail Online doing in partnership with the People's Daily of China?,weblink 16 August 2016, The Guardian, London, 12 August 2016, In November 2016, Lego ended a series of promotions in the paper which had run for years following campaigning from a group called 'Stop Funding Hate', who were unhappy with the Mail's coverage of migrant issues and the EU referendum.NEWS,weblink Lego promotions with Daily Mail end for 'foreseeable future' – BBC News, 12 November 2016, BBC Online, 12 November 2016, In September 2017, the Daily Mail partnered with Stage 29 Productions to launch DailyMailTV. The news show will be produced by Stage 29 Productions in its studios based in New York City with satellite studios in London, Sydney, DC and Los Angeles.NEWS, ESPN's Jesse Palmer to Host 'DailyMailTV',weblink Albiniak, Paige, 14 August 2017, Broadcasting & Cable, 2 January 2019, WEB, About DailyMailTV,weblink Mail Online, 2 January 2019,

Scottish, Irish, Continental and Indian editions

Scottish Daily Mail

(File:Scottish Daily Mail masthead.jpg|thumb|The Scottish Daily Mail header)The Scottish Daily Mail was published as a separate title from EdinburghJOURNAL, Parliamentary papers, 94 Great Britain Parliament House of Commons, 1947, starting in December 1946. The circulation was poor though, falling to below 100,000 and the operation was rebased to Manchester in December 1968.BOOK, The Scottish political system, 200, James G. Kellas, 1989, 0-521-08669-8, In 1995 the Scottish Daily Mail was relaunched, and is printed in Glasgow. With a circulation in December 2009 of 113,771, it has the third-highest daily newspaper sales in Scotland.NEWS,weblink UK, Trinity Mirror titles worst hit in Scottish slump, Chris, Tryhorn, 15 January 2010, 30 April 2010, The Guardian,

Irish Daily Mail

The Daily Mail officially entered the Irish market with the launch of a local version of the paper on 6 February 2006; free copies of the paper were distributed on that day in some locations to publicise the launch. Its masthead differed from that of UK versions by having a green rectangle with the word "IRISH", instead of the Royal Arms, but this was later changed, with "Irish Daily Mail" displayed instead. The Irish version includes stories of Irish interest alongside content from the UK version. According to the Audit Bureau of Circulations, the Irish edition had a circulation of 63,511 for July 2007,WEB,weblink Audit Bureau of Circulations, ABC, 12 March 2012, falling to an average of 49,090 for the second half of 2009.NEWS, Fall in circulation for all of Republic's daily newspapers,weblink 19 February 2010, 17 July 2010, The Irish Times, Since 24 September 2006 Ireland on Sunday, the Irish Sunday newspaper acquired by Associated in 2001, was replaced by an Irish edition of the Mail on Sunday (the Irish Mail on Sunday), to tie in with the weekday newspaper.

Continental and Overseas Daily Mail

Two foreign editions were begun in 1904 and 1905; the former titled the Overseas Daily Mail, covering the world, and the latter titled the Continental Daily Mail, covering Europe and North Africa.JOURNAL, Frederick Arthur, MacKenzie, The Mystery of the Daily Mail: 1896–1921, Associated Newspapers, London, 1921, 55–58,

Mail Today

The newspaper entered India on 16 November 2007 with the launch of Mail Today,WEB,weblink Mail Today, Mailtoday, 12 March 2012, a 48-page compact size newspaper printed in Delhi, Gurgaon and Noida with a print run of 110,000 copies. Based around a subscription model, the newspaper has the same fonts and feel as the Daily Mail and was set up with investment from Associated Newspapers and editorial assistance from the Daily Mail newsroom.WEB,weblink Associated Newspapers launches Mail Today in India, Thomas Crampton, 3 April 2008, 12 March 2012, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20120221104812weblink">weblink 21 February 2012,

Editorial stance

The Mail has traditionally been a supporter of the Conservatives and has endorsed this party in all recent general elections. While the paper retained its support for the Conservative Party at the 2015 general election, the paper urged conservatively inclined voters to support UKIP in the constituencies of Heywood and Middleton, Dudley North and Great Grimsby where UKIP was the main challenger to the Labour Party.{{citation needed|date=December 2018}}The paper is generally critical of the BBC, which it says is biased to the left.Douglas, Torin (18 June 2007). Does the BBC have a bias problem? {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20160416073701weblink |date=16 April 2016 }}. BBC News. The Mail has published pieces by Joanna Blythman opposing the growing of genetically modified crops in the United Kingdom.NEWS, Blythman, Joanna, Vandals! No, not protesters trashing crops but the GM lobby still trying to force increasingly discredited Frankenstein Food down our throats,weblink 1 August 2012, Daily Mail, 28 May 2012, London, On international affairs, the Mail broke with the establishment media consensus over the 2008 South Ossetia war between Russia and Georgia. The Mail accused the British government of dragging Britain into an unnecessary confrontation with Russia and of hypocrisy regarding its protests over Russian recognition of Abkhazia and South Ossetia's independence, citing the British government's own recognition of Kosovo's independence from Russia's ally Serbia.NEWS,weblink Mail comment: Is Miliband talking us into another war?, Daily Mail, 28 August 2008, 29 August 2008, London,

Awards

Received

The Daily Mail has been awarded the National Newspaper of the Year in 1995, 1996, 1998, 2001, 2003, 2011, and 2016Press Awards 2011 {{Webarchive|url=https://archive.is/20170508034518weblink |date=8 May 2017 }}; Press Awards 2016 {{Webarchive|url=https://archive.is/20170508034332weblink |date=8 May 2017 }}. Society of Editors. Retrieved 9 February 2017 and 1 April 2017. by the British Press Awards.Daily Mail journalists have won a range of British Press Awards, including:
  • "Campaign of the Year" (Murder of Stephen Lawrence, 2012)
  • "Website of the Year" (Mail Online, 2012)
  • "News Team of the Year" (Daily Mail, 2012)
  • "Critic of the Year" (Quentin Letts, 2010)NEWS,weblink British Press Awards 2010: Full list of winners, Press Gazette, 24 March 2010, 30 December 2018, no,
  • "Political Journalist of the Year" (Quentin Letts, 2009)
  • "Specialist Journalist of the Year" (Stephen Wright, 2009)NEWS,weblink British Press Awards 2009: The full list of winners, Press Gazette, 31 March 2009, 30 December 2018, no,
  • "Showbiz Reporter of the Year" (Benn Todd, 2012)
  • "Feature Writer of the Year – Popular" (David Jones, 2012)
  • "Columnist of the Year – Popular" (Craig Brown, 2012) (Peter Oborne, 2016)
  • "Best of Humour" – (Craig Brown, 2012)
  • "Columnist – Popular" (Craig Brown, 2012)
  • "Sports Reporter of the Year" (Jeff Powell, 2005)
  • "Sports Photographer of the Year" (Mike Egerton, 2012; Andy Hooper, 2016, 2010, 2008)
  • "Cartoonist of the Year" (Stanley 'MAC' McMurtry, 2016)
Other awards include:
  • "Orwell Prize" (Toby Harnden, 2012)
  • "Hugh Cudlipp Award" (2012; Stephen Wright/Richard Pendlebury, 2009; 2007)NEWS,weblink The Guardian, Lisa, O'Carroll, Dan, Sabbagh, Press Awards 2012 as they happened, 20 March 2012, London,

Notable stories

Holes in the road

On 17 January 1967, the Mail published a story, "The holes in our roads", about potholes, giving the examples of Blackburn where it said there were 4,000 holes. This detail was then immortalised by John Lennon in The Beatles song "A Day in the Life", along with an account of the death of 21-year-old socialite Tara Browne in a car crash on 18 December 1966, which also appeared in the same issue.JOURNAL, The Origins of "A Day in the Life", Apple Corps, The Beatles: Selected Items from my Personal Memorabilia Collection,

Unification Church

In 1981, the Daily Mail ran an investigation into the Unification Church, nicknamed the Moonies, accusing them of ending marriages and brainwashing converts. The Unification Church, which always denied these claims, sued for libel but lost heavily. A jury awarded the Mail a then record-breaking £750,000 libel payout. In 1983 the paper won a special British Press Award for a "relentless campaign against the malignant practices of the Unification Church."weblink" title="web.archive.org/web/20150922154735weblink">"£750,000 in costs as Moonies lose marathon libel action", Glasgow Herald, 1 April 1981. p. 3

Gay gene controversy

On 16 July 1993 the Mail ran the headline "Abortion hope after 'gay genes' finding".NEWS, Steve Connor, The 'gay gene' is back on the scene,weblink UK, 1 November 1995, 30 April 2010, The Independent, NEWS, Shea, Matthew, Lewis, Jacob, We Spent Yesterday Talking to People Who Are Hated by the Daily Mail,weblink 29 June 2015, VICE News, 7 October 2013, It's the latest nasty accusation to be levelled at a 'paper that has a long history of this kind of thing – the Miliband controversy joining an outrage canon that includes Jan Moir's smear of the dead gay popstar Stephen Gately, and headlines like "Abortion hope after 'gay genes' finding" and "Muslim gang jailed for kidnapping and raping two girls as part of their Eid celebrations"., Of the tabloid headlines which commented on the Xq28 gene, the Mail's was criticised as "perhaps the most infamous and disturbing headline of all".BOOK, The nature of difference: science, society, and human biology, George T. H. Ellison and Alan H. Goodman, Wenner-Gren Foundation for Anthropological Research, Wellcome Trust, 2006, 106,weblink 978-0-8493-2720-9,

Stephen Lawrence

The Mail campaigned vigorously for justice over the murder of Stephen Lawrence in 1993. On 14 February 1997, the Mail front page pictured the five men accused of Lawrence's murder with the headline "MURDERERS", stating "if we are wrong, let them sue us".May, Margaret; Page, Robert M.; Brunsdon, Edward (2001). Understanding social problems: issues in social policy. Wiley-Blackwell. p. 272. This attracted praise from Paul Foot and Peter Preston.BOOK,weblink Investigative Journalism: Context and Practice, Hugo de Burgh, ch. 16 Journalism with attitude, 978-0-415-44144-5, 2008, Routledge, Some journalists contended the Mail had belatedly changed its stance on the Lawrence murder, with the newspaper's earlier focus being the alleged opportunistic behaviour of anti-racist groups ("How Race Militants Hijacked a Tragedy", 10 May 1993) and alleged insufficient coverage of the case (20 articles in three years).NEWS, Leader, Trial by the Daily Mail, The Guardian,weblink UK, 15 February 1997, 2 February 2012, MAGAZINE, Street of Shame, Second-Class Mail, Private Eye 1305, UK, 12 January 2012, Two men who the Mail had featured in their "Murderers" headline were found guilty in 2012 of murdering Lawrence. After the verdict, Lawrence's parents and numerous political figures thanked the newspaper for taking the potential financial risk involved with the 1997 headline.NEWS, O'Carroll, Lisa, Stephen Lawrence's parents thank Daily Mail for 'going out on a limb',weblink 28 September 2017, The Guardian, 4 January 2012,

Stephen Gately

A 16 October 2009, a Jan Moir article criticised aspects of the life and death of Stephen Gately. It was published six days after his death and before his funeral. The Press Complaints Commission received over 25,000 complaints, a record number, regarding the timing and content of the article. It was criticised as insensitive, inaccurate and homophobic.NEWS, Daily Mail column on Stephen Gately death provokes record complaints,weblink UK, Robert, Booth, 16 October 2009, 30 April 2010, The Guardian, NEWS, Irish Daily Mail disowns Jan Moir,weblink UK, Stephen, Brook, 20 October 2009, 30 April 2010, The Guardian, The Press Complaints Commission did not uphold complaints about the article.WEB,weblink Press Complaints Commission >> Adjudicated Complaints >> Mr Andrew Cowles, www.pcc.org.uk, 2019-02-11, NEWS,weblink The PCC's brave ruling over Jan Moir and Stephen Gately {{!, Jonathan Heawood|last=Heawood|first=Jonathan|date=2010-02-18|work=The Guardian|access-date=2019-02-11|language=en-GB|issn=0261-3077}} Major advertisers, such as Marks & Spencer, had their adverts removed from the Mail Online webpage containing Moir's article.NEWS, Marks & Spencer asks to pull ad from Mail article on Stephen Gately's death,weblink UK, Chris, Tryhorn, 16 October 2009, 30 April 2010, The Guardian,

Cannabis use

On 13 June 2011, a study by Dr Matt Jones and Michal KucewiczWEB,weblink How cannabis causes 'cognitive chaos' in the brain, 10.1523/JNEUROSCI.2970-11.2011, Science Daily, 25 October 2011, 12 March 2012, on the effects of cannabinoid receptor activation in the brain was published in The Journal of NeuroscienceWEB,weblink Dr Matt Jones – MRC Centre for Synaptic Plasticity publications, Bris, 14 April 2011, 12 March 2012, WEB,weblink Dysfunctional Prefrontal Cortical Network Activity and Interactions following Cannabinoid Receptor Activation, Jneurosci, 26 October 2011, 12 March 2012, and the British medical journal The Lancet.MAGAZINE,weblink Cannabis use increases risk of psychotic illness – health – 27 July 2007, New Scientist, 12 March 2012, The study was used in articles by CBS News,Solved: Why pot smoking causes memory loss {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20130512061744weblink |date=12 May 2013 }} Wynne Parry 26 October 2011 Le Figaro,Comment le cannabis perturbe l'activité cérébrale {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20160424025658weblink |date=24 April 2016 }} Aude Rambaud, 31 October 2011 and BildWEB,weblink Psychose durch Cannabis: Schon ein Joint kann Schizophrenie auslösen!, BILD.de, among others.In October 2011, the Daily Mail printed an article citing the research, titled "Just ONE cannabis joint can bring on schizophrenia as well as damaging memory." The group Cannabis Law Reform (CLEAR), which campaigns for ending drug prohibition, criticised the Daily Mail report.WEB,weblink The Daily Mail – Addicted To Lies And Misinformation About Cannabis, Clear-uk, 12 March 2012, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20120323115419weblink">weblink 23 March 2012, Dr Matt Jones, co-author of the study, said he was "disappointed but not surprised" by the article, and stated: "This study does NOT say that one spliff will bring on schizophrenia". Dorothy Bishop, professor of neuroscience at Oxford University, in her blog awarded the Daily Mail the "Orwellian Prize for Journalistic Misrepresentation",NEWS, Trevor Butterworth,weblink Will Drinking Diet Soda Increase Your Risk for a Heart Attack?, Forbes, 21 February 2012, 12 March 2012, "Research" has also revealed the risk of the Daily Mail misreporting a study's findings, especially when there's an opportunity to write an alarming headline. As Dorothy Bishop, a Professor of Neurodevelopmental Psychology at Oxford University, noted in giving the paper her "Orwellian Award for Journalistic Misrepresentation" the Mail sets the standards for inaccurate reporting of academic research., NEWS,weblink Daily Mail Wins Worst Science Article Prize, Huffington Post, 22 February 2012, 12 March 2012, Travis, Korte, NEWS, Craig Silverman Special to the Star,weblink Newsmangled: Daily Mail wins Orwellian Prize for 'cannabis' story, The Star, 3 February 2012, 12 March 2012, Toronto, The Mail later changed the article's headline to: "Just ONE cannabis joint 'can cause psychiatric episodes similar to schizophrenia' as well as damaging memory."NEWS,weblink Richard Shrubb: Cannabis Does Not Cause Schizophrenia ... It may Contribute Though!, Huffingtonpost, 2 September 2011, 12 March 2012, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20120114031637weblink">weblink 14 January 2012,

Ralph Miliband article

In September 2013, the Mail was criticised for an article on Ralph Miliband (father of then Labour-leader Ed Miliband and prominent Marxist sociologist), titled "The Man Who Hated Britain".NEWS,weblink London, Daily Mail, Geoffrey, Levy, The man who hated Britain: Red Ed's pledge to bring back socialism is a homage to his Marxist father. So what did Miliband Snr really believe in? The answer should disturb everyone who loves this country, 27 September 2013, Ed Miliband said that the article was "ludicrously untrue", that he was "appalled" and "not willing to see my father's good name be undermined in this way". Ralph Miliband had arrived in the UK from Belgium as a Jewish refugee from the Holocaust. The Jewish Chronicle described the article as "a revival of the 'Jews can't be trusted because of their divided loyalties' genre of antisemitism."WEB, Grant, Linda, Mrs Cohen, the Daily Mail is talking about you, too,weblink The Jewish Chronicle, 31 July 2015, Conservative MP Zac Goldsmith linked the article to the Nazi sympathies of the 1st Viscount Rothermere, whose family remain the paper's owners.WEB,weblink Archived copy, 26 February 2014, no,weblink" title="web.archive.org/web/20150920202145weblink">weblink 20 September 2015, BBC News – Ed Miliband accuses Daily Mail over 'lie' about fatherNEWS, Wright, Oliver, 'A man who hated Britain': Ed Miliband accuses Daily Mail of 'appalling lie' about his father Ralph,weblink The Independent, 31 July 2015, NEWS,weblink BBC News, Labour demands Ralph Miliband apology from Mail, 2 October 2013, The paper defended the article's general content in an editorial, but described its use of a picture of Ralph Miliband's grave as an "error of judgement".WEB, Mail admits Miliband father's grave photo was 'error' but says Labour leader's attack on paper is 'disingenuous',weblink Press Gazette, 31 July 2015, In the editorial, the paper further remarked that "We do not maintain, like the jealous God of Deuteronomy, that the iniquity of the fathers should be visited on the sons. But when a son with prime ministerial ambitions swallows his father's teachings, as the younger Miliband appears to have done, the case is different."WEB, An evil legacy and why we won't apologise (Editorial),weblink Daily Mail, A spokesman for the paper also described claims that the article continued its history of anti-Semitism as "absolutely spurious."NEWS, Rocker, Simon, Daily Mail accused of antisemitic attack over Miliband story,weblink Jewish Chronicle, 31 July 2015, However, the reference to "the jealous God of Deuteronomy" was criticised by Jonathan Freedland, who said that "In the context of a piece about a foreign-born Jew, [the remark] felt like a subtle, if not subterranean hint to the reader, a reminder of the ineradicable alienness of this biblically vengeful people"NEWS, Freedland, Jonathan, Was the Daily Mail piece antisemitic?,weblink 31 July 2015, The Jewish Chronicle, 3 October 2003, and that "those ready to acquit the Mail because there was no bald, outright statement of antisemitism were probably using the wrong measure."NEWS, Freedland, Jonathan, Antisemitism doesn't always come doing a Hitler salute,weblink 31 July 2015, The Guardian, 4 October 2013,

Gawker Media lawsuit

In March 2015, James King, a former contract worker at the Mail's New York office, wrote an article for Gawker titled 'My Year Ripping Off the Web With the Daily Mail Online{{'}}. In the article, King alleged that the Mail{{'}}s approach was to rewrite stories from other news outlets with minimal credit in order to gain advertising clicks, and that staffers had published material they knew to be false. He also suggested that the paper preferred to delete stories from its website rather than publish corrections or admit mistakes.WEB, King, James, My Year Ripping Off the Web With the Daily Mail Online,weblink Gawker, 4 September 2015, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20150905103217weblink">weblink 5 September 2015, In September 2015, the Mail's US company Mail Media filed a $1 million lawsuit against King and Gawker Media for libel.WEB, Nesenoff & Miltenberg LLP, Mail Media vs. Gawker Media, King,weblink Document Cloud, Nesenoff & Miltenberg LLP, 4 September 2015, Eric Wemple at the Washington Post questioned the value of the lawsuit, noting that "Whatever the merits of King's story, it didn't exactly upend conventional wisdom" about the website's strategy.WEB, Wemple, Erik, Mail Online sues Gawker for defamation over first-person piece,weblink The Washington Post, 4 September 2015, In November 2016, Lawyers for Gawker filed a motion to resolve the lawsuit. Under the terms of the motion, Gawker was not required to pay any financial compensation, but agreed to add an Editor's Note at the beginning of the King article, remove an illustration in the post which incorporated the Daily Mail's logo, and publish a statement by DailyMail.com in the same story.NEWS,weblink Gawker Agrees to Supplement Story About DailyMail.com in Settlement With Mail Online, The Hollywood Reporter, 27 August 2018, en, NEWS,weblink Daily Mail's price for Gawker settlement: Words, not money, Kludt, Tom, CNNMoney, 27 August 2018,

Anti-refugee cartoon

s cartoon is precisely the sort of reckless xenophobia that fuels the self-same fear and hate loved by those responsible for atrocities in Paris, Beirut, Ankara and elsewhere.Now more than ever is the time to stand together in defiance of the perpetrators of violence with all of their victims and reject this disturbing lack of compassion".
|author = Kate Allen, the director of Amnesty International UK
|source = The IndependentNEWS, McKernan, Bathan, The Daily Mail has been accused of xenophobia after publishing a cartoon that depicts refugees as rats,weblink 18 November 2015, i100.co.uk (The Independent), Independent Print Limited, 17 November 2015,
|width = 33%
|align = right}}
Following the November 2015 Paris attacks,NEWS, Buchanan, Rose Troup, Daily Mail criticised by social media users for cartoon on refugees,weblink 18 November 2015, The Independent, 18 November 2015, a cartoon in the Daily Mail by Stanley McMurtry ("Mac") linked the European migrant crisis (with a focus on Syria in particularNEWS, Mark, Michelle, Amid Syrian Refugee Crisis, 'Racist' Daily Mail Cartoon Prompts Anger on Social Media,weblink 18 November 2015, International Business Times, 17 November 2015, ) to the terrorist attacks, and criticised the European Union immigration laws for allowing Islamist radicals to gain easy access into the United Kingdom.NEWS, Mac for the Daily Mail, Stanley McMurtry, MAC ON... Europe's open borders,weblink 18 November 2015, Daily Mail, 17 November 2015, Despite being compared to Nazi propaganda by The New York Times,NEWS, Mackey, Robert, Anger Over Daily Mail Cartoon Equating Refugees to Rats,weblink 4 April 2016, The New York Times, 17 November 2015, and criticised as "reckless xenophobia," and racist, the cartoon received praise on the Mail Online website.NEWS, Panton, Callum, UK public support for Syrian refugees collapses in wake of deadly Paris attacks,weblink 18 November 2015, International Business Times, 18 November 2015, A Daily Mail spokesperson told The Independent: "We are not going to dignify these absurd comments which wilfully misrepresent this cartoon apart from to say that we have not received a single complaint from any reader".

Anthony Weiner scandal

In September 2016, the Mail Online published a lengthy interview and screenshots from a 15-year-old girl who claimed that the American politician Anthony Weiner had sent her sexually explicit images and messages. The revelation led to Weiner and his wife Huma Abedin—an aide of Hillary Clinton—separating. In late October, less than two weeks before the presidential election, FBI director James Comey stated that files found on Weiner's devices may be relevant to Clinton's email controversy.NEWS, Stuart, Tessa, How Anthony Weiner Got Mixed Up in Hillary Clinton's Emailgate,weblink 31 October 2016, Rolling Stone, 28 October 2016, Weiner pleaded guilty in May 2017 to sending obscene material to a minor, and in September he was jailed for 21 months.NEWS, Anthony Weiner jailed for 21 months for sexting underage girl,weblink 25 September 2017, BBC News, 25 September 2017,

Campaigns against plastic pollution

The paper has campaigned against plastic pollution in various forms since 2008. The paper called for a levy on single use plastic bags.WEB, Collins, Lauren, Mail Supremacy,weblink The New Yorker, April 2012, 12 January 2016, The Daily Mail's work in highlighting the issue of plastic pollution was praised by the head of the United Nations Environment Program, Erik Solheim at a conference in Kenya in 2017.NEWS, Fernandez, Colin,weblink UN gets behind Daily Mail's campaign on plastic waste, Daily Mail, 5 December 2017, 22 August 2018, Emily Maitlis, the newscaster, asked Green Party leader Caroline Lucas on Newsnight, 'Is the biggest friend to the Environment at the moment the Daily Mail?' in reference to the paper's call for a ban on plastic microbeads and other plastic pollution, and suggested it had done more for the environment than the Green Party. Environment group ClientEarth has also highlighted the paper's role in drawing attention to the plastic pollution problem along with the Blue Planet II documentary.WEB,weblink BBC Newsnight on Twitter: ""Is the biggest friend to the environment at the moment the Daily Mail?", Twitter.com, 10 January 2018, 22 August 2018, WEB,weblink Plastics, nature and environmental governance top agenda for EU-China meeting, ClientEarth, 25 June 2018, 22 August 2018,

Gary McKinnon deportation

Attempts by the United States government to deport a computer hacker Gary McKinnon were campaigned against by the paper. In 2002, McKinnon was accused of perpetrating the "biggest military computer hack of all time"NEWS,weblink Profile: Gary McKinnon, BBC News, 30 July 2008, Clark, Boyd, 15 November 2008, although McKinnon himself states that he was merely looking for evidence of free energy suppression and a cover-up of UFO activity and other technologies potentially useful to the public. The Daily Mail began to support McKinnon's campaign in 2009 – with a series of front-page stories protesting against his deportation.WEB, Tobitt, Charlotte,weblink Some of Paul Dacre's most memorable Daily Mail front pages – Press Gazette, Pressgazette.co.uk, 7 June 2018, 22 August 2018, On 16 October 2012, after a series of legal proceedings in Britain, Home Secretary Theresa May withdrew her extradition order to the United States. Gary McKinnon's mother Janis Sharp praised the paper's contribution to saving her son from deportation in her book in which she said: 'Thanks to Theresa May, David Cameron and the support of David Burrowes and so many others – notably the Daily Mail – my son was safe, he was going to live.'NEWS, Sharp, Janis,weblink Gary McKinnon's mother tells of 10-year battle to save her suicidal Asperger's son from US jail, Daily Mail, 22 August 2018, BOOK, Sharp, Janis, 17 September 2013, Saving Gary McKinnon A Mother's Story,weblink London, Biteback, 978-1849545747,

Abd Ali Hameed al-Waheed

In December 2017 the Daily Mail published a front-page story entitled "Another human rights fiasco!", with the subheading "Iraqi 'caught red-handed with bomb' wins £33,000 – because our soldiers kept him in custody for too long". The story related to a judge's decision to award money to Abd Ali Hameed al-Waheed after he had been unlawfully imprisoned. The headline was printed despite the fact that during the trial itself the judge concluded that claims that al-Waheed had been caught with a bomb were "pure fiction".In July 2018 the Independent Press Standards Organisation ordered the paper to publish a front-page correction after finding the newspaper had breached rules on accuracy in its reporting of the case. The Daily Mail reported that a major internal investigation was conducted following the decision to publish the story, and as a result, "strongly worded disciplinary notes were sent to seven senior members of staff", which made it clear "that if errors of the same nature were to happen again, their careers would be at risk".WEB,weblink Daily Mail publishes front-page apology over Iraqi bomb claim, Waterson, Jim, 27 July 2018, the Guardian, en, 27 July 2018,

Powder Keg Paris

In August 2018, the Mail Online deleted a lengthy news article by journalist Andrew Malone which focused on "illegal migrants" living in the Paris suburb of Saint Denis, after a string of apparent inaccuracies were highlighted on social media by French activist Marwan Muhammad, including mistaking Saint-Denis, the city, for Seine-Saint-Denis, the department northeast of Paris. Local councillor Majid Messaoudene said that the article had set out to "stigmatise" and "harm" the area and its people. The journalist, Andrew Malone, subsequently deleted his Twitter account.NEWS,weblink Daily Mail removes 'Powder Keg Paris' report after complaints, Waterson, Jim, 6 August 2018, The Guardian, en, 6 September 2018, NEWS,weblink Mail Online Deleted An Article About "Illegal Migrants" Overwhelming A Paris Suburb, Smith, Patrick, 6 August 2018, The Guardian, en, 6 September 2018,

Libel lawsuits

Successful lawsuits against the Mail

  • 2001, February: Businessman Alan Sugar was awarded £100,000 in damages following a story commenting on his stewardship of Tottenham Hotspur Football Club.Daniel Rogers Sugar wins libel battle {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20100428070015weblink |date=28 April 2010 }}, 16 February 2001, The Guardian
  • 2003, October: Actress Diana Rigg awarded £30,000 in damages over a story commenting on aspects of her personality.Ciar Byrne Rigg wins case against Associated {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20110113195613weblink |date=13 January 2011 }}, 20 October 2003, The Guardian
  • 2006, May: £100,000 damages for Elton John, following false accusations concerning his manners and behaviour.Jacqueline Maley, Elton John gets £100,000 for Daily Mail libel {{webarchive|url=https://web.archive.org/web/20120603125943weblink|date=3 June 2012}}, 25 May 2006, The Guardian
  • 2009, January: £30,000 award to Dr Austen Ivereigh, who had worked for Cardinal Cormac Murphy-O'Connor, following false accusations made by the newspaper concerning abortion.Oliver Luft and agencies, Daily Mail pays out after alleging former Catholic PR man was hypocrite {{webarchive|url=https://web.archive.org/web/20090201135452weblink|date=1 February 2009}}, 29 January 2009, The Guardian
  • 2010, July: £47,500 award to Parameswaran Subramanyam for falsely claiming that he secretly sustained himself with hamburgers during a 23-day hunger strike in Parliament Square to draw attention to the protests against the Sri Lankan Civil War in 2009.Daily Mail and Sun pay out to Tamil hunger striker {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20130709140327weblink |date=9 July 2013 }}, 29 July 2010, The Guardian
  • 2011, November: the former lifestyle adviser Carole Caplin received damages over claims in the Mail that she would reveal intimate details about former clients."Blair adviser Carole Caplin wins Daily Mail libel damages" {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20120303211645weblink |date=3 March 2012 }}, BBC News, 1 November 2011
  • 2014, May: author J. K. Rowling received substantial damages and the Mail printed an apology. The newspaper had made a false claim about Rowling's story written for the website of Gingerbread, a single parents' charity.NEWS,weblink Daily Mail pays damages to JK Rowling, BBC News, BBC, 7 May 2014, 7 May 2014,
  • 2017, April: First Lady of the United States, Melania Trump, received an undisclosed settlement over claims in the Mail that she had worked as an escort in the 1990s.NEWS,weblink Melania Trump wins damages from Daily Mail over 'escort' allegation, 12 April 2017, BBC News, 12 April 2017, In September 2016, she began litigation against the Daily Mail for an article which discussed escort allegations. The article included rebuttals and said that there was no evidence to support the allegations. The Mail regretted any misinterpretation that could have come from reading the article, and retracted it from its website.NEWS, Melania Trump: A retraction,weblink 9 November 2016, Daily Mail, 1 September 2016, Melania Trump filed a lawsuit in Maryland, suing for $150 million.NEWS, Melania Trump sues Daily Mail and US blogger for $150m over sex worker claims,weblink 9 November 2016, BBC News, 2 September 2016, On 7 February 2017, the lawsuit was re-filed in the correct jurisdiction, New York, where the Daily Mail{{'}}s parent company has offices, seeking damages of at least $150 million.WEB,weblink Melania Trump re-files lawsuit against Daily Mail over report she worked as an escort, 7 February 2017, Fox News,

Unsuccessful lawsuits

  • 1981, April: The Daily Mail won £750,000 from the Unification Church, which had sued for libel due to articles about the Church's recruitment methods. Margaret Singer, professor of Psychiatry at the University of California, Berkeley, testified that the Mail{{'}}s accounts of these methods were accurate. The trial lasted over five months, one of Britain's longest-ever civil trials.NEWS, Borders, William, Moon'a Sect Loses Libel Suit in London,weblink 27 December 2015, The New York Times, 1 November 1981,
  • 2012, February: Nathaniel Philip Rothschild lost his libel case against the Daily Mail, after the High Court agreed that he was indeed the "Puppet Master" for Peter Mandelson, that his conduct had been "inappropriate in a number of respects" and that the words used by the Daily Mail were "substantially true".NEWS,weblink The Independent, Tom, Peck, Rothschild loses libel case, and reveals secret world of money and politics, 11 February 2012, London, NEWS,weblink The Daily Telegraph, Victoria, Ward, Nathaniel Rothschild loses High Court libel battle, 10 February 2012, London,
  • 2012, May: Carina Trimingham, the partner of former Secretary of State for Energy and Climate Change Chris Huhne, was ordered to pay more than £400,000 after she lost her High Court claims for damages for alleged breach of privacy and harassment against the Daily Mail.NEWS,weblink The Guardian, Ben, Dowell, Carina Trimingham loses privacy case against Daily Mail, 24 May 2012, London, Huhne, whilst married, had an affair with Trimingham – who herself was in a lesbian civil partnership – and then later left his wife Vicky Pryce for Trimingham. This and a series of other events involving Pryce and Huhne led to his resignation from the Cabinet, and to both of them being arrested for perverting the course of justice and the criminal prosecution R v Huhne and Pryce.NEWS,weblink Daily Mail, James, Chapman, Huhne pays for his infidelity: Minister's career in ruins as feud with ex-wife lands them both in court over speeding points, London, 3 February 2012,

Criticism

Racism accusations

There have been accusations of racism against the Daily Mail.NEWS,weblink The best way to get angry with the Daily Mail? Don't buy it, 3 August 2012, The Guardian, 0261-3077, 4 April 2016, In 2012, in an article for The New Yorker, former Mail reporter Brendan Montague criticised the Mail's content and culture, stating: "None of the front-line reporters I worked with were racist, but there's institutional racism [at the Daily Mail]."

Homophobia accusations

After High Court judges ruled in 2016 that parliamentary approval must be sought for activation of Article 50, the leading headline on the Mail's front page read "Enemies of the People".WEB, Brexit ruling: Lord Chancellor backs judiciary amid row,weblink BBC News, 5 November 2016, 5 November 2016, The paper's front page and other coverage drew much criticism from the legal world, as well as from high-ranking politicians.NEWS, Hutcheon, Paul, 6 November 2016, May faces backlash on multiple fronts as critics round on treatment of Brexit judges,weblink The Herald, 6 November 2016, On its website, the Mail described one of the judges as "openly gay." Critics accused the Mail of unnecessarily highlighting the judge's sexual orientation due to anti-gay motives. The Mail later removed the description.NEWS, Editorial, 6 November 2016, The Observer view on the high court ruling on Brexit and parliament,weblink The Observer, 6 November 2016, One law professor commented: "I have never seen this kind of invective against judges, either here or abroad, in the national media."NEWS, Chaffin, Joshua, Parker, George, Croft, Jane, 4 November 2016, Judges rocked by populist backlash after Brexit ruling,weblink Financial Times, 5 November 2016,

Sexism accusations

In 2014, after Emma Watson spoke at the launch of the United Nations HeForShe campaign, the Mail was criticised for focusing its coverage on Watson's dress and appearance, rather than the content of her speech, in which Watson complained how media had sexualised her in their coverage from when she was 14.WEB, Lindsey, Walker, Mail Online More Interested in Emma Watson's clothes than UN Speech,weblink iMediaEthics, 28 March 2017, The Mail was much criticised for running the front-page headline "Never mind Brexit, who won legs-it", accompanying a photograph of Theresa May meeting with Nicola Sturgeon in March 2017, running more than a page of coverage on the two leaders' appearance.WEB, Daily Mail's "Who won Legs-it!" headline draws scorn,weblink BBC, 28 March 2017, 28 March 2017, Jeremy Corbyn, the Leader of the Labour Party, stated "It's 2017. This sexism must be consigned to history. Shame on the Daily Mail."TWEET, Corbyn, Jeremy, Jeremy Corbyn, @jeremycorbyn, 846491928120250369, 27 March 2017, It's 2017. This sexism must be consigned to history. Shame on the Daily Mail.,weblink 27 March 2017, The International Business Times quoted an unnamed Daily Mail staff member describing the headline as "moronic", and out of touch with the Daily Mail's largely female readership.WEB, Lotto Persio, Sofia, Daily Mail editor Paul Dacre trolled on Wikipedia in backlash for 'Legs-it' front page,weblink International Business Times, IBT Media, 28 March 2017, 28 March 2017,

Other criticisms

The Mail{{'}}s medical and science journalism has been criticised by some doctors and scientists, accusing it of using minor studies to generate scare stories.BOOK, Goldacre, Ben, Bad science, 2008, Fourth Estate, London, 9780007240197, WEB, Goldacre, Ben, The Daily Mail cancer story that torpedoes itself in paragraph 19,weblink The Guardian, 1 August 2015, In 2015, freelance journalist Djaffer Ait Aoudia told The Guardian that he secretly filmed a Mail representative negotiating for a "hacker" to obtain a café's CCTV of the November 2015 Paris attacks. The café owner agreed to supply the footage for €50,000. The Daily Mail responded: "There is nothing controversial about the Mail's acquisition of this video, a copy of which the police already had in their possession." The Guardian also, briefly, embedded the footage on their own website before removing it.WEB, Johnston, Chris, Henley, Jon, Willsher, Kim, Martinson, Jane, Daily Mail accused of paying €50,000 for CCTV video of Paris attack,weblink The Guardian, 24 November 2015, 12 January 2016, Other criticisms include the extent of coverage of celebrities,WEB, Greenslade, Roy, Daily Mail is cruel and childish about the Duchess of Cambridge,weblink The Guardian, 12 January 2016, WEB,weblink Kim Kardashian – A Daily Mail Obsession. – News Media Images, 10 February 2015, the children of celebrities,WEB,weblink Sex, children and Mail Online, 11 June 2012, New Statesman, property prices,WEB,weblink Why are papers like the Daily Mail obsessed with house prices?, 21 April 2011, The Guardian, and the depiction of asylum seekers,WEB, Berry, Mike, Garcia-Blanco, Inaki, Moore, Kerry, Press Coverage of the Refugee and Migrant Crisis in the EU: A Content Analysis of Five European Countries,weblink United Nations High Commission for Refugees, December 2015, the latter of which was discussed in the Parliament's Joint Committee on Human Rights in 2007.WEB,weblink Archived copy, 17 June 2016, no,weblink 9 October 2016, WEB, The Treatment of Asylum Seekers Tenth Report of Session 2006–07,weblink Joint Committee on Human Rights, 30 March 2007, In February 2017, the English Wikipedia banned the Daily Mail as an "unreliable source" to use as a reference in Wikipedia. Its use as a reference is now "generally prohibited, especially when other more reliable sources exist".NEWS, Jackson, Jasper, Wikipedia bans Daily Mail as 'unreliable' source,weblink The Guardian, 9 February 2017, 11 February 2017, WEB,weblink Daily Mail Banned As 'Reliable Source' On Wikipedia in Unprecedented Move, Bowden, George, 9 February 2017, The Huffington Post, UK, Huffington Post, 9 February 2017, The decision was made by the site's community, Support for the ban centred on "the Daily Mail's reputation for poor fact checking, sensationalism, and flat-out fabrication".In early 2019, the mobile version of the Microsoft Edge Internet browser started warning visitors to the MailOnline site, via its NewsGuard plugin, that "this website generally fails to maintain basic standards of accuracy and accountability" and "has been forced to pay damages in numerous high-profile cases".NEWS, editor, Jim Waterson Media, Don't trust Daily Mail website, Microsoft browser warns users,weblink The Guardian, 23 January 2019, In late January 2019, the status of the MailOnline was changed by the Newsguard Plugin from Red to Green, updating its verdict to "this website generally maintains basic standards of accuracy and accountability". An Editors Note from Newsguard stated that "This label now has the benefit of the dailymail.co.uk's input and our view is that in some important respects their objections are right and we were wrong".WEB,weblink 'We were wrong': US news rating tool boosts Mail Online trust ranking after talks with unnamed Daily Mail exec, Twitter, James Walker, 2019-01-31, Press Gazette, en-US, 2019-02-12,

Supplements and features

  • City & Finance: The business part of the Daily Mail, featuring City news and the results from the London Stock Exchange. It also has its own website called This is Money.WEB,weblink This is Money, This is Money, 12 March 2012,
  • Travelmail: Contains travel articles, advertisements etc.
  • Femail: Femail is an extensive part of the Daily Mail's newspaper and website, being one of four main features on Mail Online others being News, TV & Showbiz and Sport. It is designed for women.
  • Weekend: The Daily Mail Weekend is a TV guide published by the Daily Mail, included free with the Mail every Saturday. Weekend magazine, launched in October 1993, is issued free with the Saturday Daily Mail. The guide does not use a magazine-type layout but chooses a newspaper style similar to the Daily Mail itself. In April 2007, the Weekend had a major revamp. A feature changed during the revamp was a dedicated Freeview channel page.

Regular cartoon strips

  • Garfield
  • I Don't Believe It (discontinued)
  • Odd Streak
  • The Strip Show
  • Chloe and Co. (by Knight Features)
  • Up and Running (by Knight Features)
  • Fred Basset
Up and Running is a strip distributed by Knight Features and Fred Basset has followed the life of the dog of the same name in a two-part strip in the Daily Mail since 8 July 1963.JOURNAL, C21 Media, Fred Basset is back, Maria Esposito, {{Full citation needed|date=December 2016}}The long-running Teddy Tail cartoon strip, was first published on 5 April 1915 and was the first cartoon strip in a British newspaper.Rickards, Maurice; Twyman, Michael (2000). The encyclopaedia of ephemera: a guide to the fragmentary documents of everyday life for the collector, curator, and historian. Routledge. p. 103. It ran for over 40 years to 1960, spawning the Teddy Tail League Children's Club and many annuals from 1934 to 1942 and again from 1949 to 1962. Teddy Tail was a mouse, with friends Kitty Puss (a cat), Douglas Duck and Dr. Beetle. Teddy Tail is always shown with a knot in his tail.WEB, Concise History of the British Newspaper in the Twentieth Century,weblink bl.uk, The British Library, 29 June 2015,weblink" title="web.archive.org/web/20011202142743weblink">weblink 2 December 2001, 2001, yes, WEB, Cadogan, Mary, Teddy Tail of the Daily Mail,weblink Gateway Monthly, Hawk Books, 29 June 2015,weblink" title="web.archive.org/web/20060426224355weblink">weblink 26 April 2006, yes,

Year Book

The Daily Mail Year Book first appeared in 1901, summarizing the news of the past year in one volume of 200 to 400 pages. Among its editors were Percy L. Parker (1901–1905), David Williamson(1914–1951), G. B. Newman (1955–1977), Mary Jenkins (1978–1986), P.J. Failes (1987), and Michael and Caroline Fluskey (1991).

Online media

The majority of content appearing in the Daily Mail and Mail on Sunday printed newspapers also forms part of that included in the MailOnline website. MailOnline is free to read and funded by advertising. In 2011 MailOnline was the second most visited English-language newspaper website worldwide.NEWS
,weblink
, Mail Online hits new record with 79m unique browsers
, 30 December 2018
, 24 November 2011
, PressGazette
, London
, Dominic
, Ponsford
, no
,
,
, NEWS,weblinkaccessdate= 18 May 2011work= MediaWeek first=Arif URL=HTTPS://WWW.BBC.CO.UK/NEWS/MAGAZINE-16746785 WORK=BBC NEWS ACCESSDATE=23 AUGUST 2013, with over 189.5 million visitors per month, and 11.7 million visitors daily, as of January 2014.weblink" title="archive.is/20140224224124weblink">Newspaper ABCs: Digital statistics for January 2014 20 February 2014Thailand's military junta blocked the MailOnline in May 2014 after the site revealed a video of Thailand's Crown Prince and his wife, Princess Srirasmi, partying. The video appears to show the allegedly topless princess, a former waitress, in a tiny G-string as she feeds her pet dog cake to celebrate its birthday.WEB,weblink Thailand blocks site for video of princess topless, AsiaOne, 16 August 2018,

Contributors

{{more citations needed section|date=March 2012}}

Regular contributors (present)

Journalists{|width=100% valign=top Cartoonists Photographers

Past writers

The Daily Mail in literature

The Daily Mail has appeared in a number of novels. These include Evelyn Waugh's 1938 novel Scoop which was based on Waugh's experiences as a writer for the Daily Mail. In the book the newspaper is renamed The Daily Beast.Katharine Bail Hoskins, Today the Struggle: Literature and Politics in England during the Spanish Civil War (Austin: University of Texas Press, 2014) p. 32 The newspaper appeared in Nicci French's 2008 novel The Memory Game, a psychological thriller.Nicci French, The Memory Game (London: Penguin Books, 2008) In 2015, it featured in Laurence Simpson's comic novel about the tabloid media, According to The Daily Mail.Laurence Simpson, According to The Daily Mail (London: Matador, 2015) And in 2017, a thinly-disguised version of the Daily Mail, called simply The Mail appears in Michael Paraskos's dark satire based on the Donald Trump presidency, Rabbitman, in which the newspaper's fictional editor is subjected to a lobotomy in a dystopian post-Brexit Britain to try and cure him of "nasty little paranoid thoughts about scroungers, traitors and foreigners."Michael Paraskos, Rabbitman (London: Friction Fiction, 2017) p.62

Editors

Source:D. Butler and A. Sloman, British Political Facts, 1900–1975, p. 378.{{Div col}} {{Div col end}}

See also

{{clear}}

References

{{Reflist|30em}}

External links

{{Commons category}} {{Daily Mail and General Trust}}{{Media in the United Kingdom|newsmag}}{{Authority control}}

- content above as imported from Wikipedia
- "Daily Mail" does not exist on GetWiki (yet)
- time: 12:03pm EDT - Tue, Jul 23 2019
[ this remote article is provided by Wikipedia ]
LATEST EDITS [ see all ]
GETWIKI 09 JUL 2019
Eastern Philosophy
History of Philosophy
GETWIKI 09 MAY 2016
GETWIKI 18 OCT 2015
M.R.M. Parrott
Biographies
GETWIKI 20 AUG 2014
GETWIKI 19 AUG 2014
CONNECT