SUPPORT THE WORK

GetWiki

The Times

ARTICLE SUBJECTS
aesthetics  →
being  →
complexity  →
database  →
enterprise  →
ethics  →
fiction  →
history  →
internet  →
knowledge  →
language  →
licensing  →
linux  →
logic  →
method  →
news  →
perception  →
philosophy  →
policy  →
purpose  →
religion  →
science  →
sociology  →
software  →
truth  →
unix  →
wiki  →
ARTICLE TYPES
essay  →
feed  →
help  →
system  →
wiki  →
ARTICLE ORIGINS
critical  →
discussion  →
forked  →
imported  →
original  →
The Times
[ temporary import ]
please note:
- the content below is remote from Wikipedia
- it has been imported raw for GetWiki
{{about|a British newspaper based in London}}{{pp-move-indef}}{{short description|British daily compact newspaper owned by News UK}}{{Use dmy dates|date=June 2016}}{{Use British English|date=August 2011}}







factoids
YouGov >url=https://yougov.co.uk/topics/politics/articles-reports/2017/03/07/how-left-or-right-wing-are-uks-newspapers language=en-gb}}| headquarters = The News Building (London)| circulation = 417,298 (Print, 2019)220,000 (Digital, 2018)| sister newspapers = The Sunday Times| ISSN = 0140-0460weblink|www.thetimes.co.uk}}WEBSITE=PRESS GAZETTEDATE=14 FEBRUARY 2019, | alt =| publishing_country = United Kingdom}}The Times is a British daily (Monday to Saturday) national newspaper based in London. It began in 1785 under the title The Daily Universal Register, adopting its current name on 1 January 1788. The Times and its sister paper The Sunday Times (founded in 1821) are published by Times Newspapers, since 1981 a subsidiary of News UK, in turn wholly owned by News Corp. The Times and The Sunday Times do not share editorial staff, were founded independently, and have only had common ownership since 1967.In 1959, the historian of journalism Allan Nevins analysed the importance of The Times in shaping the views of events of London's elite:For much more than a century The Times has been an integral and important part of the political structure of Great Britain. Its news and its editorial comment have in general been carefully coordinated, and have at most times been handled with an earnest sense of responsibility. While the paper has admitted some trivia to its columns, its whole emphasis has been on important public affairs treated with an eye to the best interests of Britain. To guide this treatment, the editors have for long periods been in close touch with 10 Downing Street.Allan Nevins, "American Journalism and Its Historical Treatment", Journalism Quarterly (1959) 36#4 pp 411-22The Times is the first newspaper to have borne that name, lending it to numerous other papers around the world, such as The Times of India and The New York Times. In countries where these other titles are popular, the newspaper is often referred to as {{nowrap|The London Times}}WEB,weblink London Times: "Caster Semenya and the middle sex" | OII Australia – Intersex Australia, Oii.org.au, 20 November 2009, 8 April 2014, WEB,weblink London Times posts digital subs rise, AdNews, 4 July 2011, 8 April 2014, WEB,weblink Sea Shepherd Australia :: The London Times Gets It Wrong, Seashepherd.org.au, 9 February 2007, 8 April 2014, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20140409180544weblink">weblink 9 April 2014, dmy-all, NEWS, Amy Hubbard,weblink Royal baby watch: Kate, William head to London; media say hallelujah, Los Angeles Times, 19 July 2013, 8 April 2014, WEB,weblink Sea Shepherd heading to the Mediterranean to protect tuna, timesofmalta.com, 24 January 2010, 8 April 2014, or {{nowrap|The Times of London}},NEWS,weblink Times' editorial page calls for intervention to save Winehouse | Toronto Star, Thestar.com, 26 January 2008, 8 April 2014, although the newspaper is of national scope and distribution.The Times is the originator of the widely used Times Roman typeface, originally developed by Stanley Morison of The Times in collaboration with the Monotype Corporation for its legibility in low-tech printing. In November 2006 The Times began printing headlines in a new font, Times Modern. The Times was printed in broadsheet format for 219 years, but switched to compact size in 2004 in an attempt to appeal more to younger readers and commuters using public transport. The Sunday Times remains a broadsheet.The Times had an average daily circulation of 417,298 in January 2019; in the same period, The Sunday Times had an average weekly circulation of 712,291. An American edition of The Times has been published since 6 June 2006.NEWS, 27 May 2006, Pfanner, Eric, Times of London to Print Daily U.S. Edition,weblink The New York Times, 4 November 2008, The Times has been heavily used by scholars and researchers because of its widespread availability in libraries and its detailed index. A complete historical file of the digitised paper, up to 2010, is online from Gale Cengage Learning.WEB,weblink The Times Digital Archive, Gale Cengage Learning, 11 February 2019, Bingham, Adrian. "The Times Digital Archive, 1785–2006 (Gale Cengage)," English Historical Review (2013) 128#533 pp: 1037-1040. {{doi|10.1093/ehr/cet144}}

History

{{more citations needed|section|date=December 2017}}

1785 to 1890

(File:Times 1788.12.04.jpg|thumb|Front page of The Times from 4 December 1788)The Times was founded by publisher John Walter on 1 January 1785 as The Daily Universal Register, with Walter in the role of editor. Walter had lost his job by the end of 1784 after the insurance company where he worked went bankrupt due to losses from a Jamaican hurricane. Unemployed, Walter began a new business venture. Henry Johnson had recently invented the logography, a new typography that was reputedly faster and more precise (although three years later, it was proved less efficient than advertised). Walter bought the logography's patent and with it opened a printing house to produce a daily advertising sheet. The first publication of the newspaper The Daily Universal Register in Great Britain was 1 January 1785. Unhappy because the word Universal was frequently omitted from the name, Walter changed the title after 940 editions on 1 January 1788 to The Times.ENCYCLOPEDIA,weblink Encyclopædia Britannica Online, 11 September 2016, In 1803, Walter handed ownership and editorship to his son of the same name. In spite of Walter Sr's sixteen-month stay in Newgate Prison for libel printed in The Times, his pioneering efforts to obtain Continental news, especially from France, helped build the paper's reputation among policy makers and financiers.The Times used contributions from significant figures in the fields of politics, science, literature, and the arts to build its reputation. For much of its early life, the profits of The Times were very large and the competition minimal, so it could pay far better than its rivals for information or writers. Beginning in 1814, the paper was printed on the new steam-driven cylinder press developed by Friedrich Koenig.AMERICAN JOURNALISM: HISTORY, PRINCIPLES, PRACTICES: AN HISTORICAL READER FOR STUDENTS AND PROFESSIONALS>AUTHOR=W. DAVID SLOAN, LISA MULLIKIN PARCELLYEAR=2002QUOTE=KOENIG HAD PLANS TO DEVELOP A DOUBLE-FEEDING PRINTING MACHINE THAT WOULD INCREASE PRODUCTION, AND THE PUBLISHER OF THE TIMES IN LONDON ORDERED TWO OF THE DOUBLE- FEEDER MACHINES TO BE BUILT., In 1815, The Times had a circulation of 5,000.HTTPS://WWW.NYTIMES.COM/1995/11/20/BUSINESS/EARLIER-MEDIA-ACHIEVED-CRITICAL-MASS-PRINTING-PRESS-YELLING-STOP-PRESSES-DIDN-T.HTML>TITLE=HOW THE EARLIER MEDIA ACHIEVED CRITICAL MASSDATE=20 NOVEMBER 1995QUOTE=THE CIRCULATION OF THE TIMES ROSE FROM 5,000 IN 1815 TO 50,000 IN THE 1850S., Thomas Barnes was appointed general editor in 1817. In the same year, the paper's printer James Lawson, died and passed the business onto his son John Joseph Lawson (1802–1852). Under the editorship of Barnes and his successor in 1841, John Thadeus Delane, the influence of The Times rose to great heights, especially in politics and amongst the City of London. Peter Fraser and Edward Sterling were two noted journalists, and gained for The Times the pompous/satirical nickname 'The Thunderer' (from "We thundered out the other day an article on social and political reform."). The increased circulation and influence of the paper was based in part to its early adoption of the steam-driven rotary printing press. Distribution via steam trains to rapidly growing concentrations of urban populations helped ensure the profitability of the paper and its growing influence.Lomas, Claire. "The Steam Driven Rotary Press, The Times and the Empire {{webarchive|url=https://web.archive.org/web/20110317185723weblink |date=17 March 2011 }}"The Times was the first newspaper to send war correspondents to cover particular conflicts. W. H. Russell, the paper's correspondent with the army in the Crimean War, was immensely influentialKnightley, Philip. The First Casualty: The War Correspondent as Hero, Propagandist, and Myth-maker from the Crimea to the Gulf War II with his dispatches back to England.File:Sir John Everett Millais - Peace Concluded - Google Art Project.jpg|thumb|upright=0.9|A wounded British officer reading The Times's report of the end of the Crimean War, in John Everett Millais' painting Peace ConcludedPeace ConcludedIn other events of the nineteenth century, The Times opposed the repeal of the Corn Laws until the number of demonstrations convinced the editorial board otherwise, and only reluctantly supported aid to victims of the Irish Potato Famine. It enthusiastically supported the Great Reform Bill of 1832, which reduced corruption and increased the electorate from 400,000 people to 800,000 people (still a small minority of the population). During the American Civil War, The Times represented the view of the wealthy classes, favouring the secessionists, but it was not a supporter of slavery.The third John Walter, the founder's grandson, succeeded his father in 1847. The paper continued as more or less independent, but from the 1850s The Times was beginning to suffer from the rise in competition from the penny press, notably The Daily Telegraph and The Morning Post.During the 19th century, it was not infrequent for the Foreign Office to approach The Times and ask for continental intelligence, which was often superior to that conveyed by official sources.{{citation needed|date=August 2014}}

1890 to 1981

The Times faced financial extinction in 1890 under Arthur Fraser Walter, but it was rescued by an energetic editor, Charles Frederic Moberly Bell. During his tenure (1890–1911), The Times became associated with selling the Encyclopædia Britannica using aggressive American marketing methods introduced by Horace Everett Hooper and his advertising executive, Henry Haxton. Due to legal fights between the Britannica's two owners, Hooper and Walter Montgomery Jackson, The Times severed its connection in 1908 and was bought by pioneering newspaper magnate, Alfred Harmsworth, later Lord Northcliffe.In editorials published on 29 and 31 July 1914, Wickham Steed, the Times's Chief Editor, argued that the British Empire should enter World War I.Ferguson, Niall (1999). The Pity of War London: Basic Books. p. 217. {{ISBN|978-0-465-05711-5}} On 8 May 1920, also under the editorship of Steed, The Times in an editorial endorsed the anti-Semitic fabrication The Protocols of the Learned Elders of Zion as a genuine document, and called Jews the world's greatest danger. In the leader entitled "The Jewish Peril, a Disturbing Pamphlet: Call for Inquiry", Steed wrote about The Protocols of the Elders of Zion: What are these 'Protocols'? Are they authentic? If so, what malevolent assembly concocted these plans and gloated over their exposition? Are they forgery? If so, whence comes the uncanny note of prophecy, prophecy in part fulfilled, in part so far gone in the way of fulfillment?".Friedländer, Saul (1997). Nazi Germany and the Jews. New York: HarperCollins. p. 95. {{ISBN|978-0-06-019042-2}} The following year, when Philip Graves, the Constantinople (modern Istanbul) correspondent of The Times, exposed The Protocols as a forgery, The Times retracted the editorial of the previous year.In 1922, John Jacob Astor, son of the 1st Viscount Astor, bought The Times from the Northcliffe estate. The paper gained a measure of notoriety in the 1930s with its advocacy of German appeasement; editor Geoffrey Dawson was closely allied with those in the government who practised appeasement, most notably Neville Chamberlain. Candid news reports by Norman Ebbut from Berlin that warned of warmongering were rewritten in London to support the appeasement policy.Gordon Martel, ed. The Times and Appeasement: The Journals of A L Kennedy, 1932-1939 (2000).Frank McDonough, "The Times, Norman Ebbut and the Nazis, 1927-37." Journal of Contemporary History 27.3 (1992): 407-424.Kim Philby, a double agent with primary allegiance to the Soviet Union, was a correspondent for the newspaper in Spain during the Spanish Civil War of the late 1930s. Philby was admired for his courage in obtaining high-quality reporting from the front lines of the bloody conflict. He later joined British Military Intelligence (MI6) during World War II, was promoted into senior positions after the war ended, and defected to the Soviet Union when discovery was inevitable in 1963.BOOK, Treason in the blood: H. St. John Philby, Kim Philby, and the spy case of the century, Anthony, Cave Brown, 1995, Robert Hale, London, 978-0-7090-5582-2, File:Roy Thomson Cropped.jpg|thumb|left|Roy Thomson ]]Between 1941 and 1946, the left-wing British historian E. H. Carr was assistant editor. Carr was well known for the strongly pro-Soviet tone of his editorials.Beloff, Max. "The Dangers of Prophecy" pages 8–10 from History Today, Volume 42, Issue # 9, September 1992 page 9 In December 1944, when fighting broke out in Athens between the Greek Communist ELAS and the British Army, Carr in a Times leader sided with the Communists, leading Winston Churchill to condemn him and the article in a speech to the House of Commons.Davies, Robert William. "Edward Hallett Carr, 1892–1982" pages 473–511 from Proceedings of the British Academy, Volume 69, 1983 page 489 As a result of Carr's editorial, The Times became popularly known during that stage of World War II as "the threepenny Daily Worker" (the price of the Communist Party's Daily Worker being one penny).Haslam, Jonathan. "We Need a Faith: E.H. Carr, 1892–1982" pages 36–39 from History Today, Volume 33, August 1983 page 37On 3 May 1966 it resumed printing news on the front page – previously the front page had been given over to small advertisements, usually of interest to the moneyed classes in British society. Also in 1966, the Royal Arms, which had been a feature of the newspaper's masthead since its inception, was abandoned.BOOK, Hasler, Charles, The Royal Arms â€” Its Graphic And Decorative Development, Jupiter Books, 1980, 302, 978-0904041200, In 1967 members of the Astor family sold the paper to Canadian publishing magnate Roy Thomson. His Thomson Corporation brought it under the same ownership as The Sunday Times to form Times Newspapers Limited.An industrial dispute prompted the management to shut the paper for nearly a year from 1 December 1978 to 12 November 1979.WEB,weblink BBC ON THIS DAY - 13 - 1979: Times returns after year-long dispute, The Thomson Corporation management were struggling to run the business due to the 1979 energy crisis and union demands. Management sought a buyer who was in a position to guarantee the survival of both titles, and had the resources and was committed to funding the introduction of modern printing methods.Several suitors appeared, including Robert Maxwell, Tiny Rowland and Lord Rothermere; however, only one buyer was in a position to meet the full Thomson remit, Australian media magnate Rupert Murdoch. Robert Holmes à Court, another Australian magnate had previously tried to buy The Times in 1980.

From 1981

(File:The-Times-5-June-2013.jpg|thumb|right|The Times cover (5 June 2013))In 1981, The Times and The Sunday Times were bought from Thomson by Rupert Murdoch's News International.BOOK, The History of the Times: The Murdoch years, 1981–2002, Graham, Stewart, HarperCollins, 2005, 0-00-718438-7, 45,weblink The acquisition followed three weeks of intensive bargaining with the unions by company negotiators John Collier and Bill O'Neill. Murdoch gave legal undertakings to maintain separate journalism resources for the two titles.NEWS, Murdoch wins preliminary backing to merge his Times titles, BBC News Online, 2019-04-11,weblink 2019-04-12, The Royal Arms was reintroduced to the masthead at about this time, but whereas previously it had been that of the reigning monarch, it would now be that of the House of Hanover, who were on the throne when the newspaper was founded.After 14 years as editor, William Rees-Mogg resigned upon completion of the change of ownership.Stewart, p. 45 Murdoch began to make his mark on the paper by appointing Harold Evans as his replacement.Stewart, p. 51 One of his most important changes was the introduction of new technology and efficiency measures. Between March 1981 and May 1982, following agreement with print unions, the hot-metal Linotype printing process used to print The Times since the 19th century was phased out and replaced by computer input and photo-composition. This allowed print room staff at The Times and The Sunday Times to be reduced by half. However, direct input of text by journalists ("single-stroke" input) was still not achieved, and this was to remain an interim measure until the Wapping dispute of 1986, when The Times moved from New Printing House Square in Gray's Inn Road (near Fleet Street) to new offices in Wapping.Hamilton, Alan. "The Times bids farewell to old technology". The Times, 1 May 1982, p. 2, col. C.BOOK, Good Times, Bad Times, Evans, Harold, Weidenfeld & Nicolson, 1984, 978-0-297-78295-7, London, 182, Robert Fisk,BOOK, Robert, Fisk, 2005, The Great War for Civilisation: The Conquest of the Middle East, Fourth Estate, London, 329–334, 1-84115-007-X, seven times British International Journalist of the Year,NEWS, 3 December 2005, Viewpoint: UK war reporter Robert Fisk,weblinkweblink" title="web.archive.org/web/20051208212035weblink">weblink 8 December 2005, BBC News, resigned as foreign correspondent in 1988 over what he saw as "political censorship" of his article on the shooting-down of Iran Air Flight 655 in July 1988. He wrote in detail about his reasons for resigning from the paper due to meddling with his stories, and the paper's pro-Israel stance.Robert Fisk, Why I had to leave The Times, The Independent, 11 July 2011.In June 1990 The Times ceased its policy of using courtesy titles ("Mr", "Mrs", or "Miss" prefixes) for living persons before full names on first reference, but it continues to use them before surnames on subsequent references. The more formal style is now confined to the "Court and Social" page, though "Ms" is now acceptable in that section, as well as before surnames in news sections.In November 2003, News International began producing the newspaper in both broadsheet and tabloid sizes. On 13 September 2004, the weekday broadsheet was withdrawn from sale in Northern Ireland. Since 1 November 2004, the paper has been printed solely in tabloid format.On 6 June 2005, The Times redesigned its Letters page, dropping the practice of printing correspondents' full postal addresses. Published letters were long regarded as one of the paper's key constituents. Author/solicitor David Green of Castle Morris Pembrokeshire has had more letters published on the main letters page than any other known contributor – 158 by 31 January 2008. According to its leading article "From Our Own Correspondents", the reason for removal of full postal addresses was to fit more letters onto the page.In a 2007 meeting with the House of Lords Select Committee on Communications, which was investigating media ownership and the news, Murdoch stated that the law and the independent board prevented him from exercising editorial control.CONFERENCE, Minute of the meeting with Mr Rupert Murdoch, Chairman and Chief Executive Officer, News Corporation, Inquiry into Media Ownership and the News, 10, House of Commons Select Committee on Communications, 17 September 2007,weblink yes,weblink" title="web.archive.org/web/20071201082014weblink">weblink 1 December 2007, In May 2008 printing of The Times switched from Wapping to new plants at Waltham Cross in Hertfordshire, and Merseyside and Glasgow, enabling the paper to be produced with full colour on every page for the first time.On 26 July 2012, to coincide with the official start of the London 2012 Olympics and the issuing of a series of souvenir front covers, The Times added the suffix "of London" to its masthead.NEWS,weblink Every day during London 2012, The Times will be wrapped in a special panoramic cover. LET THE GAMES BEGINaccessdate=26 July 2012, In March 2016, the paper dropped its rolling digital coverage for a series of 'editions' of the paper at 9am, midday and 5pm on weekday.WEB, Rawlinson, Kevin, The Times drops online rolling news for four editions a day, the Guardian, March 30, 2016,weblink April 16, 2018, The change also saw a redesign for the paper's app for smartphones and tablets.WEB, The Times and The Sunday Times launch new website and apps, News UK, March 30, 2016,weblink April 16, 2018, In April 2019, Culture secretary Jeremy Wright said he was minded to allow a request by News UK to relax the legal undertakings given in 1981 to maintain separate journalism resources for The Times and The Sunday Times.WEB, Wright, Jeremy, Media Matters:Written statement - HCWS1677,weblink www.parliament.uk, 28 June 2019,

Content

The Times features news for the first half of the paper; the Opinion/Comment section begins after the first news section with world news normally following this. The business pages begin on the centre spread, and are followed by The Register, containing obituaries, a Court & Social section, and related material. The sport section is at the end of the main paper. In April 2016, the cover price of The Times became £1.40 on weekdays and £1.50 on Saturdays.WEB,weblink The Times increases cover price by 20p, the first rise in two years, The Guardian, 14 April 2016, Mark Sweney, 9 September 2016,

Times2

The Times's main supplement, every day, is the times2, featuring various lifestyle columns. It was discontinued on 1 March 2010 but reintroduced on 11 October 2010 after discontinuation was criticised. Its regular features include a puzzles section called Mind Games. Its previous incarnation began on 5 September 2005, before which it was called T2 and previously Times 2. Regular features include columns by a different columnist each weekday. There was a column by Marcus du Sautoy each Wednesday, for example. The back pages are devoted to puzzles and contain sudoku, "Killer Sudoku", "KenKen", word polygon puzzles, and a crossword simpler and more concise than the main "Times Crossword".The supplement contains arts and lifestyle features, TV and radio listings and reviews.

The Game

The Game is included in the newspaper on Mondays, and details all the weekend's football activity (Premier League and Football League Championship, League One and League Two.) The Scottish edition of The Game also includes results and analysis from Scottish Premier League games. During the FIFA World Cup and UEFA Euros there is a daily supplement of The Game. During the summer where there is no international tournament there are no editions of this feature and the transfer window highlights are in the daily Sports section.

Saturday supplements

The Saturday edition of The Times contains a variety of supplements. These supplements were relaunched in January 2009 as: Sport, Weekend (including travel and lifestyle features), Saturday Review (arts, books, TV listings and ideas), The Times Magazine (columns on various topics), and Playlist (an entertainment listings guide).The Times Magazine features columns touching on various subjects such as celebrities, fashion and beauty, food and drink, homes and gardens or simply writers' anecdotes. Notable contributors include Giles Coren, Food and Drink Writer of the Year in 2005 and Nadiya Hussain, winner of BBC's The Great British Bake Off.

Online presence

The Times and The Sunday Times have had an online presence since March 1999, originally at the-times.co.uk and sunday-times.co.uk, and later at timesonline.co.uk.WEB, Timesonline.co.uk Site Info,weblink Alexa, 22 July 2010, There are now two websites: thetimes.co.uk is aimed at daily readers, and the thesundaytimes.co.uk site at providing weekly magazine-like content. There are also iPad and Android editions of both newspapers. Since July 2010, News UK has required readers who do not subscribe to the print edition to pay £2 per week to read The Times and The Sunday Times online.NEWS, 26 March 2010, Times and Sunday Times websites to charge from June,weblink BBC News, The Times Digital Archive (1785–2008) is available via Gale databases to readers affiliated with subscribing academic, public, and school libraries.Visits to the websites have decreased by 87% since the paywall was introduced, from 21 million unique users per month to 2.7 million.NEWS,weblink Times and Sunday Times readership falls after paywall, BBC News, 2 November 2010, 2 November 2010, In April 2009, the timesonline site had a readership of 750,000 readers per day.WEB,weblink Times Online travel editor insight, Hindle, Debbie, 6 April 2009, BGB,weblink" title="web.archive.org/web/20130303043207weblink">weblink 3 March 2013, 11 February 2015, In October 2011 there were around 111,000 subscribers to The Times{{'}} digital products.PRESS RELEASE, 14 October 2011, Digital subscribers to The Times and The Sunday Times continue to grow,weblinkNews UK>News Internationalweblink>archivedate=14 November 2012, 11 February 2015,

Ownership

The Times has had the following eight owners since its foundation in 1785: File:John walter.jpg|John Walter, the founder of The TimesFile:John Walter II.jpg|John Walter, 2ndFile:John Walter 1818–1894.jpg|John Walter, 3rdFile:Alfred Harmsworth, 1st Viscount Northcliffe - Project Gutenberg eText 15305.jpg|Lord NorthcliffeFile:Roy Thomson Cropped.jpg|Roy ThomsonFile:Rupert Murdoch - Flickr - Eva Rinaldi Celebrity and Live Music Photographer.jpg|Rupert Murdoch

Readership

At the time of Harold Evans' appointment as editor in 1981, The Times had an average daily sale of 282,000 copies in comparison to the 1.4 million daily sales of its traditional rival The Daily Telegraph. By November 2005 The Times sold an average of 691,283 copies per day, the second-highest of any British "quality" newspaper (after The Daily Telegraph, which had a circulation of 903,405 copies in the period), and the highest in terms of full-rate sales.NEWS,weblink National daily newspaper circulation November 2005, 13 February 2012, The Guardian, London, yes,weblink" title="web.archive.org/web/20121114030359weblink">weblink 14 November 2012, By March 2014, average daily circulation of The Times had fallen to 394,448 copies,WEB, Print ABCs: Seven UK national newspapers losing print sales at more than 10 per cent year on year,weblink Press Gazette, 28 January 2017, compared to The Daily Telegraph's 523,048,WEB, The Daily Telegraph - readership data,weblink News Works, 12 April 2014, with the two retaining respectively the second-highest and highest circulations among British "quality" newspapers. In contrast The Sun, the highest-selling "tabloid" daily newspaper in the United Kingdom, sold an average of 2,069,809 copies in March 2014,WEB, The Sun - readership data,weblink News Works, 12 April 2014, and the Daily Mail, the highest-selling "middle market" British daily newspaper, sold an average of 1,708,006 copies in the period.WEB, Daily Mail - readership data,weblink News Works, 12 April 2014, The Sunday Times has a significantly higher circulation than The Times, and sometimes outsells The Sunday Telegraph. In January 2019 The Times had a circulation of 417,298 and The Sunday Times 712,291.In a 2009 national readership survey The Times was found to have the highest number of ABC1 25–44 readers and the largest numbers of readers in London of any of the "quality" papers.An analysis of The Times reader demographic (based on NMA figures, news agenda and advertising in the paper) can be seen in this study {{webarchive|url=https://web.archive.org/web/20100220103723weblink |date=20 February 2010 }}.

Typeface

didn't really have a formal name.
They were a suite of types originally made by Miller and Co. (later Miller & Richards) in Edinburgh around 1813, generally referred to as "modern". When The Times began using Monotype (and other hot-metal machines) in 1908, this design was remade by Monotype for its equipment. As near as I can tell, it looks like Monotype Series no. 1 — Modern (which was based on a Miller & Richards typeface) — was what was used up until 1932.|Dan Rhatigan, type directorWEB,weblink Ultrasparky: It was never called Times Old Roman, |multiline=yes}}File:Times New Roman-sample.svg|thumb|right|An example of the Times New RomanTimes New RomanIn 1908, The Times started using the Monotype Modern typeface.BOOK, A Tally of Types, Morison, 1953, Cambridge University Press, 15, The Times commissioned the serif typeface Times New Roman, created by Victor Lardent at the English branch of Monotype, in 1931.BOOK, Loxley, Simon, Type: the secret history of letters, I. B. Tauris & Co. Ltd, 2006, 130–131, 1-84511-028-5, It was commissioned after Stanley Morison had written an article criticizing The Times for being badly printed and typographically antiquated.BOOK, Carter, H. G., rev. David McKitterick, 'Morison, Stanley Arthur (1889–1967)', Oxford University Press, 2004, Oxford Dictionary of National Biography, The font was supervised by Morison and drawn by Victor Lardent, an artist from the advertising department of The Times. Morison used an older font named Plantin as the basis for his design, but made revisions for legibility and economy of space. Times New Roman made its debut in the issue of 3 October 1932.WEB,weblink TYPOlis: Times New Roman, Typolis.de, 3 October 1932, 8 April 2014, After one year, the design was released for commercial sale. The Times stayed with Times New Roman for 40 years, but new production techniques and the format change from broadsheet to tabloid in 2004 have caused the newspaper to switch font five times since 1972. However, all the new fonts have been variants of the original New Roman font:
  • Times Europa was designed by Walter Tracy in 1972 for The Times, as a sturdier alternative to the Times font family, designed for the demands of faster printing presses and cheaper paper. The typeface features more open counter spaces.
  • Times Roman replaced Times Europa on 30 August 1982.NEWS, Driver, David, After 221 years, the world's leading newspaper shows off a fresh face,weblink 23 June 2018, The Times, 20 November 2006, subscription,
  • Times Millennium was made in 1991, drawn by Gunnlaugur Briem on the instructions of Aurobind Patel, composing manager of News International.
  • Times Classic first appeared in 2001.WEB,weblink Typography of News Bigger, faster, better, Fontshop.com, 8 April 2014, Designed as an economical face by the British type team of Dave Farey and Richard Dawson, it took advantage of the new PC-based publishing system at the newspaper, while obviating the production shortcomings of its predecessor Times Millennium. The new typeface included 120 letters per font. Initially the family comprised ten fonts, but a condensed version was added in 2004.
  • Times Modern was unveiled on 20 November 2006, as the successor of Times Classic. Designed for improving legibility in smaller font sizes, it uses 45-degree angled bracket serifs. The font was published by Elsner + Flake as EF Times Modern; it was designed by Research Studios, led by Ben Preston (deputy editor of The Times) and designer Neville Brody.WEB,weblink Neville Brody's Research Studios Creates New Font and Design Changes for The Times as Compact Format Continues to Attract Loyal Readership, LONDON, Prnewswire.co.uk, 15 November 2006, 8 April 2014,

Political allegiance

Historically, the paper was not overtly pro-Tory or Whig, but has been a long time bastion of the English Establishment and empire. The Times adopted a stance described as "peculiarly detached" at the 1945 general election; although it was increasingly critical of the Conservative Party's campaign, it did not advocate a vote for any one party.R. B. McCallum and Alison Readman, "The British General Election of 1945", Oxford University Press, 1947, p. 181–2. However, the newspaper reverted to the Tories for the next election five years later. It supported the Conservatives for the subsequent three elections, followed by support for both the Conservatives and the Liberal Party for the next five elections, expressly supporting a Con-Lib coalition in 1974. The paper then backed the Conservatives solidly until 1997, when it declined to make any party endorsement but supported individual (primarily Eurosceptic) candidates.David Butler and Dennis Kavanagh, "The British General Election of 1997", Macmillan, London, 1997, p. 156.For the 2001 general election The Times declared its support for Tony Blair's Labour government, which was re-elected by a landslide (although not as large as in 1997). It supported Labour again in 2005, when Labour achieved a third successive win, though with a reduced majority.WEB,weblink Which political parties do the newspapers support?, Supanet, 27 October 2010, In 2004, according to MORI, the voting intentions of its readership were 40% for the Conservative Party, 29% for the Liberal Democrats, and 26% for Labour.WEB,weblink Voting intention by newspaper readership, 9 March 2005, Ipsos Mori, 18 July 2009, For the 2010 general election, the newspaper declared its support for the Conservatives once again; the election ended in the Tories taking the most votes and seats but having to form a coalition with the Liberal Democrats in order to form a government as they had failed to gain an overall majority.NEWS, Stoddard, Katy,weblink Newspaper support in UK general elections, The Guardian, London, 4 May 2010, 27 October 2010, This makes it the most varied newspaper in terms of political support in British history.NEWS,weblink London, The Guardian, Katy, Stoddard, Newspaper support in UK general elections, 4 May 2010, Some columnists in The Times are connected to the Conservative Party such as Daniel Finkelstein, Tim Montgomerie, Matthew Parris and Matt Ridley, but there are also columnists connected to the Labour Party such as David Aaronovitch, Philip Collins, and Jenni Russell.The Times occasionally makes endorsements for foreign elections. In November 2012, it endorsed a second term for Democrat Barack Obama although it also expressed reservations about his foreign policy.NEWS,weblink London, The Times, America Decides, 1 November 2012,

Sponsorships

The Times, along with the British Film Institute, sponsors "The Times" bfi London Film Festival.NEWS,weblink Female stars lead London festival, 20 July 2012, BBC News, 17 September 2003, Neil, Smith, It also sponsors the Cheltenham Literature Festival and the Asia House Festival of Asian Literature at Asia House, London. In addition, the newspaper has previously acted as a media partner for Teach First, notably at their Impact Conference in 2017.

Notable people

Editors{| class"wikitable"

!NameNEWS,weblinkweblink" title="web.archive.org/web/20110716130656weblink">weblink 16 July 2011, The Times Editors, The Times, 16 July 2011, 2 September 2012, London, Leo, Lewis, y, !TenureJohn Walter (publisher)>John Walter|1785 to 1803John Walter (editor, born 1776)>John Walter, Jnr|1803 to 1812|Sir John Stoddart|1812 to 1816Thomas Barnes (journalist)>Thomas Barnes|1817 to 1841|John Thadeus Delane|1841 to 1877|Thomas Chenery|1877 to 1884|George Earle Buckle|1884 to 1912|George Geoffrey Dawson|1912 to 1919|George Sydney FreemanPUBLISHER=WEB.ARCHIVE.ORG ACCESSDATE=23 JANUARY 2013, Wickham Steed>Henry Wickham Steed|1919 to 1922|George Geoffrey Dawson|1923 to 1941|Robert McGowan Barrington-Ward|1941 to 1948|William Francis Casey|1948 to 1952|Sir William John Haley|1952 to 1966|William Rees-Mogg|1967 to 1981|Harold Evans|1981 to 1982Charles Douglas-Home (journalist)>Charles Douglas-Home|1982 to 1985Charles Wilson (journalist)>Charles Wilson|1985 to 1990|Simon Jenkins|1990 to 1992|Peter Stothard|1992 to 2002Robert James Thomson>Robert Thomson|2002 to 2007James Harding (journalist)>James Harding|2007 to 2012|John Witherow|2013–Roy Greenslade "Witherow and Ivens confirmed as editors of Times and Sunday Times", theguardian, 27 September 2013

Notable columnists and journalists

{{col-begin}}{{col-break}} {{col-break}} {{col-break}} {{col-break}} {{col-end}}

Related publications

The Times, Ireland edition

An Irish digital edition of the paper was launched in September 2015 at TheTimes.ie.WEB, Irish edition of The Times launched, Marketing.ie, April 16, 2018,weblink April 16, 2018, WEB,weblink WATCH: Gavan Reilly gives us an overall update from Midday - #GE16, Today FM, A print edition was launched in June 2017, replacing the international edition previously distributed in Ireland.WEB,weblink The Ireland edition of The Times available in print {{!, News UK|website=www.news.co.uk|language=en-GB|access-date=2017-06-01}} The Irish edition was set to close in June 2019 with the loss of 20 jobsweblink

Times Literary Supplement

The Times Literary Supplement (TLS) first appeared in 1902 as a supplement to The Times, becoming a separately paid-for weekly literature and society magazine in 1914.NEWS,weblink The ultimate review of reviews, 20 July 2012, London Evening Standard, 6 November 2001, The TLS is owned and published by News International and co-operates closely with The Times, with its online version hosted on The Times website, and its editorial offices based in Times House, Pennington Street, London.

The Times Science Review

Between 1951 and 1966 The Times published a separately paid-for quarterly science review, The Times Science Review.{{citation needed|date=October 2015}}The Times started a new, free, monthly science magazine, Eureka, in October 2009. The magazine closed in October 2012.

Times Atlases

Times Atlases have been produced since 1895. They are currently produced by the Collins Bartholomew imprint of HarperCollins Publishers. The flagship product is The Times Comprehensive Atlas of the World.

The Sunday Times Travel Magazine

This 164-page monthly magazine is sold separately from the newspaper of record and is Britain's best-selling travel magazine. The first issue of The Sunday Times Travel Magazine was in 2003, and it includes news, features and insider guides.

Times Higher Education

Started in 1971, it was a pioneer in evaluating tertiary education, and has grown to be one of the most respected for its national and world rankings.

In fiction

In the dystopian future world of George Orwell's Nineteen Eighty-Four, The Times has been transformed into the organ of the totalitarian ruling party, its editorials—of which several are quoted in the book—reflecting Big Brother's pronouncements.Rex Stout's fictional detective Nero Wolfe is described as fond of solving the London Times{{'}} crossword puzzle at his New York home, in preference to those of American papers.In the James Bond series by Ian Fleming, James Bond reads The Times. As described by Fleming in From Russia, with Love: "The Times was the only paper that Bond ever read."NEWS,weblink Licence to sell, 20 July 2012, The Guardian, 28 December 2002, John, Mullan, London, In The Wombles, Uncle Bulgaria read The Times and asked for the other Wombles to bring him any copies that they found amongst the litter. The newspaper played a central role in the episode Very Behind the Times (Series 2, Episode 12).

See also

References

{{Reflist|30em}}

Further reading

  • Bingham, Adrian. "The Times Digital Archive, 1785–2006 (Gale Cengage)," English Historical Review (2013) 128533 pp: 1037-1040. {{doi|10.1093/ehr/cet144}}
  • BOOK, Evans, Harold, Good Times, Bad Times, 1983, Weidenfeld and Nicolson, 0-297-78295-9, - includes sections of black-and-white photographic plates, plus a few charts and diagrams in text pages.
  • Merrill, John C. and Harold A. Fisher. The world's great dailies: profiles of fifty newspapers (1980) pp 320–29
  • Morison, Stanley. The History of the Times: Volume 1: The Thunderer" in the Making 1785-1841. Volume 2: The Tradition Established 1841-1884. Volume 3: The Twentieth Century Test 1884-1912. Volume 4 [published in two parts]:The 150th Anniversary and Beyond 1912-1948. (1952)
  • Riggs, Bruce Timothy. "Geoffrey Dawson, editor of "The Times" (London), and his contribution to the appeasement movement" (PhD dissertation, U of North Texas, 1993) online, bibliography pp 229–33.

External links

{{Commons category|The Times}}{{Wikisource|The Times|The Times}}
  • {{Official website|www.thetimes.co.uk|mobile=thetimes.mobi}}
  • The Sunday Times site
  • {{Newseum front page|UK_TT}}
  • {{Internet Archive author |search=( "The Times" AND London )}} (archives)
  • {{Librivox author |id=731}}
  • Anthony Trollope's satire weblink" title="web.archive.org/web/20080817081520weblink">on the mid-nineteenth century Times
  • Journalism Now: The Times weblink" title="web.archive.org/web/20110317185723weblink">Winchester University Journalism History project on The Times in the 19th century
  • weblink" title="web.archive.org/web/20140408213603weblink">Times World Atlases official website including a weblink" title="web.archive.org/web/20090423130724weblink">History and Heritage section detailing landmark Times atlases
  • Archive from 1785 to 2008 – full text and original layout, searchable (not free of charge, registration required)
  • NEWS, Neil, Andrew, Griffiths, Ian, Fitzpatrick, Barry,weblink Three views of the industrial dispute twenty years on, 15 January 2006, The Observer, UK,
  • weblink" title="web.archive.org/web/20070830161221weblink">The Times editor Robert Thomson lecture online: From the editorial desk of The Times, RMIT School of Applied Communication Public Lecture series
{{The Times}}{{News UK}}{{Media in the United Kingdom|newsmag}}{{Authority control}}

- content above as imported from Wikipedia
- "The Times" does not exist on GetWiki (yet)
- time: 4:06pm EDT - Sun, Aug 25 2019
[ this remote article is provided by Wikipedia ]
LATEST EDITS [ see all ]
GETWIKI 09 JUL 2019
Eastern Philosophy
History of Philosophy
GETWIKI 09 MAY 2016
GETWIKI 18 OCT 2015
M.R.M. Parrott
Biographies
GETWIKI 20 AUG 2014
GETWIKI 19 AUG 2014
CONNECT