SUPPORT THE WORK

GetWiki

Al Jazeera

ARTICLE SUBJECTS
aesthetics  →
being  →
complexity  →
database  →
enterprise  →
ethics  →
fiction  →
history  →
internet  →
knowledge  →
language  →
licensing  →
linux  →
logic  →
method  →
news  →
perception  →
philosophy  →
policy  →
purpose  →
religion  →
science  →
sociology  →
software  →
truth  →
unix  →
wiki  →
ARTICLE TYPES
essay  →
feed  →
help  →
system  →
wiki  →
ARTICLE ORIGINS
critical  →
discussion  →
forked  →
imported  →
original  →
Al Jazeera
[ temporary import ]
please note:
- the content below is remote from Wikipedia
- it has been imported raw for GetWiki
{{short description|Qatari state-funded domestic and international television broadcaster}}{{About|the television network and channel|the English-language channel|Al Jazeera English|the former American channel|Al Jazeera America|the unrelated magazine|Aljazeera Publishing|other uses|Jazira (disambiguation){{!}}Jazira}}{{Use dmy dates|date=April 2016}}







factoids
|headquarters = Doha, Qatar|slogan = "The Opinion and The Other Opinion"|sister names = Al Jazeera EnglishAl Jazeera MubasherAl Jazeera BalkansAl Jazeera Documentary Channel|web = Al Jazeera Arabic|country = QatarArabic language>Arabic|broadcast area = WorldwideCable television>Cable and Satellite television television network>|sat serv 1 = Arabsat|sat chan 1 = 11604 H – 27500 – 3/4|sat serv 2 = Nilesat|sat chan 2 = 10972 V – 27500 – 3/4 (SD)11219 H – 27500 – 5/6 (HD)|sat serv 3 = Hot Bird|sat chan 3 = 12111 V – 27500 – 3/4 (SD)|sat serv 4 = Hot Bird|sat chan 4 = 12576 H – 27500 – 3/4 (HD)beIN Channels Network>beIN (MENA)|sat chan 5 = Channel 200 (HD)Canal (TV channel)>Canal (France)|sat chan 6 = Channel 400 (SD)|sat serv 7 = DSTV|sat chan 7 = Channel 406|sat serv 8 = D-Smart (Turkey)|sat chan 8 = Channel 298 (SD)|sat serv 9 = Dish Network (USA)|sat chan 9 = Channel 638 (SD)|cable serv 1 = Virgin Media (UK)|cable chan 1 = Channel 831|cable serv 2 = Mozaic TV|cable chan 2 = Channel 100|cable serv 3 = CableVision (Lebanon)|cable chan 3 = Channel 128|cable serv 4 = Ziggo (Netherlands)|cable chan 4 = Channel 784Hot (Israel)>Hot (Israel)|cable chan 5 = Channel 137|cable serv 6 = NetCologne (Germany)|cable chan 6 = Channel 490 (SD)Ooredoo>Mozaic TV (Qatar)| cable chan 7 = Channel 100 (SD)|iptv serv 1 = Fetch TV (Australia)|iptv chan 1 = Channel 187|iptv serv 2 = PEO TV (Sri Lanka)|iptv chan 2 = Channel 26|online serv 1 = Virgin TV Anywhere|online chan 1 = Watch live (UK only)|online serv 2 = Sling TV|online chan 2 = Internet Protocol television}}Al Jazeera (, {{IPA-ar|æl (d)ʒæˈziːrɑ|IPA}}, literally "The Island", though referring to the Arabian Peninsula in contextWEB,weblink FAQ – What does "Al Jazeera" mean?, Al Jazeera America, "The name "Al Jazeera" means "peninsula."", 10 October 2015, ), is a Qatari state-funded broadcaster in Doha, Qatar, owned by the Al Jazeera Media Network. Initially launched as an Arabic news and current-affairs satellite TV channel, Al Jazeera has since expanded into a network with several outlets, including the Internet and specialty television channels in multiple languages.Al Jazeera Media Network is a major global news organization, with 80 bureaus around the world. The original Al Jazeera Arabic channel's willingness to broadcast dissenting views, for example on call-in shows, created controversies in the Arab States of the Persian Gulf. The station gained worldwide attention following the outbreak of the war in Afghanistan, when its office there was the only channel to cover the war live.NEWS,weblink Battle station, 7 February 2003, 26 August 2011, Whitaker, Brian, London, The Guardian, Al Jazeera Media Network is owned by the government of Qatar.NEWS,weblink Al Jazeera turning into private media organisation, 13 July 2011, Habib Toumi, Gulf News, 8 January 2013, WEB,weblink The Geopolitics of the News: The Case of the Al Jazeera Network, Shawn Powers, 16 June 2015, Al-Jazeera's political independence questioned amid Qatar intervention, The GuardianDeconstructing Al Jazeera and its paymasters Let us build PakistanAl-Jazeera Gets Rap as Qatar Mouthpiece BloombergQatari-owned Al Jazeera America makes its debut Reuters Al Jazeera Media Network has stated that they are editorially independent from the government of Qatar as the network is funded through loans and grants rather than government subsidies. Critics have accused Al Jazeera of being a propaganda outlet for the Qatari government.WEB,weblink The Two Faces of Al Jazeera, Oren Kessler, Middle East Forum, 16 June 2015, WEB,weblink Why Egypt Hates Al Jazeera, Foreign Policy, 16 June 2015, NEWS,weblink The New York Times, David D., Kirkpatrick, Qatar's Support of Islamists Alienates Allies Near and Far, 7 September 2014, WEB,weblink Al Jazeera reporter resigns over 'biased' Syria coverage, Al Akhbar English, 16 June 2015, NEWS,weblink Freed Al Jazeera journalist Mohamed Fahmy sues network, Sarah El Sirgany, 12 May 2015, CNN, 16 June 2015, WEB,weblink Al-Jazeera's political independence questioned amid Qatar intervention, Dan Sabbagh, The Guardian, 16 June 2015, The network is sometimes perceived to have mainly Islamist perspectives, promoting the Muslim Brotherhood, and having a pro-Sunni and an anti-Shia bias in its reporting of regional issues.NEWS,weblink Why Does Al Jazeera Love a Hateful Islamic Extremist?, 2015-09-23, 10 July 2013, Jeffrey, Goldberg, Bloomberg L.P., bloombergview.com, WEB,weblink AL JAZEERA: US Government Funded Anti-Muslim Brotherhood Activists, 10 July 2013, Business Insider, 16 June 2015, WEB,weblink Arab Gulf States Institute in Washington - Why America Turned Off Al Jazeera - Arab Gulf States Institute in Washington, Arab Gulf States Institute in Washington, 6 May 2016, However, Al Jazeera insists it covers all sides of a debate; it says it presents Israel's view, Iran's view and even aired videos released by Osama bin Laden.{{citation |title=Al Jazeera: The Most-Feared News Network |url=http://www.brookings.edu/research/articles/2013/06/15-al-jazeera-news-network-world-arab-eyes-telhami}} In June 2017, the Saudi, Emirati, Bahraini, and Egyptian governments demanded the closure of the news station as one of thirteen demands made to Qatar during the 2017 Qatar Crisis. Other media networks have spoken out in support of the network. According to The Atlantic magazine, Al Jazeera presents a far more moderate, Westernized face than Islamic jihadism or rigid Sunni orthodoxy, and though the network has been criticized as "an 'Islamist' stalking horse" it actually features "very little specifically religious content in its broadcasts".WEB,weblink The Unlikely Rise of Al Jazeera, Aram, Jr., Bakshian,

Etymology

In Arabic, {{transl|ar|DIN|al-ǧazīrah}} literally means "the island". However, it refers here to the Arabian Peninsula,WEB,weblink Arabic in Graphic Design: Al Jazeera's Cartouche: 'The elaborate calligraphic design spells "al-Jazeera" in Arabic, a word meaning "the island" or "the peninsula" – terms used to refer to both the Arabian peninsula and the network's peninsular home state, Qatar.', 18 February 2008, Cloudjammer Creative Network, Fight.Boredom, 5 November 2008,weblink" title="web.archive.org/web/20081220013533weblink">weblink 20 December 2008, live, dmy,
which is {{transl|ar|DIN|šibh al-ğazīrah al-ʿarabiyyah}}, abbreviated to {{transl|ar|DIN|al-ğazīrah al-ʿarabiyyah}}. (Compare the Arabic name () for Upper Mesopotamia, another area of land almost entirely surrounded by water.) Also Algeciras.

History

Launch

Al Jazeera Satellite Channel, now known as AJA, was launched on 1 November 1996 following the closure of the BBC's Arabic language television station, a joint venture with Orbit Communications Company. The BBC channel had closed after a year and a half when the Iranian government attempted to suppress information, including a graphic report on executions and prominent dissident views.WEB,weblink AL JAZEERA TV: The History of the Controversial Middle East News Station Arabic News Satellite Channel History of the Controversial Station, Allied-media, 12 April 2012, The Emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa, provided a loan of QAR 500 million (US$137 million) to sustain Al Jazeera through its first five years, as Hugh Miles detailed in his book Al Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel That Is Challenging the West. Shares were held by private investors as well as the Qatar government.(File:Al jazeera arabic.jpg|thumb|Al Jazeera Arabic Building)Al Jazeera's first day on the air was 1 November 1996. It offered 6 hours of programming per day; increased to 12 hours by the end of 1997. It was broadcast to the immediate neighborhood as a terrestrial signal, and on cable, as well as through satellites (which was also free to users in the Arab world), although Qatar, and many other Arab countries, barred private individuals from having satellite dishes until 2001.At the time of the Al Jazeera Media Network launch Arabsat was the only satellite broadcasting to the Middle East, and for the first year could only offer Al Jazeera a weak C-band transponder that needed a large satellite dish for reception. A more powerful Ku-band transponder became available as a peace-offering after its user, Canal France International, accidentally beamed 30 minutes of pornography into ultraconservative Saudi Arabia.NEWS,weblink France seeks to soothe Arab anger over porn film, Hurriyet, 17 June 2012, Al Jazeera was not the first such broadcaster in the Middle East; a number had appeared since the Arabsat satellite, a Saudi Arabia-based venture of 21 Arab governments, took orbit in 1985. The unfolding of Operation Desert Storm on CNN International underscored the power of live television in current events. While other local broadcasters in the region would assiduously avoid material embarrassing to their home governments (Qatar had its own official TV station as well), Al Jazeera was pitched as an impartial news source and platform for discussing issues relating to the Arab world.In presenting "The opinion and the other opinion" (the station's motto), it did not take long for Al Jazeera to shock local viewers by presenting Israelis speaking Hebrew on Arab television for the first time.{{citation needed|date=August 2015}} Lively and far-ranging talk shows, particularly a popular, confrontational one called The Opposite Direction, were a constant source of controversy regarding issues of morality and religion. This prompted a torrent of criticism from the conservative voices among the region's press. It also led to official complaints and censures from neighboring governments. Some jammed Al Jazeera's terrestrial broadcast or expelled its correspondents. In 1999, the Algerian government reportedly cut power to several major cities in order to censor one broadcast. There were also commercial repercussions: Saudi Arabia reportedly pressured advertisers to avoid the channel, to great effect.Al Jazeera was the only international news network to have correspondents in Iraq during the Operation Desert Fox bombing campaign in 1998. In a precursor of a pattern to follow, its exclusive video clips were highly prized by Western media.

Around the clock

1 January 1999 was Al Jazeera's first day of 24-hour broadcasting.WEB,weblink A decade of growth, Al Jazeera English, 1 November 2006, 18 November 2012, Employment had more than tripled in one year to 500 employees, and the agency had bureaux at a dozen sites as far as EU and Russia. Its annual budget was estimated at about $25 million at the time.However controversial, Al Jazeera was rapidly becoming one of the most influential news agencies in the whole region. Eager for news beyond the official versions of events, Arabs became dedicated viewers. A 2000 estimate pegged nightly viewership at 35 million, ranking Al Jazeera first in the Arab world, over the Saudi Arabia-sponsored Middle East Broadcasting Centre (MBC) and London's Arab News Network (ANN). There were about 70 satellite or terrestrial channels being broadcast to the Middle East, most of them in Arabic. Al Jazeera launched a free Arabic-language web site in January 2001. In addition, the TV feed was soon available in the United Kingdom for the first time via British Sky Broadcasting.

War in Afghanistan

Al Jazeera came to the attention of many in the West during the hunt for Osama bin Laden and the Taliban in Afghanistan after the 11 September 2001 attacks on the United States. It aired videos it received from Osama bin Laden and the Taliban, deeming new footage of the world's most wanted fugitives to be newsworthy. Some criticized the network for giving a voice to terrorists.WEB, Joel Campagna,weblink Between Two Worlds, Committee to Protect Journalists, October 2001, 18 November 2012, WEB, Jennifer Bryson,weblink Analysis: Is Rumsfeld's Criticism of Al-Jazeera Justified?, Newsmax, 30 October 2001, 18 November 2012, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20130127185534weblink">weblink 27 January 2013, Al Jazeera's Washington, D.C., bureau chief, Hafez al-Mirazi, compared the situation to that of the Unabomber's messages in The New York Times.WEB, Joe Eskenazi,weblink Al-Jazeera not 'all bin Laden, all the time,' D.C. bureau chief says, Jweekly, 17 October 2003, 18 November 2012, The network said it had been given the tapes because it had a large Arab audience.NEWS, Fouad Ajami,weblink What the Muslim World Is Watching, The New York Times, 18 November 2001, 18 November 2012, Many other TV networks were eager to acquire the same footage. CNN International had exclusive rights to it for six hours before other networks could broadcast, a provision that was broken by the others on at least one controversial occasion.NEWS, Jason Gay,weblink CNN Snaps Back to Action, New York Observer, 29 October 2001, 18 November 2012, Prime Minister Tony Blair soon appeared on an Al Jazeera talk show on 14 November 2001 to state Britain's case for pursuing the Taliban into Afghanistan.NEWS, Risen, James,weblink A nation challenged – Interview With bin Laden Makes the Rounds, New York City; Great Britain; Washington (DC); Afghanistan, NY Times, 12 December 2001, 20 November 2012, Al Jazeera's prominence rose during the war in Afghanistan because it had opened a bureau in Kabul before the war began. This gave it better access for videotaping events than other networks, which bought Al Jazeera's footage, sometimes for as much as $250,000.Mohammed El-Nawawy, 2003. Al-jazeera: The Story of the Network That Is Rattling Governments and Redefining Modern Journalism. Cambridge, MA: Westview Press, p. 166, Kabul office was destroyed by United States bombs in 2001.NEWS,weblink Al-Jazeera Kabul offices hit in US raid, BBC News, 13 November 2001, 18 November 2012, Looking to stay ahead of possible future conflicts, Al Jazeera then opened bureaux in other troubled spots.The network remained dependent on government support in 2002, with a budget of $40 million and ad revenues of about $8 million. It also took in fees for sharing its news feed with other networks. It had an estimated 45 million viewers around the world. Al Jazeera soon had to contend with a new rival, Al Arabiya], an offshoot of the Middle East Broadcasting Center, which was set up in nearby Dubai with Saudi financial backing.NEWS, Peter Feuilherade,weblink Al-Jazeera competitor launches, BBC News, 20 February 2003, 18 November 2012,

2003 Iraq War

Before and during the United States-led invasion of Iraq, where Al Jazeera had a presence since 1997, the network's facilities and footage were again highly sought by international networks. The channel and its web site also were seeing unprecedented attention from viewers looking for alternatives to embedded reporting and military press conferences.Al Jazeera moved its sports coverage to a new, separate channel on 1 November 2003, allowing for more news and public affairs programming on the original channel. An English language web site had launched earlier in March 2003. The channel had about 1,300 to 1,400 employees, its newsroom editor told The New York Times. There were 23 bureaux around the world and 70 foreign correspondents, with 450 journalists in all.On 1 April 2003, a United States plane fired on Al Jazeera's Baghdad bureau, killing reporter Tareq Ayyoub.NEWS, Jonathan Steele,weblink Obituary: Tareq Ayyoub, the Guardian, 8 April 2003, 18 November 2012, London, The attack was called a mistake; however, Qatar had supplied the US with a precise map of the location of the bureau in order to spare it from attack.NEWS,weblink Foreign media suffer Baghdad losses, BBC News, 8 April 2003, 18 November 2012, Robert Fisk: The Independent, 2 November 2011. Retrieved 5 November 2011Afshin Rattansi became the channel's first English-language broadcast journalist after he left the BBC Today Programme, after the death of UK government scientist David Kelly.

2017 Qatar diplomatic crisis

The closing of the Al Jazeera Media Network was one of the terms of diplomatic reestablishment put forward by Saudi ArabiaUnited Arab EmiratesBahrain and Egypt during the 2017 Qatar diplomatic crisis.NEWS,weblink 'Close al-Jazeera': Saudi Arabia gives Qatar 13 demands to end blockade, editor, Patrick Wintour Diplomatic, 2017-06-23, The Guardian, 2017-06-23, en-GB, 0261-3077, WEB,weblink Amid Gulf blockade of Qatar, attempts to muzzle Al-Jazeera are likely to fail, CNBC.com, Abid Ali; special to, 2017-06-23, 2017-06-23, WEB,weblink Arab states issue list of demands to end Qatar crisis, www.aljazeera.com, 2017-06-23, NEWS,weblink Qatar row: Arab states send list of steep demands, 2017-06-23, BBC News, 2017-06-23, en-GB, On 23 June 2017, the countries that cut ties to Qatar issued a list of demands to end the major crisis, insisting that Qatar shut down the Al Jazeera network, close a Turkish military base and scale down ties with Iran. The call, included in a list of 13 points, read: "Shut down Al Jazeera and its affiliate stations.".NEWS, Arab states issue 13 demands to end Qatar-Gulf crisis,weblink 12 July 2017, Al Jazeera, Agencies, media outlets, journalists and media rights organisations have decried the demands to close Al Jazeera as attempts to curb press freedom, including Reporters Without Borders;NEWS, Unacceptable call for Al Jazeera's closure in Gulf crisis,weblink 28 June 2017, 28 June 2017, CPJ; IFEX; The GuardianNEWS, The Guardian view on al-Jazeera: muzzling journalism,weblink 23 July 2017, 23 June 2017, and the New York Times.NEWS, Misguided Attacks on Al Jazeera,weblink 23 July 2017, New York Times, 21 June 2017, Earlier, Saudi and the UAE blocked Al Jazeera websites;NEWS, Alkhalisi, Zahraa, Al Jazeera blocked by Saudi Arabia, Qatar blames fake news,weblink 24 May 2017, CNN, Saudi Arabia closed Al Jazeera's bureau in Riyadh and halted its operating licence,NEWS, Cockburn, Patrick, Saudi Arabia closes local al Jazeera office over Qatar's backing for the Muslim Brotherhood,weblink 23 July 2017, 12 March 2017, accusing the network of promoting "terrorist groups" in the region; and Jordan also revoked the licence for Al Jazeera.NEWS, Jordan revokes Al-Jazeera license amid Qatar tensions,weblink 23 July 2017, CPJ, 6 June 2017, Saudi Arabia also banned hotels from airing Al Jazeera,NEWS, Saudi Arabia bans Al Jazeera channels in hotels,weblink Al Jazeera, 9 June 2017, threatening fines of up to $26,000 for "violators".On 6 June, just days after the Saudi-led group had cut ties with Qatar, Al Jazeera was a victim of a cyber attack on all of its platforms.MAGAZINE, Tamkin, Emily, Al Jazeera Media Network Hit by Massive Hack,weblink 23 July 2017, Foreign Policy Magazine, 8 June 2017, Qatari Minister of Foreign Affairs, Mohammed bin Abdulrahman bin Jassim Al Thani, has said Doha will not discuss the status of Al Jazeera in any negotiations. "Doha rejects discussing any matter related to Al Jazeera channel as it considers it an internal affair," Qatar News Agency quoted the foreign minister as saying.NEWS, Al Jazeera off the table in any Gulf crisis talks: FM,weblink 23 July 2017, Al Jazeera, 13 June 2017, "Decisions concerning the Qatari internal affairs are Qatari sovereignty - and no one has to interfere with them."In June 2017, UAE ambassador to US Yousef Al Otaiba hacked emails were reported as "embarrassing" by Al Jazeera because they showed links between the UAE and the US-based Foundation for Defense of Democracies.NEWS, Someone Is Using These Leaked Emails To Embarrass Washington's Most Powerful Ambassador,weblink 3 June 2017, Akbar Shahid, Ahmed, HuffPost, 5 June 2017, live,weblink" title="web.archive.org/web/20170603233228weblink">weblink 3 June 2017, dmy-all, According to observers, the extensive media coverage of the alleged email hack was seen as a provocation and the hacking as a move orchestrated by Qatar.WEB, ANALYSIS: UAE envoy’s hacked emails and Qatar’s escalating Gulf rift,weblink 4 June 2017, Al Arabiya, 5 June 2017, live,weblink" title="web.archive.org/web/20170731203753weblink">weblink 31 July 2017, dmy-all, On 24 November 2017 Dubai Police deputy chief Lieutenant General Dhahi Khalfan Tamim accused Al Jazeera for provoking the 2017 Sinai attack and called for bombing of Al Jazeera by the Saudi-led coalition, tweeting in Arabic "The alliance must bomb the machine of terrorism ... the channel of ISIL, al-Qaeda and the al-Nusra front, Al Jazeera the terrorists".WEB,weblink Dubai security chief calls for bombing of Al Jazeera, www.aljazeera.com, WEB,weblink Farsnews, en.farsnews.com, In 2018, Al Jazeera reported apparent new details regarding a 1996 Qatari coup d'état attempt accusing the United Arab Emirates, Saudi Arabia, Bahrain, and Egypt, of plotting to overthrow Hamad bin Khalifa Al Thani.NEWS,weblink Qatar 1996 coup plot: New details reveal Saudi-UAE backing, Al Jazeera, 17 December 2018, According to Al Jazeera, a former French army commander Paul Barril was contracted and supplied with weapons by the UAE to carry out the coup operation in Qatar. UAE minister of foreign affairs Anwar Gargash responded to the documentary and stated that Paul Barril was in fact a security agent of the Qatari Sheikh Khalifa bin Hamad Al Thani who visited Abu Dhabi and had no relationship with the UAE and the documentary was a falsification attempt through a pay-rolled speaker to inculpate the UAE in the coup.NEWS,weblink قرقاش يكذّب "مرتزقا" فرنسيا ربط الإمارات بمحاولة انقلاب 1996 بقطر, Arabic CNN, 17 December 2018,

Organization

The original Al Jazeera channel was launched 1 November 1996 by an emiri decree with a loan of 500 million Qatari riyals (US$137 million) from the Emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa.Hugh Miles, 2005. Al-Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel that is Challenging the West. New York: Grove Press, p.346, Books.Google.comNaomi Sakr, 2001. Satellite Realms: Transnational Television, Globalization & the Middle East. London: I.B. Tauris, p. 57, Books.google.com By securing its funding through loans or grants rather than direct government subsidies, the channel seeks to maintain independent editorial policy.Naomi Sakr, 2001. Satellite Realms: Transnational Television, Globalization & the Middle East. London: I.B. Tauris, pp. 58, Books.Google.comHugh Miles, 2005. Al-Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel that is Challenging the West. New York: Grove Press, p. 347, Books.Google.com The channel began broadcasting in late 1996, with many staff joining from the BBC World Service's Saudi-co-owned Arabic-language TV station, which had shut down on 1 April 1996 after two years of operation because of censorship demands by the Saudi Arabian government.NEWS, Qatar's Al-Jazeera livens up Arab TV scene,weblink 12 August 2014, BBC, 7 January 1999, The Al Jazeera logo is a decorative representation of the network's name written using Arabic calligraphy. It was selected by the station's founder, Emir of Qatar Sheikh Hamad bin Khalifa, as the winning entry in a design competition.

Staff

File:Wadah Khanfar.jpg|thumb|upright|Wadah Khanfar, Former Director General of Al Jazeera Media NetworkAl Jazeera Media NetworkAl Jazeera restructured its operations to form a network that contains all their different channels. Wadah Khanfar, the then managing director of the Arabic Channel, was appointed as the director general of Al Jazeera Media Network. He also acted as the managing director of the original Arabic Channel. Khanfar resigned on 20 September 2011 proclaiming that he had achieved his original goals, and that 8 years was enough time for any leader of an organization, in an interview aired on Al Jazeera English. Ahmed bin Jassim Al Thani replaced Khanfar and served as the director general of the channel from September 2011 to June 2013 when he was appointed minister of economy and trade.NEWS, Al Jazeera's Director General resigns 'to serve my country',weblink 28 June 2013, Doha News, 26 June 2013, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20130815093650weblink">weblink 15 August 2013, The chairman of the channel is Hamad bin Thamer Al Thani. The Director General and editor-in-chief of the Arabic website is Mostefa Souag, who replaced Ahmed Sheikh as editor-in-chief. It has more than 100 editorial staff. The managing director of Al Jazeera English is Al Anstey. Mohamed Nanabhay became editor-in-chief of the English-language site in 2009. Previous editors include Beat Witschi and Russell Merryman.Prominent on-air personalities include Faisal al-Qassem, host of the talk show The Opposite Direction, Ahmed Mansour, host of the show Without Borders (bi-la Hudud) and Sami Haddad.Its former Iran and Beirut Bureau Chief was Ghassan bin Jiddo. He became an influential figure on Al Jazeera with his program Hiwar Maftuh, one of the most frequently watched programs. He also interviewed Nasrallah in 2007 and produced a documentary about Hezbollah. Some suggested that he would even replace Wadah Khanfar. Bin Jiddo resigned after political disagreements with the station.NEWS, The World's Most Influential Arabs,weblink 11 June 2012, Arabian Business, 2011, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20130723090104weblink">weblink 23 July 2013, Ossama AlBayati is an art director for film and television specialized in network branding. Ossama made several projects that received Promax Awards in Dubai, Los Angeles and Europe.{{Citation needed|date=February 2017}}

Reach

Many governments in the Middle East deploy state-run media or government censorship to impact local media coverage and public opinion, leading to international objections regarding press freedom and biased media coverage. Some scholars and commentators use the notion of contextual objectivity, which highlights the tension between objectivity and audience appeal, to describe the station's controversial yet popular news approach.WEB,weblink The Minotaur of 'Contextual Objectivity': War coverage and the pursuit of accuracy with appeal, TBS Journal.com, 12 April 2012, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20120211102357weblink">weblink 11 February 2012, Increasingly, Al Jazeera Media Network's exclusive interviews and other footage are being rebroadcast in American, British, and other western media outlets such as CNN and the BBC. In January 2003, the BBC announced that it had signed an agreement with Al Jazeera for sharing facilities and information, including news footage.BBC in news deal with Arabic TV BBC News, published 17 January 2003Al Jazeera's availability (via satellite) throughout the Middle East changed the television landscape of the region. Prior to the arrival of Al Jazeera, many Middle Eastern citizens were unable to watch TV channels other than state-controlled national TV stations. Al Jazeera introduced a level of freedom of speech on TV that was previously unheard of in many of these countries. Al Jazeera presented controversial views regarding the governments of many Arab states on the Persian Gulf, including Saudi Arabia, Kuwait, Bahrain and Qatar; it also presented controversial views about Syria's relationship with Lebanon, and the Egyptian judiciary. Critics accused Al Jazeera Media Network of sensationalism in order to increase its audience share. Al Jazeera's broadcasts have sometimes resulted in drastic action: for example, when, on 27 January 1999, critics of the Algerian government appeared on the channel's live program El-Itidjah el-Mouakass ("The Opposite Direction"), the Algerian government cut the electricity supply to large parts of the capital Algiers (and allegedly also to large parts of the country) to prevent the program from being seen.Books of our Time: Al-Jazeera at Google Video; TV programme feat. Lawrence Velvel, Dean of the Mass. School of Law, interviewing author Hugh Miles who reveals a lot about the channel (a, c: 48:30, b: 55:00) WEB,weblink Archived copy, 2006-11-25, bot: unknown,weblink" title="web.archive.org/web/20080115033945weblink">weblink 15 January 2008, BOOK, El-Nawawy and Iskandar, Al-Jazeera: How the free Arab News Network Scooped the World and Changed the Middle East, Westview, cf.Further readingWEB,weblink The Rise of Al Jazeera, Peace & Conflict Monitor, Nicolas Eliades,weblink" title="web.archive.org/web/20061003081228weblink">weblink 3 October 2006, WEB,weblink Qatar's Al-Jazeera TV: The Power of Free Speech, meib.org, September 28, 2016, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20070103223246weblink">weblink 3 January 2007, By and large, however, Al Jazeera's popularity can be more substantively attributed to its in-depth coverage of issues considered to be of great importance to the international Arab population, many of which received minimal attention from other outlets, such as: the Palestinian perspective on the second Intifada, the experiences of Iraqis living through the Iraq war, and the exclusive broadcast of tapes produced by Osama Bin-Laden.WEB,weblink Al-Jazeera's popularity and impact, 1 November 2006, news.bbc.co.uk, At the time of the aforementioned incident in Algeria, Al Jazeera Media Network was not yet generally known in the Western world, but where it was known, opinion was often favorableE.g. in 1999, The New York Times reporter Thomas L. Friedman called Al-Jazeera "the freest, most widely watched TV network in the Arab world". – JOURNAL, Friedman, Thomas L., Fathers and Sons, The New York Times, 12 February 1999, A27, and Al Jazeera claimed to be the only politically independent television station in the Middle East. However, it was not until late 2001 that Al Jazeera achieved worldwide recognition, when it broadcast video statements by al-Qaeda leaders.NEWS,weblink Al Jazeera and Bin Laden, BBC News, 14 November 2002, 12 April 2012, Kathryn, Westcott, Some observers have argued that Al Jazeera Media Network has formidable authority as an opinion-maker. Noah Bonsey and Jeb Koogler, for example, writing in the Columbia Journalism Review, argue that the way in which the station covers any future Israeli-Palestinian peace deal could well determine whether or not that deal is actually accepted by the Palestinian public.CJR.org, Does the Path to Middle East Peace Stop in Doha?The channel's tremendous popularity has also, for better or worse, made it a shaper of public opinion. Its coverage often determines what becomes a story and what does not, as well as how Arab viewers think about issues. Whether in Saudi Arabia, Egypt, Jordan, or Syria, the stories highlighted and the criticisms aired by guests on Al Jazeera's news programs have often significantly affected the course of events in the region.In Palestine, the station's influence is particularly strong. Recent polling indicates that in the West Bank and Gaza, Al Jazeera is the primary news source for an astounding 53.4 percent of Palestinian viewers. The second and third most watched channels, Palestine TV and Al Arabiya, poll a distant 12.8 percent and 10 percent, respectively. The result of Al Jazeera's market dominance is that it has itself become a mover and shaker in Palestinian politics, helping to craft public perceptions and influence the debate. This has obvious implications for the peace process: how Al Jazeera covers the deliberations and the outcome of any negotiated agreement with Israel will fundamentally shape how it is viewed—and, more importantly, whether it is accepted—by the Palestinian public.Al Jazeera's broad availability in the Arab world "operat[ing] with less constraint than almost any other Arab outlet, and remain[ing] the most popular channel in the region", has been perceived as playing a part in the Arab Spring, including the Tunisian and Egyptian revolutions. The New York Times stated in January 2011: "The protests rocking the Arab world this week have one thread uniting them: Al Jazeera, ... whose aggressive coverage has helped propel insurgent emotions from one capital to the next." The newspaper quoted Marc Lynch, a professor of Middle East Studies at George Washington University: "They did not cause these events, but it's almost impossible to imagine all this happening without Al Jazeera.""Seizing a Moment, Al Jazeera Galvanizes Arab Frustration", The New York Times, 27 January 2011With Al Jazeera's growing global outreach and influence, some scholars including Adel Iskandar have described the station as a transformation of the very definition of "alternative media."WEB,weblink Is Al Jazeera Alternative? Mainstreaming Alterity and Assimilating Discourses of Dissent, TBS Journal, 22 July 2003, 12 April 2012, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20120415152037weblink">weblink 15 April 2012, Al Jazeera presents a new direction in the discourse of global news flow and shows voices underrepresented by traditional mainstream media regardless of global imbalances in the flow of information.JOURNAL, Al-Jazeera English and global news networks: clash of civilizations or cross-cultural dialogue?, Powers, Shawn, 2009, Media, War & Conflict, el-Nawawy, Mohammed,

Expansion outside the Middle East

In 2011 Al Jazeera Media Network launched Al Jazeera Balkans based in Sarajevo and serving Bosnia and Herzegovina in Bosnian, Serbian and Croatian. The look and feel of the network is similar to Al Jazeera English.Al Jazeera launched a Turkish-language news website in 2014; it was shut down on 3 May 2017.WEB,weblink Al Jazeera Türk stops operating in Turkey,

Al Jazeera English

File:Al Jazeera English Newsdesk.jpg|thumb|250px|Al Jazeera EnglishAl Jazeera EnglishIn 2003 Al Jazeera hired its first English-language journalists, among whom was Afshin Rattansi,WEB,weblink Afshinrattansi.com, Afshinrattansi, 12 April 2012, from the BBC's Today Programme.In March 2003 it launched an English-language website.aljazeera.com {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20120305100750weblink |date=5 March 2012 }}On 4 July 2005 Al Jazeera officially announced plans to launch a new English-language satellite service to be called Al Jazeera International.NEWS,weblinkweblink" title="web.archive.org/web/20050710010536weblink">weblink 10 July 2005, Al Jazeera turns its signal West, Web.archive, 10 July 2005, 12 April 2012, dead, dmy, The new channel started at 12h GMT on 15 November 2006 under the name Al Jazeera English and has broadcast centers in Doha (next to the original Al Jazeera headquarters and broadcast center), London, Kuala Lumpur and Washington D.C. The channel is a 24-hour, 7-days-a-week news channel, with 12 hours broadcast from Doha, and four hours each from London, Kuala Lumpur, and Washington D.C.Al Jazeera launched an English language channel, originally called Al Jazeera International, in 2006. Among its staff were journalists hired from ABC's Nightline and other top news outfits. Josh Rushing,WEB, Matthew Power,weblink Josh Rushing: From USMC to Al Jazeera, Matthew Power: GQ, June 2006, 18 November 2012,weblink" title="web.archive.org/web/20120921042700weblink">weblink 21 September 2012, dead, dmy-all, a former media handler for CENTCOM during the Iraq war, agreed to provide commentary; David Frost was also on board.NEWS, Deborah Soloman,weblink Bye-Bye, BBC, The New York Times, 12 February 2006, 18 November 2012, NEWS,weblink David Frost joins al-Jazeera TV, BBC News, 7 October 2005, 18 November 2012, In an interesting technical feat, the broadcast of the new operation was handed off between bases in Doha, London, Washington, D.C., and Kuala Lumpur on a daily cycle.The new English language venture faced considerable regulatory and commercial hurdles in the North America market for its perceived sympathy with extremist causes.WEB, Jamal Dajani,weblink Al Jazeera English Falls Short of Expectations, New America Media, 21 November 2006, 18 November 2012, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20130605161737weblink">weblink 5 June 2013, dmy, NEWS, Tony Burman,weblink Al-Jazeera should be available in Canada, CBC, 17 November 2006, 18 November 2012, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20120430025039weblink">weblink 30 April 2012, NEWS,weblink Al-Jazeera English TV date set, BBC News, 1 November 2006, 18 November 2012, At the same time, others felt Al Jazeera's competitive advantage lay in programming in the Arabic language. There were hundreds of millions of potential viewers among the non-Arabic language speaking Muslims in Europe and Asia, however, and many others who might be interested in seeing news from the Middle East read by local voices. If the venture panned out, it would extend the influence of Al Jazeera, and tiny Qatar, beyond even what had been achieved in the station's first decade. In an interesting twist of fate, the BBC World Service was preparing to launch its own Arabic language station in 2007. Today, evidence of U.S. antipathy at the Arabic network has dissipated significantly, though not entirely, several analysts say.WEB,weblink Once called 'terror network,' Al Jazeera America dares to enter U.S. cable market - CNN, By Michael Martinez,, CNN,

Al Jazeera America

In January 2013, Al Jazeera Media Network purchased Current TV, which was partially owned by former U.S. Vice President Al Gore. Using part of Current TV's infrastructure, Al Jazeera launched an American news channel on 20 August 2013.Though Current TV had large distribution throughout the United States on cable and satellite television, it averaged only 28,000 viewers at any time.NEWS, Stelter, Brian,weblink Current TV Finds a Good Number Within Its Tiny Ratings, new York Times, 13 January 2012, 9 April 2013, The acquisition of Current TV by Al Jazeera allowed Time Warner Cable to drop the network due to its low ratings, but they released a statement saying that they would consider carrying the channel after they evaluated whether it made sense for their customers.NEWS,weblink Ali Velshi Joins Al Jazeera America, Al Jazeera, 4 April 2013, 9 April 2013, dead,weblink 3 January 2013, NEWS,weblink Al Jazeera buys Al Gore's Current TV, CNN, 9 April 2013, 3 January 2013, NEWS,weblink Al Jazeera buys Current TV in bid for US airtime, RT News, 3 January 2013, 9 April 2013, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20130131104610weblink">weblink 31 January 2013, NEWS,weblink Al Jazeera buys US channel Current TV, Al Jazeera, 9 April 2013, NEWS,weblink Al Jazeera targets US expansion after buying Current TV, BBC, 3 January 2013, 9 April 2013, NEWS,weblink Time Warner Cable Will Consider Carrying Al Jazeera's U.S. Network, Huffington Post, 3 January 2013, 9 April 2013, Michael, Calderone, Time Warner Cable later began carrying Al Jazeera America in December 2013.In August 2014 Gore and fellow shareholder Joel Hyatt launched a lawsuit against Al Jazeera claiming a residual payment of $65 million of the sale proceeds, due in 2014, remained unpaid.NEWS, Al Gore alleges breach of contract in Al Jazeera lawsuit,weblink 16 August 2014, 16 August 2014, Boston Star, Al Jazeera later announced a countersuit. In 2016, the case was settled outside of court on the basis of a mutual agreement, under which: Gore and Hyatt had their claims waived, Al Jazeera was ordered to pay the $2.35 million in legal fees incurred by the plaintiffs, and the network forfeited its rights to pursue any indemnification claims related to the ordeal.WEB,weblink Gore Suit Over Al Jazeera Fee Advancement Rights Settled - Law360, www.law360.com, en, 2017-12-07, On 13 January 2016, Al Jazeera America CEO Al Anstey announced that the network would cease operations on 12 April 2016, citing the "economic landscape".WEB, Al Jazeera America to Shut Down,weblink The Hollywood Reporter, 2016-01-13,

Sport channels

beIN SPORTS, formerly Al Jazeera Sport channels, was legally separated from Al Jazeera Media Network on 1 January 2014 and is now controlled by beIN Media Group.beIN SPORTS currently operates three channels in France – beIN Sport 1, beIN Sport 2 and beIN Sport MAX – and launched two channels in the United States (English and Spanish) in August 2012.Al Jazeera to Kick Off Pair of Soccer Channels in U.S. this August Bleacher Report, 2 June 2012 The network also has a Canadian Channel and holds Canadian broadcast rights to several sports properties, The network also has an Australian channel.beIN Sport holds the rights to broadcast major football tournaments on French television, including Ligue 1, Bundesliga, the UEFA Champions League and the European Football Championships. In the United States and Canada, beIN Sport holds the rights to broadcast La Liga, Serie A, Ligue 1, Copa del Rey, South American World Cup Qualifier and English Championship matches, in addition to Barca TV.WEB,weblink beIN SPORTS – North America's Premier Sports TV Network, beIN SPORTS US, 16 June 2015, In October 2009 Al Jazeera acquired six sports channels of the ART.WEB, Arab Media Outlook 2009–2013,weblink Dubai Press Club and Value Partners, 15 September 2013, On 26 November 2009 Al Jazeera English received approval from the CRTC, which enables Al Jazeera English to broadcast via satellite in Canada.NEWS,weblink Al-Jazeera English gets CRTC approval, Canadian Broadcasting Corporation, 26 November 2009, 12 April 2012, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20101203082655weblink">weblink 3 December 2010,

Availability

The original Al Jazeera channel is available worldwide through various satellite and cable systems.Al Jazeera TV Footprint – Coverage {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20070426085649weblink |date=26 April 2007 }} For availability info of the Al Jazeera network's other TV channels, see their respective articles. Segments of Al Jazeera English are uploaded to YouTube.WEB,weblink Al Jazeera YouTube Channel, Youtube, 23 November 2006, 12 April 2012, Europe, Northern Africa and the Middle East. Al Jazeera can be freely viewed with a DVB-S receiver in Europe, Northern Africa and the Middle East as it is broadcast on the Astra 1M, Eutelsat Hot Bird 13A, Eutelsat 10A, Badr 4, Turksat 2A, Thor 6, Nilesat 102, Hispasat 1C and Eutelsat 28A satellites. The Optus C1 satellite in Australia carries the channel for free and from July 2012 is available at no extra charge to all subscribers to Australia's Foxtel pay-TV service.Canada. Al Jazeera is available in Canada on Bell Channel 516, as part of the package "International News I." Al Jazeera is available on Rogers Cable individually. Al Jazeera is also available on Shaw Cable TV Channel 513, as part of the package "Multicultural"India. On 7 December 2010, Al Jazeera said its English language service has got a downlink license to broadcast in India. Satellite and cable companies would therefore be allowed to broadcast Al Jazeera in the country.NEWS,weblink Al Jazeera English to Broadcast in India, The Wall Street Journal, Kenan, Machado, 7 December 2010, The broadcaster will be launched soon on Dish TV, and is considering a Hindi-language channel.WEB,weblink Al Jazeera English to be available in India, Ibnlive, 12 April 2012, United Kingdom. Al Jazeera English is available on the Sky and Freesat satellite platforms, as well as the standard terrestrial service (branded Freeview), thus making it available to the vast majority of UK households. On 26 November 2013 it launched a HD simulcast on certain terrestrial transmitters.WEB, Al Jazeera,weblink Al Jazeera launches on Freeview HD, 26 November 2013, 26 November 2013, United States. Al Jazeera English is mainly available online via its live stream on its website, DVB-S, Galaxy 19 and Galaxy 23 C-band satellites. Following the launch of Al Jazeera America in 2013 until 2016 when the channel folded, Al Jazeera English was not available in the United States. It had been available through live streaming over the Al Jazeera website, DVB-S, Galaxy 19, free to air and Galaxy 23 satellites, and it had been broadcast over the air in the Washington, DC DMA by WNVC on digital channel 30-5, and on digital channel 48.2 in the New York metro area, but those broadcasts were discontinued on 20 August 2013. Al Jazeera English had also been available to cable TV viewers in Toledo, Ohio, Burlington, Vermont, New York City (WRNN rebroadcast), Washington State, and Washington, D.C (a rebroadcast of WNVC's feed), but those sources were switched to Al Jazeera America on 20 August 2013. Many analysts had considered the limited availability of Al Jazeera English in the United States to be effectively a "blackout".Grim, Ryan (30 January 2011) Al Jazeera English Blacked Out Across Most Of U.S., The Huffington PostNEWS, Ronnie Lovler,weblink Absence of Al Jazeera English in US is troubling, San Francisco Chronicle, 20 February 2011, 12 April 2012, The live stream and programming over the internet that had been geoblocked was made available to viewers in the United States again in September, 2016.Online. Al Jazeera English can be viewed over the Internet from their official website. The low-resolution version is available free of charge to users of computers and video streaming boxes,Aljazeera.com {{cbignore|bot=medic}} and the high-resolution version is available under subscription fees through partner sites. Al Jazeera's English division has also partnered with Livestation for Internet-based broadcasting.WEB,weblink Watch Al Jazeera English on your PC, Livestation, 5 January 2012, 12 April 2012, This enables Al Jazeera English and Al Jazeera live to be watched worldwide.

On the web

Al Jazeera Media Network's web-based service is accessible subscription-free throughout the world, at a variety of websites.WEB,weblink How to watch Al Jazeera English online, 16 June 2015, The station launched an English-language edition of its online content in March 2003. This English language website was relaunched on 15 November 2006, along with the launch of Al Jazeera English. The English and Arabic sections are editorially distinct, with their own selection of news and comment. Al Jazeera and Al Jazeera English are streamed live on the official site,NEWS, Al Jazeera Livestream,weblink Al Jazeera, 19 March 2011, {{cbignore|bot=medic}}NEWS, Al Jazeera English: Live Stream,weblink Al Jazeera English, 19 March 2011, as well as on YouTube.WEB, Al Jazeera Channel,weblink YouTube, 19 March 2011,weblink" title="web.archive.org/web/20110228104437weblink">weblink 28 February 2011, live, dmy, WEB, Al Jazeera English,weblink YouTube, 19 March 2011,weblink" title="web.archive.org/web/20110319104709weblink">weblink 19 March 2011, live, dmy, On 13 April 2009 Al Jazeera launched versions of its English and Arabic sites suitable for mobile devices.The Arabic version of the site was brought offline for about 10 hours by an FBI raid on its ISP, InfoCom Corporation, on 5 September 2001. InfoCom was later convicted of exporting to Syria and Gaddafi-ruled Libya, of knowingly being invested in by a Hamas member (both of which are illegal in the United States), and of underpaying customs duties.WEB,weblink Elisha Brothers convicted, 2006-02-21, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20060221123700weblink">weblink 21 February 2006, dmy, in 2014 Al Jazeera Media Network launched an online only channel called AJ+. The channel is based out of the former Current TV studios in San Francisco and has outposts in Doha, Kuala Lumpur and other locations. It is independent of all of Al Jazeera's other channels and is mostly in an on demand format. The channel launched on 13 June 2014 on with a preview on YouTube. This was followed in 2017 by the launch of Jetty, a podcast network which is also based out of the former Current TV studios in San Francisco.Al Jazeera recently launched a Mandarin-language news website. It is the first Arabic news provider to target the Chinese audience. The staff of the project will be in contact with their audience via Chinese social media like Weibo, Meipai and WeChat.WEB,weblink Al Jazeera launches Mandarin-language website, www.aljazeera.com, 2018-01-02,

Creative Commons

On 13 January 2009 Al Jazeera Media Network released some of its broadcast quality footage from Gaza under a Creative Commons license. Contrary to business "All Rights Reserved" standards, the license invites third parties, including rival broadcasters, to reuse and remix the footage, so long as Al Jazeera is credited. The videos are hosted on blip.tv, which allows easy downloading and integration with Miro.WEB,weblink cc.aljazeera.net, cc.aljazeera.net, 12 April 2012, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20120413151046weblink">weblink 13 April 2012, WEB,weblink Al Jazeera Launches Creative Commons Repository, Benenson, Fred, 13 January 2009, creativecommons.org, 19 January 2009,weblink" title="web.archive.org/web/20090118233328weblink">weblink 18 January 2009, live, dmy, WEB,weblink Al Jazeera Announces Launch of Free Footage Under Creative Commons License, Steuer, Eric, 13 January 2009, creativecommons.org, 19 January 2009,weblink" title="web.archive.org/web/20090118071005weblink">weblink 18 January 2009, dead, dmy, WEB,weblink Al Jazeera provides an inside look at Gaza conflict, Cohen, Noam, 11 January 2009, International Herald Tribune, 19 January 2009,weblink" title="web.archive.org/web/20090121150832weblink">weblink 21 January 2009, dead, dmy, NEWS,weblink Al Jazeera Announces Launch of Free Footage under Creative Commons License, Al Jazeera Creative Commons Repository, 19 January 2009,weblink" title="web.archive.org/web/20090121191159weblink">weblink 21 January 2009, dead, dmy, WEB,weblink Al Jazeera Offers Creative Commons Video, Lessig Lends Backing, Andrews, Robert, 14 November 2009, paidcontent.co.uk, 19 January 2009, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20090122223318weblink">weblink 22 January 2009, WEB,weblink Al Jazeera Launches Creative Commons Repository, Ito, Joi, 14 January 2009, ito, 19 January 2009,weblink" title="web.archive.org/web/20090123232219weblink">weblink 23 January 2009, live, dmy, Al Jazeera Media Network also offers over 2,000 Creative Commons-licensed still photos at their Flickr account.

Citizen journalism

Al Jazeera Media Network accepts user-submitted photos and videos about news events through a Your Media page, and this content may be featured on the website or in broadcasts.NEWS, Submit Your Contributions – Your Media,weblinkweblink" title="web.archive.org/web/20110808035904weblink">weblink dead, 8 August 2011, Al Jazeera, 19 March 2011, The channel used the Ushahidi platform to collect information and reports about the Gaza War, through Twitter, SMS and the website.NEWS, War on Gaza,weblinkweblink" title="web.archive.org/web/20090112043843weblink">weblink dead, 12 January 2009, Al Jazeera, 19 March 2011, WEB, Ekine, Sokari, Ushahidi Platform Used to Document Congo, Gaza Crises,weblink MediaShift, Public Broadcasting Service, 19 March 2011, 9 January 2009,

Plans

Future projects in other languages include Al Jazeera Urdu, an Urdu language channel to cater mainly to Pakistanis.WEB,weblink Aljazeera and ARY Digital Network to launch Aljazeera Urdu, Ameinfo, 16 November 2006, 12 April 2012, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20120211132409weblink">weblink 11 February 2012, A Kiswahili service called Al Jazeera Kiswahili was to be based in Nairobi and broadcast in Kenya, Tanzania, Uganda, Rwanda and Burundi.WEB,weblink Aljazeera Swahili Formally Announce Recruitment, Thejackalnews.com, 12 April 2012, However, those plans were cancelled due to budget constraints.NEWS,weblink Qatar Scraps Plans for Al-Jazeera Kiswahili, Jackal News, 7 October 2012, 22 November 2012, The channel also has plans to launch a Spanish-language news network to cater mainly to Spain and Hispanic America, like the Iranian cable TV network HispanTV. Al Jazeera has also been reported to be planning to launch an international newspaper.Al Jazeera plans to launch Arab newspaper {{webarchive|url=https://web.archive.org/web/20070504121821weblink |date=4 May 2007 }} Arabian Business; 4 November 2006 Al Jazeera Arabic began using a chroma key studio on 13 September 2009. Similar to Sky News, Al Jazeera broadcast from that studio while the channel's main newsroom was given a new look. The channel relaunched, with new graphics and music along with a new studio, on 1 November 2009, the 13th birthday of the channel.

Controversies associated with Al Jazeera

While Al Jazeera has a large audience in the Middle East, the organization and the original Arabic channel in particular have been criticised and involved in a number of controversies.

Bahrain

In May 2000 Bahrain banned Al Jazeera's broadcasts due to the channel's comments about Bahrain's municipal elections, labelling it as "serving Zionism".NEWS, Derhally, Massoud, Al Jazeera row causes Saudi Al Watan to attack Qatari FM,weblink 8 April 2013, Arabian Business, 29 July 2002,

United States

Several Al Jazeera staff were killed by U.S. military "friendly-fire" incidents.The United-States-controlled Iraqi interim government closed the offices of Al Jazeera in Baghdad in August 2004 during the United States occupation on Iraq.JOURNAL, Gag order, Al Ahram Weekly, 12–18 August 2004, 703,weblink 19 April 2013, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20130523125956weblink">weblink 23 May 2013, The interim Iraqi prime minister Iyad Allawi then accused the channel of "inciting hatred" in the country. At the end of April 2013, the Iraqi government led by Nouri Al Maliki once again ordered Al Jazeera to stop broadcasting due to the alleged role of the channel in "encouraging the sectarian unrest".NEWS, Parker, Ned, Iraq shuts down 10 television channels,weblink 29 April 2013, Los Angeles Times, 28 April 2013, In response to the restrictions imposed by Al Maliki, Al Jazeera issued a statement in which the organization expressed its astonishment at the development, and reiterated their assertion, "We cover all sides of the stories in Iraq, and have done for many years." The network further objected to the ban, saying, "The fact that so many channels have been hit all at once though suggests this is an indiscriminate decision. We urge the authorities to uphold freedom for the media to report the important stories taking place in Iraq."NEWS,weblink Iraq bans al-Jazeera and nine other TV channels over 'sectarian bias', Press, Associated, 2013-04-29, The Guardian, 2017-12-07, en-GB, 0261-3077, In 2019, congressman Jack Bergman wrote: "Al Jazeera’s record of radical anti-American, anti-Semitic, and anti-Israel broadcasts warrants scrutiny from regulators to determine whether this network is in violation of US law.”weblink

Egypt's Tahrir Square

During the 2011 Egyptian protests, on 30 January the Egyptian government ordered the TV channel to close its offices. The next day Egyptian security forces arrested six Al Jazeera journalists for several hours and seized their camera equipment. There were also reports of disruption in Al Jazeera Mubasher's Broadcast to Egypt.NEWS,weblink Live blog 30/1 – Egypt protests, Al Jazeera, 30 January 2011, 30 November 2012, NEWS,weblink Al Jazeera camera equipment seized, Al Jazeera English, 20 November 2012, NEWS,weblink Media should be able to report freely in Egypt, says al-Jazeera, Manila News, 29 January 2011, 20 November 2012, The channel was also criticized for being sympathetic to Mohamed Morsi and the Muslim Brotherhood and former IAEA director Mohammed ElBaradei. It was closed for the same reasons in September 2013.WEB, Egypt bans four TV networks,weblink Natunbarta, 19 September 2013, 4 September 2013,weblink" title="web.archive.org/web/20130921055129weblink">weblink 21 September 2013, dead, Twenty-two members of staff of Al Jazeera's Egyptian bureau announced their resignation on 8 July 2013, citing biased coverage of the ongoing Egyptian power redistribution in favour of the Muslim Brotherhood.NEWS, 22 resign from Al-Jazeera Egypt in protest over bias, Mohamed Hassan Shaban,weblink Asharq Al-Awsat, 10 July 2013, 11 July 2013, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20130712235301weblink">weblink 12 July 2013, NEWS, 'We aired lies': Al-Jazeera staff quit over biased Egypt coverage, Jessica Chasmar,weblink The Washington Times, 9 July 2013, 11 July 2013, NEWS, Egypt Is Arena for Influence of Arab Rivals, Robert F. Worth,weblink The New York Times, 10 July 2013, 11 July 2013, Al Jazeera says that the resignations were due to pressure from the Egyptian military.

Syria

Al Jazeera has been criticized over unfair coverage of the Syrian civil war. The channel's reporting has been described as largely supportive of the rebels, while demonizing the Syrian government. The Lebanese newspaper As-Safir cited outtakes of interviews showing that the channel's staff coached Syrian eyewitnesses and fabricated reports of oppression by Syria's government.NEWS,weblink Bloomberg, Al-Jazeera Gets Rap as Qatar Mouthpiece, In January 2013, a former Al Jazeera employee from Syria stated their belief that there was ongoing strong pressure to conform to biased coverage of the Syrian civil war.An exclusive interview with a news editor of Al-Jazeera Channel at AxisOfLoginweblink" title="web.archive.org/web/20130914144606weblink">An exclusive interview with a news editor of Al-Jazeera Channel at FilmBoxOffice However, according to Pew Research Center study, in its coverage of the Syrian crisis, Al Jazeera America cable news channel provided viewers with content that often resembles what Americans saw on other U.S. cable news outlets.WEB,weblink How Al Jazeera Tackled the Crisis Over Syria, 16 September 2013,

India 5-day ban

The Indian government banned the Al Jazeera TV channel in April 2015 for five telecast days as it repeatedly displayed disputed maps of India. The Surveyor General of India (SGI) had observed that in some of the maps displayed by Al Jazeera, "a portion of Indian territory of Jammu and Kashmir (i.e. PoK and Aksai Chin) has not been shown as a part of Indian territory."WEB,weblink Al Jazeera Penalised for Showing Wrong Map of India, Off Air for 5 Days, 22 April 2015, NDTV.com, 16 June 2015, According to the statement, the suspension of its broadcast concerns maps of Pakistan used in 2013 and 2014 that did not demarcate the part of Kashmir under Pakistani control (Pakistan occupied Kashmir or PoK) as a separate territory. Once notified by Indian authorities, the channel said it ensured all maps from Sept. 22, 2014, onward used dotted lines and unique shading for the disputed portions.WEB,weblink India Suspends Al-Jazeera Broadcast Over Map Dispute, Time,

Israel

On 19 July 2008, Al Jazeera TV broadcast a program from Lebanon which covered the "welcome-home" festivities for Samir Kuntar, a Lebanese citizen who had been imprisoned in Israel for killing four people in a Palestine Liberation Front raid from Lebanon into Israel.NEWS,weblink Prisoner Deal Reopens an Israeli Wound, Kraft, Dina, 2008-07-16, The New York Times {{!, nytimes.com|access-date=2018-11-20}}WEB, Toi Staff,weblink MK confirms for first time: Israel killed Samir Kuntar, The Times of Israel, 2016-02-27, 2018-11-20, In the program, the head of Al Jazeera's Beirut office, Ghassan bin Jiddo, praised Kuntar as a "pan-Arab hero" and organized a birthday party for him. In response, Israel's Government Press Office (GPO) announced a boycott of the channel, which was to include a general refusal by Israeli officials to be interviewed by the station, and a ban on its correspondents from entering government offices in Jerusalem. A few days later an official letter was issued by Al Jazeera's director general, Wadah Khanfar, in which he admitted that the program violated the station's Code of Ethics and that he had ordered the channel's programming director to take steps to ensure that such an incident does not recur.NEWS,weblink VIDEO / Al-Jazeera Admits to 'Unethical' Behavior Over Kuntar Party, Stern, Yoav, 2008-08-07, Haaretz, 2017-11-15, en, NEWS,weblink GPO to sanction Al-Jazeera over Kuntar party, The Jerusalem Post {{!, JPost.com|access-date=2017-11-15}}On 15 March 2010, Channel Ten (Israel) broadcast a video story about the Coastal Road massacre on 11 March 1978, with two photographs of a victim and a terrorist, both women, with Al Jazeera's logo. Photographer Shmuel Rahmani, who took these photos, made a lawsuit against Al Jazeera in the Jerusalem District Court. On 19 February 2014, the court ruled that Al Jazeera would pay 73,500 ILS to Rahmani.Articles 15 and 31 in the verdict which was made by the Judge Rafael Yaacobi on 19 February 2014 in case 45542-12-11, Shmuel Rahmani vs Al Jazeera International Limited and Al Jazeera Satellite Network. On 23 November 2017, a second verdict of 30,000 ILS against Al Jazeera was made in the Nazareth District Court. At the end of 2017, a third lawsuit was brought by Michel Ganoe, an American Christian who has lived in Israel, in the Tel Aviv District Court, after his video of volunteering for the Israel Defense Forces was compared by Al Jazeera to volunteering for the Islamic State of Iraq and the Levant.WEB, Ashraf Mashharawi,weblink Israel's Volunteer Soldiers, Al Jazeera, Length 43:02 minutes, 2017-08-23, 2018-11-21, What drives foreign nationals to join the Israeli army, both as paid soldiers and unpaid volunteers?, On 15 November 2018, Ganoe won 96,199 ILS from Al Jazeera.WEB, Netael Bandel,weblink Al-Jazeera will pay compensation for a story which compares the IDF to Da'ash, Makor Rishon, he, 2018-11-18, 2018-11-21,

Website attacks

Immediately after its launch in 2003, the English site was attacked by one or several hackers, who launched denial-of-service attacks, and another hacker who redirected visitors to a site featuring an American flag.Al Jazeera and the Net – free speech, but don't say that by John Lettice; The Register; 7 April 2003Al-Jazeera hacker pleads guilty BBC News; 13 June 2003 Both events were widely reported as Al Jazeera's website having been attacked by "hackers".WEB,weblink Al-Jazeera websites 'hit by hackers', 2004-02-14, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20040214162627weblink">weblink 14 February 2004, dmy, by Dominic Timms; Guardian Unlimited; 26 March 2003 In November 2003, John William Racine II, also known as 'John Buffo', was sentenced to 1,000 hours of community service and a $1,500 U.S. fine for the online disruption. Racine posed as an Al Jazeera employee to get a password to the network's site, then redirected visitors to a page he created that showed an American flag shaped like a U.S. map and a patriotic motto, court documents said.Al-Jazeera cracker charged by John Leyden; The Register; 12 June 2003 In June 2003, Racine pleaded guilty to wire fraud and unlawful interception of an electronic communication.WEB,weblink Southern California Man Who Hijacked Al Jazeera Website Agrees to Plead Guilty to Federal Charges,weblink" title="web.archive.org/web/20070206201441weblink">weblink 6 February 2007, 26 January 2018, Guilty plea in Al Jazeera site hackAl Jazeera hacker gets community service As of 2012, the perpetrators of the denial-of-service attacks remain unknown.

Shariah and Life

Shariah and Life (al-Sharīʿa wa al-Ḥayāh) is an Al Jazeera Arabic show with an estimated audience of 60 million worldwide and stars Muslim preacher Yusuf al-Qaradawi, who is described as "Islam's Spiritual 'Dear Abby'".No.9 Sheikh Dr Yusuf al Qaradawi, Head of the International Union of Muslim Scholars – "The 500 most influential Muslims in the world 2009", Prof John Esposito and Prof Ibrahim Kalin – Edmund A. Walsh School of Foreign Service, Georgetown UniversityJOURNAL, Smoltczyk, Alexander, Islam's Spiritual 'Dear Abby': The Voice of Egypt's Muslim Brotherhood, Der Spiegel, 15 February 2011,weblink 11 July 2014, The format of Sharia and Life is similar to that of al-Qaradawi's earlier programing on Qatar TV as well as Egyptian television shows going as far back as the 1960s. Programs interpreting the Quran or dealing with religious issues were popular from Morocco to Saudi Arabia.WEB,weblink Fridays of Rage: Al Jazeera, the Arab Spring, and Political Islam, Sam, Cherribi, 25 January 2018, Oxford University Press, Google Books, The now defunct show has been the repeated subject of controversy. In January 2009, Qaradawi stated: "Throughout history, Allah has imposed upon the [Jews] people who would punish them for their corruption. The last punishment was carried out by [Adolf] Hitler." In October 2010, Qaradawi was asked if Muslims should acquire nuclear weapons "to terrorize their enemies." Qaradawi said he was pleased Pakistan had such a weapon, that the goal of nuclear weapons would be permissible, and provided religious justification quoting Koranic verses urging Muslims "to terrorize thereby the enemy of God and your enemy."NEWS, Goldberg, Jeffrey, Sheikh Qaradawi Seeks Total War,weblink 18 August 2013, The Atlantic, 23 February 2011, WEB, Sherry Ricchiardi,weblink The Al Jazeera Effect, March{{ndash, April 2011 |accessdate=28 July 2012 |work=American Journalism Review |archive-url=https://web.archive.org/web/20120120215822weblink |archive-date=20 January 2012 |url-status=dead }}WEB, The Anti-Defamation League, Sheik Yusuf al-Qaradawi: Theologian of Terror,weblink ADL, 11 February 2015,weblink" title="web.archive.org/web/20150221161410weblink">weblink 21 February 2015, dead,

Editorial independence

Al Jazeera Media Network is owned by the government of Qatar. While Al Jazeera has stated that they are editorially independent from the government of Qatar,NEWS,weblink 60 Minutes: Inside Al Jazeera, CBS News, 11 February 2009, 26 August 2011, WEB,weblink The Most Hated Name in News, The Walrus, October 2009, 26 August 2011, Campbell, Deborah, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20111126012518weblink">weblink 26 November 2011, this assertion has been disputed.NEWS,weblink Al-Jazeera's political independence questioned amid Qatar intervention, Dan Sabbagh, 30 September 2012, The Guardian, 3 January 2013, London, In 2010 United States Department of State internal communications, released by WikiLeaks as part of the 2010 diplomatic cables leak, said that the Qatar government manipulates Al Jazeera coverage to suit political interests.NEWS, Booth, Robert, WikiLeaks cables claim al-Jazeera changed coverage to suit Qatari foreign policy, 6 December 2010, Guardian,weblink 21 December 2010, London,weblink" title="web.archive.org/web/20101220072951weblink">weblink 20 December 2010, live, dmy, NEWS,weblink WikiLeaks cables claim al-Jazeera changed coverage to suit Qatari foreign policy, 5 December 2010, 8 August 2013, Booth, Robert, London, The Guardian, In September 2012 The Guardian reported that Al Jazeera's editorial independence came into question when the channel's director of news, Salah Negm, stepped in at the last minute to order that a two-minute video covering a UN debate over the Syrian civil war include a speech by the leader of Qatar, Hamad bin Khalifa Al Thani. Staff members protested that the speech was not the most important aspect of the debate, and that it was a repetition of previous calls for Arab intervention. The Guardian also said in September 2012 that Qatar had taken steps in recent years to consolidate control of Al Jazeera English.A 13 August 2015 article in The Independent on poor BBC news reporting also made reference to the political bias in Al Jazeera from the Qatar government.NEWS,weblink London, The Independent, Michael, Church, Why is the BBC just so bad at TV news?, 17 February 2015,

Documentaries

  • Al Jazeera's coverage of the invasion of Iraq was the focus of an award-winning 2004 documentary film, Control Room by Egyptian-American director Jehane Noujaim.
  • In July 2003, PBS broadcast a documentary called Exclusive to al-Jazeera on its program Wide Angle.WEB, Benjamin says:,weblink Wide Angle – Exclusive to Al Jazeera, PBS, 10 July 2003, 12 April 2012,
  • In 2008, Al Jazeera filmed (Egypt: A Nation in Waiting (film)|Egypt: A Nation in Waiting), which documented trends in Egypt's political history and foreshadowed the Egyptian Revolution of 2011.Egypt: A Nation in Waiting Retrieved {{Nowrap|15 February 2011}}.
  • Another documentary, Al Jazeera, An Arab Voice for Freedom or Demagoguery? The UNC TourWEB,weblink Al-Jazeera, An Arab Voice for Freedom or Demagoguery? The UNC Tour, Unc, 12 April 2012, was filmed two months after 11 September 2001 Terrorist Attack.
  • ISIL and the Taliban. Filmed in 2015 by an Arab Al Jazeera reporter named Najibullah Quraishi, it covers Islamic State's presence in Afghanistan and how they groom children for their causes. It is about Taliban commanders angry about Islamic State's presence, Afghan National Army starting offensives in Achin and 2 suicide bombers targeting Jandal, a former warlord.
  • Tutu's Children (2017), a documentary about Desmond Tutu's experiment of coaching young professionals to be African leaders.WEB,weblink Tutu's Children, October 17, 2012, Al Jazeera, November 24, 2018,
  • The Lobby TV series, is about an undercover Al Jazeera reporter who infiltrates several pro-Israel advocacy organizations in Washington, D.C. including Stand With Us, The Israel Project, the Foundation for Defense of Democracies, the Israel on Campus Coalition, and the Zionist Organization of America's (ZOA) Fuel For Truth.WEB, Grim, Ryan, Pro-Israel Lobby Caught on Tape Boasting That Its Money Influences Washington,weblink 26 February 2019, The Intercept, 11 February 2019, MAGAZINE, Rosen, Armin, Pro-Israel Hoaxer Hits DC,weblink 26 February 2019, Tablet (magazine), Tablet, 20 January 2017,
  • Four Dead in Ohio (2010), a documentary about the 1970 Kent State shootings at Kent State University. Also known as the May 4 Massacre or the Kent State Massacre, the incident involved unarmed college students shot by Ohio National Guard members on campus during a mass protest against bombing of Cambodia by U.S. military forces.WEB,weblink The Day the War Came Home, May 5, 2010, Al Jazeera, May 5, 2019,

Awards

  • In March 2003, Al Jazeera was awarded by Index on Censorship for its "courage in circumventing censorship and contributing to the free exchange of information in the Arab world."Index: Free speaking voices in the wilderness {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20061002012809weblink |date=2 October 2006 }}
  • In April 2004, the Webby Awards nominated Al Jazeera as one of the five best news Web sites, along with BBC News, National Geographic, RocketNews and The Smoking Gun. According to Tiffany Shlain, the founder of the Webby Awards, this caused a controversy as [other media organisations] "felt it was a risk-taking site".WEB,weblinkweblink" title="web.archive.org/web/20060529172442weblink">weblink 29 May 2006, The Webby Awards, Web.archive, 29 May 2006, 12 April 2012, live, dmy,
  • In 2004, Al Jazeera was voted by brandchannel.com readers as the fifth most influential global brand behind Apple Computer, Google, IKEA and Starbucks.WEB,weblink Apple bites big, Brand Channel, 12 April 2012, dead,weblink" title="web.archive.org/web/20120329200058weblink">weblink 29 March 2012,
  • In January 2013, Al Jazeera was nominated for the Responsible Media of the Year award at the British Muslim Awards.NEWS,weblink Winners honoured at British Muslim Awards, Asian Image, 31 January 2013, 1 November 2015,

Competitors

  • Al Mayadeen is a pan-Arabist Shia-centric satellite television channel supported by the Islamic Republic of Iran. It was launched on 11 June 2012 in Lebanon. The channel, claims Gulf-supported media (which Gulf?), aims at reducing the influence of the Al Jazeera and Al Arabiya networks, both funded by oil-rich Sunni Arab countries in the Persian Gulf. However, it is said to plan to present an alternative to mainstream Arab satellite media, largely dominated by these two channels.
  • In response to Al Jazeera, a group of Saudi investors created Al Arabiya in the first quarter of 2003. Despite (especially initial) skepticism over the station's Saudi funding (cf. History) and a perception of censorship of anti-Saudi content,WEB, Attacks on the Press 2004: Saudi Arabia,weblink Attacks on the Press – 2004: Mideast, Cpj.org, 12 April 2012, Al Arabiya has successfully emulated Al Jazeera, garnered a significant audience share, and has also become involved in controversy – Al Arabiya has been severely criticised by the Iraqi and US authorities and has had journalists killed on the job.NEWS, Feuilherade, Peter,weblink Profile: Al Arabiya TV, BBC News, 25 November 2003, 20 November 2012, NEWS,weblink Shock over Iraqi reporter's death, BBC News, 23 February 2006, 20 November 2012,
  • In order to counter a perceived bias of Al Jazeera, the U.S. government in 2004 founded Al Hurra ("the free one"). Al Hurra is forbidden to broadcast to the US under the provisions of the Smith–Mundt Act. A Zogby poll found that 1% of Arab viewers watch Al Hurra as their first choice.NEWS,weblink Time for the Last Hurrah for US' Al-Hurra, Arab News, 16 February 2006, 12 April 2012, while an Ipsos-MENA poll from March–May 2008 showed that Al Hurra was drawing more viewers in Iraq than Al Jazeera.WEB,weblink Alhurra Locates the "Arab Street", USC Center on Public Diplomacy, 7 January 2009, 20 November 2012, Citing these figures, Alvin Snyder, author and former USIA executive, referred to Al Hurra as a "go to" network in Iraq.WEB, Snyder, Alvin, ALHURRA LOCATES THE "ARAB STREET",weblink University of Southern California Center on Public Diplomacy, 10 January 2013,
  • Another competitor is Al Alam, established in 2003 by Islamic Republic of Iran Broadcasting, which broadcasts continuously. It seeks to address the most challenging issues of the Shia Muslim and Arab world and the Middle East.
  • A further competitor is the Rusiya Al-Yaum channel – the first Russian TV news channel broadcasting in Arabic and headquartered in Moscow, Russia. Rusiya Al-Yaum started broadcasting on 4 May 2007. The Channel is established and operated by RIA Novosti, the same news agency that launched Russia Today TV in December 2005 to deliver a Russian perspective on news to English-speaking audiences, and "Rusiya Al-Yaum" is indeed a translation of "Russia Today" into Arabic.
  • The BBC launched BBC Arabic Television on 11 March 2008, an Arabic-language news channel in North Africa and the Middle East.NEWS,weblink BBC News, BBC launches Arabic TV channel, 11 March 2008, 23 April 2010, This is the second time that the BBC has launched an Arabic language TV channel; as mentioned above, the demise of the original BBC World Service Arabic TV channel had at least contributed to the founding of the original Al Jazeera Arabic TV channel.
  • Deutsche Welle began broadcasting in Arabic in 2002. On 12 September 2011, the German international broadcaster launched DW (Arabia), its Arabic language television channel for North Africa and the Middle East.WEB,weblink Deutsche Welle debuts Arabic channel, 16 June 2015, The network has expanded from an initial two-hour block to 16 hours of daily programming in Arabic starting March 2014. The schedule is completed with 8 hours of English language programming. In February 2014, DW (Arabia) announced the acquisition of reprise transmission rights of Egyptian satirist Bassem Youssef's popular show AlBernameg.WEB,weblink DW television to broadcast series by Egyptian satirist Bassem Youssef, DW.DE, 16 June 2015,
  • When Euronews started broadcasting its programs in Arabic on 12 July 2008, it entered into competition with Al Jazeera. Arabic is the eighth language in which Euronews is broadcast, after English, French, German, Russian, Spanish, Italian, and Portuguese.
  • Since the launch of Al Jazeera English, Al Jazeera directly competes with BBC World and CNN International, as do a growing number of other international broadcasters such as Deutsche Welle, France 24, NHK World, RT, and WION (TV channel).

See also

References

{{Reflist|30em}}

Further reading

  • Abdul-Mageed, M. M. (2008). Online News Sites and Journalism 2.0: Reader Comments on Al Jazeera Arabic. TripleC: Cognition, Communication, Co-operation, 6(2), 59–76. Abstract and full article: Blogspot.com
  • Abdul-Mageed, M. M., and Herring, S. C. (2008). Arabic and English news coverage on aljazeera.net. In: F. Sudweeks, H. Hrachovec, and C. Ess (Eds.), Proceedings of Cultural Attitudes Towards Technology and Communication 2008 (CATaC'08), Nîmes, France, 24 June-27. Abstract and full article: weblink" title="web.archive.org/web/20170216223554weblink">Arabic and English News Coverage on aljazeera.net
  • M. Arafa, P.J. Auter, & K. Al-Jaber (2005), Hungry for news and information: Instrumental use of Al-Jazeera TV among viewers in the Arab World and Arab diaspora, Journal of Middle East Media, 1(1), 21–50
  • Marc Lynch (2005), Voices of the New Arab Public: Iraq, al-Jazeera, and Middle East Politics Today, Columbia University Press
  • N. Miladi (2004), Al-Jazeera, {{ISBN|1-86020-593-3}}
  • Hugh Miles (2004), Al Jazeera: How Arab TV news challenged the world, Abacus, {{ISBN|0-349-11807-8}},
    • a.k.a. Al Jazeera: How Arab TV News challenges America, Grove Press, {{ISBN|0-8021-1789-9}} (2005 reprint),
    • a.k.a. Al Jazeera: The inside story of the Arab news channel that is challenging the West, Grove Press, {{ISBN|0-8021-4235-4}} (2006 reprint)
  • Mohammed el-Nawawy and Adel Iskandar (2002), Al-Jazeera: How the Free Arab News Network Scooped the World and Changed the Middle East, Westview Press, {{ISBN|0-8133-4017-9}},
    • a.k.a. Al-Jazeera: The story of the network that is rattling governments and redefining modern journalism, a.k.a. Al-Jazeera: Ambassador of the Arab World, Westview Press/Basic Books/Perseus Books, {{ISBN|0-8133-4149-3}} (2003 reprint)
  • Erik C. Nisbet, Matthew C. Nisbet, Dietram Scheufele, and James Shanahan (2004), WEB,weblink Public diplomacy, television news, and Muslim opinion,  (187 KiB), Harvard International Journal of Press/Politics 9 (2), 11–37
  • Donatella Della Ratta (2005), weblink" title="web.archive.org/web/20081007081013weblink">Al Jazeera. Media e società arabe nel nuovo millennio {{it icon}}, Bruno Mondadori, {{ISBN|88-424-9282-5}}
  • Naomi Sakr (2002), Satellite Realms: Transnational Television, Globalization and the Middle East, I.B. Tauris, {{ISBN|1-86064-689-1}}
  • Tatham, Steve (2006), Losing Arab Hearts & Minds: The Coalition, Al-Jazeera & Muslim Public Opinion, C. Hurst & Co. (London), Published 1 January 2006, {{ISBN|0-9725572-3-7}}
  • Mohamed Zayani (2005), The Al Jazeera Phenomenon: Critical Perspectives On New Arab Media, Paradigm Publishers, {{ISBN|1-59451-126-8}}
  • Augusto Valeriani (2005), Il giornalismo arabo, (Italian) Roma, Carocci {{ISBN|88-430-3280-1}}

External links

{{Commons category|Al Jazeera}} {{Al Jazeera}}{{Freeview}}{{Authority control}}

- content above as imported from Wikipedia
- "Al Jazeera" does not exist on GetWiki (yet)
- time: 4:03am EDT - Sun, Sep 22 2019
[ this remote article is provided by Wikipedia ]
LATEST EDITS [ see all ]
GETWIKI 09 JUL 2019
Eastern Philosophy
History of Philosophy
GETWIKI 09 MAY 2016
GETWIKI 18 OCT 2015
M.R.M. Parrott
Biographies
GETWIKI 20 AUG 2014
GETWIKI 19 AUG 2014
CONNECT